Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Kasım 08, 2007 00:00
Çikolata pazarının 670 milyon dolara ulaştığını söyleyen Eti Şirketler Grubu CEO’su Hazım Ellialtı, "Çikolatadaki Antep fıstığı oranını yükselttik. Burada Gaziantep’in plakasından esinlenerek fıstık oranını yüzde 27’ye çıkardık" derken, pazar payını önümüzdeki dönemde yüzde 10’a çıkarmayı hedeflediklerini söyledi.
KİŞİ başı tüketimin 1.5 kiloya yükseldiği Türkiye’de çikolata üreticileri yeni ürünlerle pazarda söz sahibi olmaya çalışıyor. Eti Şirketler Grubu CEO’su Hazım Ellialtı, bisküvi, kek ve krakerden oluşan unlu mamullerde son yıldaki en yüksek pazar payına yüzde 37.5 ile bu yıl ulaştıklarını, sırada çikolatanın olduğunu bildirdi. "Çikolata Keyfi" serisiyle çikolata da yeni ürünler çıkardıklarını anlatan Ellialtı, "Çikolatadaki Antep fıstığı oranını yükselttik. Burada Gaziantep’in plakasından esinlenerek fıstık oranını yüzde 27’ye çıkardık. Pazar payımızı önümüzdeki dönemde yüzde 10’a çıkarmayı hedefliyoruz" dedi.
20 MİLYON DOLAR YATIRIM: Ellialtı, tamamıyla yenilenen "Eti Çikolata Keyfi" serisinin tanıtımı ve çikolata pazarındaki hedeflerini paylaşmak amacıyla Eti’nin Eskişehir’deki çikolata fabrikasında bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda konuşan Ellialtı, Etinin, 2003 yılında tüketicilerden gelen yoğun talep üzerine 20 milyon dolarlık yatırımla Eskişehir Organize Sanayi Bölgesi’nde kurduğu yeni fabrikasında çikolata üretimine başladığını, 2004 yılında ise ürün gamını genişleterek "Eti Çikolata Keyfi" markası ile tablet çikolata pazarına girdiğini anlattı. Ellialtı, tesislerin ve ürünlerin oluşturulması, üretime geçme ve çalışanların eğitimi sürecinde danışman olarak Danimarkalı uzmanlarla çalıştıklarını, ilerleyen süreçte ise lezzet geliştirme konusunda İsviçreli ve Belçikalı uzmanlarla işbirliğinde bulunduklarını kaydetti.
PAZAR 670 MİLYON DOLAR: Çikolata pazarının 2002-2006 yılları arasında ortalama yüzde 7 oranında büyüdüğünü ve 2006 yılı verilerine göre 670 milyon dolarlık bir değeri olduğunu ifade eden Ellialtı, 2008’de pazardaki büyümenin yüzde 10 civarında gerçekleşeceğini öngördüklerini söyledi. Tüketici tercihlerine değinen Ellialtı, sektörde yüzde 75 gibi yüksek bir oranda sütlü, bitter ve katkılı (kuruyemişli-meyveli) çikolatanın rağbet gördüğünü söyledi. Değişen global trendlere paralel olarak bitter çikolatanın payının artacağını öngördüklerini belirten Ellialtı, "Eti Çikolata Keyfi’nde gerçekleştirdiğimiz revizyonlarda bu trendi göz önünde bulundurduk" dedi.
CİRO HEDEFİ 550 MİLYON DOLAR: Ellialtı, çikolatada yeni yatırımlarıyla olarak da, "Gereken yatırımın tamamını yapacağız. 25 milyon dolar daha yatırım planı koyduk. Bu geldiğinde yurt dışına başlangıç olacak. 25 milyon dolar yatırıma 2008’de başlayacağız. 7’inci veya 8’nci ayda tesisimiz hazır olacak" şeklinde konuştu. Eti’nin, geçen yılın sonunda 375 milyon dolar ciroya ulaştığını hatırlatan Ellialtı, 2007’ye 500 milyon dolar ciro hedefiyle girdiklerini, ancak bu yılı 550 milyon dolarla tamamlayacaklarını öngördüklerini kaydetti. Ellialtı, "Ciromuzun yüzde 10’unu çikolata oluşturuyor. İhracat da, toplam işimizin yüzde 8-9’u civarında. İhracata 2008 sonu gibi başlayacağız. Öncelik etnik pazarda. Avrupa’da yaşayan Türkler markamızı bulmak istiyor. Balkanlar ve Irak en güçlü Pazar. Irak tarafı kek seviyor" diye konuştu.
Yılda 500 milyon adet kek satıyoruz
ETİ Şirketler Grubu Üst Yöneticisi Ellialtı, gıda alanı dışında bir faaliyeti şu anda düşünmediklerini ifade ederek, "Şu anda ajandamızda herhangi bir iş yok. Temel önceliğimiz şirketin yeniden yapılandırmasının sonuna gelmek ve pazar payımızı artırmak" dedi. Ellialtı, Eti’nin, Tam Gıda, Eti Gıda, Eti Pazarlama ve Eti Makine olmak üzere 4 şirketi bulunduğunu, Tam Gıda ve Eti Pazarlama’da Oyak’ın da payı bulunduğunu, Eti Gıda ve Eti Makine’nin ise Kanatlı ailesine ait olduğunu hatırlattı. İçecek sektörüne girmeyi düşünmediklerini ifade eden Ellialtı, 240 çeşit ürünleri bulunduğunu, çeşitlerini azaltmayacaklarını, kekte bir, bisküvi ve krakerde ise iki numara olduklarını, yılda 500 milyon adet kek sattıklarını bildirdi.