Çinli ve Rus zenginler içmeye başladı, şampanya satışı patladı

Güncelleme Tarihi:

Çinli ve Rus zenginler içmeye başladı, şampanya satışı patladı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 28, 2007 00:00

Başta Rusya ve Çin gibi ülkelerdeki yeni zenginler sayesinde dünyada şampanya satışları yıllık 400 milyon şişeye yaklaştı. Fransa’da şampanyalık üzüm ekim alanlarının yasayla sınırlandırılması nedeniyle, aşırı talep yüzünden şampanya fiyatları yüzde 4-5 arttı.

RUSYA, Çin gibi gelişmekte olan ülkelerin yeni zenginleri şampanyaya olan talebi patlattı. 2007 yılında satışlarda yeni bir rekor kırıldı, yıllık satışlar 400 milyon şişelik sınıra dayandı. Ancak, 1927 tarihli bir Fransız yasası, şampanyada kullanılan üzüm üretimini 33.500 hektarla sınırladığı için arz, patlayan talebe (1 milyar şişelik yani yaklaşık iki buçuk yıllık stoklara rağmen) cevap vermekte zorlanınca, son yıllarda fiyatlar ortalama yüzde 4-5 arttı. 2007 yılında üretimin mesleki kuruluşların kararıyla hektar başına 10.4 tondan 12.4 tona çıkarılması da piyasadaki darlığa çare olmadı.

500 HEKTAR BOŞ: Şampanya, dünyada sadece Fransa’nın (adını aldığı) Champagne bölgesinde üretilen üzümden yapılıyor. Champagne bölgesinde hálá Appellation d’Origine Contrôlée (AOC yani şampanya patenti) üzüm veren kullanılmayan 500 hektar alan bulunuyor. Ancak şampanyaya olan talep ve fiyatlardaki artış, toprak fiyatlarına da yansıyor ve bu bakir araziyi üretime açmak zorlaşıyor.

40 YENİ EKİM ALANI: Fransız üreticiler fiyatlardaki artışın ve piyasadaki sıkıntının, sonunda tüketicinin hevesini kırmasından ve talebi düşürmesinden korkuyorlar. Bağcılar Sendikası AOC’nin "gözden geçirilmesi" yolunda bir karar aldı. Ama bağcılar ve büyük üreticiler AOC kalite çizgisinin aşağı çekilmesi anlamına geleceğinden "üretim alanının genişlemesi" tanımından kaçınıyorlar; şampanyayı şampanya yapan meşhur kireçli toprakların "her parselinin kalitesinin uyumlu hale gelmesi"nden bahsetmeyi tercih ediyorlar. Bu arada Ulusal Orijin ve Kalite Ensitüsü (INAO) AOC etiketi verilebilecek 40 mücavir alan belirledi. Kesin liste Mart 2008’de açıklanacak. Ancak "maksat üretimi artırmak değil, kaliteyi yükseltmek" diyen uzmanlar, halen şampanya üzümü (özellikle chardonnay, pinot noir ve pinot meunier)üretmekte olan iki bölgenin yeni listede yer almayacağını çünkü ürün kalitesinin düştüğünü bildiriyorlar. Bu iki bölge, Moët et Chandon tarafından işletilen Germaine ve Vranken-Pommery tarafından işletilen Orbais-l’Abbaye bağları.

15 YILLIK SÜRE: Kesin liste açıklandıktan sonra, şampanya apelasyonu elinden alınan bağ sahiplerinin AOL etiketini kanunen 30 yıl daha kullanma hakları olmasına rağmen dava açması bekleniyor. Bu arada, AOL etiketi verilen ve üretime açılan yeni bağlarda üzümün dikilmesi, bozum ve şampanya üretilmesi de zaman alacağından, ilk şişelerin piyasaya çıkması için en az 15 yıl beklemek gerekecek.

2007 REKOR YILI: 2007’de, özellikle Çin ve Rusya gibi gelişmekte olan ülkelerin yeni zenginlerinden gelen talep sayesinde, şampanya satışlarında rekor bekleniyor. En yüksek rakama, 327 milyon şişeyle 1999 yılında ulaşılmıştı. 2007’de sembolik 400 milyon şişe rakamının zorlanacağı tahmin ediliyor.

’Az bulunur ürün satıyoruz’ diyorlar

FRANSA’nın Champagne bölgesinde "sıkıntı" kelimesi hoş karşılanmıyor. Üreticiler ve (Mumm-Perrier-Jouët gibi) prestijli markalar "Henüz piyasada bir sıkıntı söz konusu değil. Az bulunur bir ürün satıyoruz bunu iyi yönetmemiz gerekiyor" diyorlar. Ama herkes çok iyi biliyor ki, belli bir fiyattan sonra, tüketici artık "Non merci!" diyecektir. Champagne Bölgesi Şarap Komitesi’nin sözcüsü Daniel Larson yıllık üretim artışının yüzde 2’lerde kalmasının mantıklı olacağını iddia ederek "Talep var ama üretimi artıramıyoruz. Bu şampanyanın paradoksudur ama aynı zamanda başarımızın da bir anahtarıdır" diyor.

Şampanya talebi Fransa’da arsa fiyatlarını da artırdı

ŞAMPANYA (Champagne şarabı) dünyada sadece Fransa’nın (adını aldığı) Champagne bölgesinde ve AOL (yani uluslararası şampanya patenti sahibi) bağlarda yetişen üzümden imal edilir. AOL bağlar 1927 tarihli bir yasayla 33.500 hektarla sınırlı ve yüzölçümünün artırılması şarta bağlı. Dünyada yaşanan talep artışı sonucu şampanya fiyatlarının artması, arazi fiyatlarını da patlattı. AOL bölgesinde (ekili) bağların hektarı 600 bin Euro’ya (1 milyon YTL yani dönümü 100 bin YTL’ye) kadar çıktı. Mal sahipleri fiyatların daha da artacağı beklentisi içine girince satışlar durdu ve yeni bağların dikilmesi ve yatırımlar yavaşladı. Champagne bölgesinde bağlar 3 sınıftır: sınıf dışı, "premier cru" ve "grand cru". Bu sınıflar, üzüm üretcisine ödenen fiyatı belirler. "Grand cru" bağlara referans fiyat kesintisiz (yüzde 100) ödenir. "Premier cru" bağlara referans fiyatın yüzde 90-99’u, diğerlerine de yüzde 80-89’u ödeniyor. Şampanya üretiminde kullanılan üzümlerin üretildiği 324 bağın sadece 17’si "grand cru", 43’ü de "premier cru" etiketine sahip.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!