OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 15, 2003 00:00
Çizgi karakterler ve
film kahramanları Türkiye'de de büyük ilgi görüyor. Okul öncesinde çocuklar sevdikleri çizgi kahramanlarının kırtasiye ürünlerini almak için yaklaşık 10 milyon dolar harcadı.Tüm dünya çocuklarının olduÄŸu gibi ebeveynlerin de sevdigi çizgi karakterler ve film kahramanları Türkiye'de de büyük ilgi görüyor. Okul öncesinde çocuklar sevdikleri çizgi kahramanlarının kırtasiye ürünlerini almak için yaklaşık 10 milyon dolar harcadı. Günümüzün en tanınmış ve en yaygın çocuk markaları olan Barbie, Garfield, Temel Reis, AÄŸaçkakan Woody gibi dünyada milyarca dolarlık pazar hacmine ulaÅŸan kahramanlar artık Türkiye'de onemli bir pazar payı oluÅŸturuyorlar. Dünyada bu markaların lisans sahibi firmalar, markalarına yaptıkları yatırımlarla ve her yıl yeniledikleri tasarım kitaplarıyla özellikle Avrupa'da çok hızlı bir baÅŸarı grafiÄŸi yakaladılar. Bugün tüm dünyada yılda 1 trilyon doların üzerinde harcama gerçekleÅŸtiren çocuklar, kendileri için marka alırlarken, anne ve babalarına da diÄŸer markalar için lobi yapıp, en önemli tanıtım ve tüketici desteÄŸini oluÅŸturuyorlar. Giderek daha fazla tüketim alanını kontrol eden çocuklar, direkt ya da etkileyici anlamda marka lobiciliÄŸinde önemli bir yer ediniyorlar. Giyimden aksesuvara, gıdadan ev tekstiline dek her sektörde varolan ve 3-14 yaÅŸ grubu çocuklara hitap eden lisanslı karakterlerin tüm dünyadaki yükseliÅŸi Türkiye'de aynı paralelde kendini gösteriyor.% 40 PAZAR PAYITürkiye'de lisanslı çizgi karekter ve film kahramanı ürünlerin yüzde 40'ının pazarlama direktörlüğünü yapan Gamma Medya'nın sahibi Zeynep Ataman, lisans alanındaki engin tecrübelerine dayanarak her sektörden ürünlere lisans hakkı pazarladıklarını, ayrıca Türk firmalarına tasarım ve ihracat desteÄŸi verdiklerini söylüyor. Türkiye'de birçok karakteri baÅŸarılı birer giyim, ev tekstil, kırtasiye markası yaptıklarını ve de diÄŸer sektörlerde de aynı paralellikte hızla ilerlediklerini söyleyen Ataman, okul sezonunda onemli zincir marketlerindeki paylarının yuzde 40'a yaklastığını belirtti.Sadece 3-10 yaÅŸ kız cocuklarına hitap eden Barbie markalı lisanslı ürünlerin (Barbie bebek haric) satış cirosunun Türkiye'de 10 milyon doları bulduÄŸunu kaydeden Ataman, ‘‘Markalı ürünler, diÄŸer kırtasiye ve okul ürünlerinden daha pahalı olmasına raÄŸmen halen ilk sırada tercih ediliyor’’açıklamasında bulunuyor.19 KARAKTER 2003-2004 okul sezonu icin hazırladıkları Barbie, Temel Reis, Garfield, Woody markalı okul çantaları, defterleri, kapları, etiketleri ve kırtasiye setleri icin lisans verdikleri firmaların talebe yetiÅŸemediÄŸini kaydeden Ataman, ‘‘Özellikle okul öncesi satışlarımızda büyük bir artış var. Sahip olduÄŸumuz 19 farklı çizgi ve film kahramanı ürünlerinin satışı 4 milyon doları buldu. Satışlarımız geçtiÄŸimiz yıla göre yüzde 50 arttı’’dedi.Ãœrünlerinin en büyük müşterilerinin Carrefour, Migros, Çarşı ve TOYS R US olduÄŸunu kaydeden Ataman, ‘‘Biz çizgi karakterlerin yanısıra BJK ve Trabzonspor gibi futbol kulüplerinin lisans haklarının da pazarlama direktörlüğünü yapıyoruz. Futbol kırtasiye ürünlerinin talebin de yükseliÅŸ var’’ diye konuÅŸtu.Ataman ÅŸunları söyledi: ‘‘Türk firmaları eskiden birçok alanda Avrupa ve ABD pazarları için sadece birer fason üretici konumundayken, ÅŸimdi Türkiye'den lisans alarak diÄŸer ülkelere lisanslı ürün satar hale geldiler. Marka yaratmanın ve yurt dışında bu markayı destekleyip, geliÅŸtirerek pazar payına sahip olmanın ne kadar güç olduÄŸunu düşünürseniz, lisans sahibi olarak üretimde bulunmak Türk firmaları açısından artık daha cazip hale geldi. VerdiÄŸimiz lisans hakları sadece Türkiye deÄŸil, istenirse Avrupa ülkeleri, Türki Cumhuriyetleri, Rusya, Ä°srail, OrtadoÄŸu ülkeleri gibi pazarlarda da, eÄŸer oülkelerde aynı lisans hakkı verilmemiÅŸse kontratınıza dahil edilebiliyor. Bu da Türk firmaları için daha ideal ve yaygın bir ortam yaratıyor.’’Barbie’nin satışları yüzde 300 yükseldiZEYNEP Ataman, okul sezonunda önemli zincir marketlerdeki Barbie paylarının yüzde 30'a yaklaÅŸtığını belirterek, ‘‘Barbie lisanslı kırtasiye ürünlerinin satışı 2002 yılına göre yüzde 300 arttı’’dedi. Ataman, tüm Barbie ürünlerinin satışlarında ise yüzde 140'lık bir artış yaÅŸandığı belirterek, ‘‘Ev tekstli ürünlerinde yüzde 100, giyim de ise geçtiÄŸimiz yıla göre yüzde 75'lik bir artış yaÅŸandı’’diye konuÅŸtu. 2003-2004 okul sezonu için hazırlanan Barbie markalı okul çantaları, defterleri için lisans verdikleri firmaların talebe yetiÅŸemediÄŸini söyleyen Ataman, ‘‘Günümüzün küçük kızları artık daha fazla para harcıyor ya da harcatıyorlar. Bunu da bildikleri ve istedikleri ÅŸekilde yapıyorlar’’dedi. Â
button