CNN’in zaferi

Güncelleme Tarihi:

CNN’in zaferi
Oluşturulma Tarihi: Ekim 09, 1999 00:00

Haberin Devamı

CNN, küresel habercilik alanında rakipsiz.

Küresel habercilik konusunda CNN ile rakip olan BBC World, izleyici ve karlılık konusunda CNN'in çok gerisinde. Bunda CNN'in hedef kitleyi giderek yeniden tanımlayıp pazarı bölme stratejisinin payı büyük.

‘‘Halkımın çektiği acıları saat saat izleyebildim. BBC World'e teşekkür ederim.’’ Doğu Timor'da direnişin lideri Xanana Gusmao sığındığı İngiliz Sefareti’nden bu açıklamayı yapması İngilizlerin küresel haber kanalının yöneticilerini oldukça memnun bıraktı.

Bu açıklama BBC World'ün yayın yönetmeni Patrick Cross'un bu kanalın ‘‘İngiltere, İngiliz kültürü ve İngiliz ticaretine’’ olan katkısı konularındaki açıklamalarını destekler nitelikteydi. Ancak İngilizlerin küresel kanalı rakipleri karşısında hálá oldukça zorlanıyor.

Geçen yıl 15.6 milyon pound yani yaklaşık 11.8 trilyon zararlakapadı, ayrıca masraflarını azaltmak için de 50 gazeteciyi işten çıkartmaya hazırlanıyor.

1991 yılında CNN'in Körfez Savaşı sırasında kazandığı başarı, dünyanın önemli yayın kuruluşlarının gözlerini küresel haberciliğe dikmesine neden olmuştu. Sadece BBC World değil, ITN'in sahibi olduğu Euronews ve Sky International da artık CNN'in bu alandaki tekelini kırmış durumda. Tekel kırılmış durumda ama CNN'in küresel habercilik konusundaki öncülüğü ve başarısı devam ediyor.

1991 yılında 7.5 milyon abonesi olan CNN, bugün bu rakamı 150 milyona çıkartmış durumda. Geçen yılın geliri ise 200 milyon dolar civarında. Bunun 50 milyon doları yani yaklaşık 23.1 trilyon TL’si kár. Körfez savaşı CNN için bir dönüm noktası olmauş, Kosova'daki savaşın da BBC için olması bekleniyordu. BBC World Priştina'nın bir BBC kenti olduğu konusunda çeşitli duyurular yaptı. Ancak yine de Kosova'daki gelişmeler bile İngilizlere yeterli ivmeyi kazandırmadı. Patrick Cross bu konuda, ‘‘CNN ilk başlama avantajına sahip. Bu alanda faaliyet gösteren kuruluşlar açısından kára geçmek oldukça uzun zaman alıyor. CNN de ancak 12 yılda başabaş noktasına gelebildi.’’

CNN'İN STRATEJİSİ

CNN'in stratejisi artık küresel habercilik konusunda bir pazar olmadığı tespitine dayanıyor. CNN, 30 milyon dolar harcayarak reorganizasyon yaptı ve yayınını uluslararası dört bölgeye böldü. Asya, Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika. CNN'in yaptığı reorganizasyon bununla da sınırlı kalmadı ve reorganizasyonun ikinci aşamasını da başlattı. Hedef pazarı daha da küçülterek Avrupa'daki yerel yayın kuruluşlarıyla ortaklıklar kurmaya başladı. Önce CNN Plus başladı, İspanya'da Canal Plus ile kurduğu ortaklığın sonucuydu bu kanal. Sonra 11 Ekim'de yayına başlayacak olan CNN Türk geldi ve şimdi sırada CNN Almanya var.

Bu bölgesel yaklaşım CNN'in İnternet işini de kapsıyor. 8 yeni site yılın ilk sekiz ayında bu sitelere 4 milyar giriş sağladı ve sonuçta CNN Net işinden de kar etmeye başladı.

BBC World'ün en başarılı olduğu pazar olan Avrupa'da bile CNN önde gözüküyor. Gün boyu belli bir saatte BBC izleyen 270 bin kişiye karşı, CNN izleyicilerinin sayısı 1.45 milyon.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!