Güncelleme Tarihi:
Associated Press’te “Chinese car market overtakes that of United States (Çin otomobil pazarını ABD’nin elinden alıyor) başlığıyla yayımlanan haber analizde, Çinlilerin artık ABD’lilerden daha fazla araç satın aldığı belirtildi ve bu değişimin, çevre, petrol fiyatları ve hatta üretilen otomobil türleri dahil birçok şeyi etkileyeceğine dikkat çekildi.
Danışmanlık şirketi J.D Power and Associates’e göre, Çin’de bu yıl 2008’e kıyasla yüzde 44'lük bir artışla, toplamda 12,7 milyon araç satılarak, ABD’deki 10.3 milyon satış adedi aşılacak.
BEKLENENDEN HIZLI OLDU
Çin’in ABD’yi dörde katlayan 1,3 milyarlık nüfusuyla er ya da geç lider konuma geçmesi bekleniyordu ancak satışlardaki artış beklenenden hızlı oldu.
Analize göre, Çin’in vergi indirimleri, teşvik programı ve ABD otomotiv sektörünün kriz içinde olması satışlardaki hızlı artışı tetikledi.
Geçen yılın sonlarında satışlarda yaşanan ciddi düşüşün ardından,Çin hükümeti küçük araçlardan alınan vergileri azalttı ve büyük araç satışlarını artırmak için verilen devlet yardımlarına 730 milyon dolar harcadı.
Ülkenin büyük çaplı teşvik programının inşaat sektörüne de maddi destek sağlaması, kamyon satışlarının artmasını sağladı.
J.D Power’ın otomotiv sektöründen sorumlu idari direktörü Jeff Schuster, “Çin’in teşvik paketinin satışları artırması bekleniyordu ancak artış beklenenden daha hızlı bir süreçte gerçekleşti” yorumunu yaptı.
AMAÇ İÇ TÜKETİMİ CANLANDIRMAK
AP’ye göre, Pekin hükümetinin teşviklerle otomobil satışlarını artırması, ülke içindeki tüketimi canlandırmak ve ülkenin ihracata olan bağımlılığını azaltmak için başvurulan bir strateji.
Çin'deki artışın aksine, bu süreçte ABD’de otomobil satışları, 2009’un başlarında son 26 yılın en düşük oranlarına geriledi. Uzmanlar, önümüzdeki on yılda ABD’deki satışın ortalama 17 milyon araç seviyesinde kalacağını belirtti.
ÇİN BÜTÜN SEKTÖRÜ ETKİLEYECEK
Çin’in otomobil piyasasının büyümesi küresel endüstrinin tamamını etkileyecek.
Analize göre, Çin’in araç sayısının artması, sera gazı salınım oranını artırıp, hava kirliliğine neden olacak. Bununla birlikte, artan araç sayısı küresel petrol talebini artıracak. Talep artışıda petrol fiyatlarını yükseltecek.
AP, Çin’in bu sorunu, araçları daha etkin enerji kullanır hale getirip, batarya ya da alternatif yakıtlar kullanan araçları destekleyerek çözmeyi planladığını belirtti. Bununla birlikte, ülkenin çok fazla benzin yakan araçlardan aldığı vergileri yükselttiğine de dikkat çekti.
Çinli otomobil üreticilerinin satış balonundan daha güçlü bir şekilde çıkacağının belirtildiği analizde, arkasında Warren Buffet gibi yatırımcılar olan Çin hükümeti bünyesindeki BYD.Co şirketinin 2030 yılına dünya liderliğinde Toyota’yı geride bırakacağına dikkat çekildi.