Sibel ARNA
Oluşturulma Tarihi: Aralık 13, 2003 01:53
İstanbul'da ilk Christofle mağazası yedi yıl önce açıldı. O zamanlar birçok müşteri için Christofle, büyükannesinin çeyizinden kalma bir antikaydı. Şimdi Christofle'un İstanbul ve Ankara satışları, Paris, Atina, San Francisco, Beyrut, Miami, Moskova ve New York'la yarışıyor.
Bu marka çok eski. Endüstri devriminin ortasında, 1830'da yaratılmıştı. Charles Christofle adındaki bir girişimci gümüşten bir sofra takımı üretip soyadını markaya vermişti. 2003'te Christofle sofra aksesuvarları 40
ülkede, 75 mağazada satılıyor. Gümüş çatal bıçak, gümüş hediyelik eşyalar, aksesuvarlar, kristal ve porselen takımlar, masa örtüleri gibi 5 bin çeşit ürünle sofra sanatının liderlerinden biri. 173 yıllık bir aile şirketi olan Christofle'ı şimdi altıncı kuşaktan Maurizio Borletti yönetiyor. Borletti, iki yeni koleksiyonunu tanıtmak için İstanbul'a geldi. Adam D. Tihany'nin tasarımı Urban ve Martin Zskeley'in tasarımı Tenere modelleri Christofle'un çizgisini modernleştiriyor.
Christofle lüks tüketim ürün yelpazesi içinde, ama Türk toplumu için çok yabancı bir marka değil. 1860'larda Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde 10 ayrı Christofle mağazası vardı. 1867'de Christofle tasarımcılarının Sultan Abdülaziz için yaptıkları masa bugün dünyanın en değerli antika parçaları arasında.
Osmanlı padişahları Meşrutiyet döneminde de Christofle markasına meraklıydılar. İlk seçimde, padişahın isteği üzerine Fransız parlamentosunun Christofle imzalı oy sandıklarının aynısı yaptırıldı. Sonra Markiz Pastanesi, Pera Palas Oteli, Orient Express treni restoranı gibi mekanlarda Christofle çatal bıçak takımları kullanıldı. Christofle'ın donattığı bir sofrada
yemek yemek tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de statü sembolüydü.
BILL GATES, SHARON STONE VE ÜRDÜN KRALI KULLANIYOR
Aristokratların markası Christofle yıllar geçtikçe her yaş ve her statüde insanı etkiledi. Christofle'ın patronu Maurizio Borletti bu durumu şöyle anlatıyor: ‘‘Tahmin edemeyeceğiniz insanlar Christofle tutkunu olabiliyor. Mesela biri ayağında bir jeanle mağazamıza gelip milyonlarca dolarlık özel sipariş verebiliyor. Bill Gates önemli müşterilerimizden. Sharone Ston, Donald Trump, Jacques Chirac müşterilerimiz arasında. Fas ve Ürdün Krallığı'na yüzyıllardan bu yana hizmet veriyoruz.’’
Maurizio Borletti, Christofle Ailesi’nin altıncı kuşak üyesi. Ailenin İtalyan kanadından geliyor. 1993'te 60 yaşındaki kuzeni emekliye ayrılınca şirketin yönetim kurulu başkanı olmuş. Christofle'ın bir aile şirketi olması onu çok gururlandırıyor. Her yıl bir sürü markanın LVMH, Gucci gibi büyük grupların şemsiyesi altına girdiğini hatırlatıyoruz.
‘‘Benim gönlüm Christofle'ın aile şirketi olarak devam etmesinden yana’’ diyor. ‘‘Ama değişen dünya şartlarında Christofle markasının yok olması gibi bir durumla karşılaşırsam devretmeyi tabii düşünürüm. Dile kolay Christofle tam 173 yıllık bir marka. Bugünlere çizgisini koruyarak tam anlamıyla bir klasik olarak geldi. Ama artık çağa uymak gerekiyor. Koleksiyonu modernleştirmek ve gençleştirmek için dünyaca ünlü iki tasarımcıyla çalıştık. Adam D. Tihany daha önce bize bar koleksiyonu tasarlamıştı. Martin Szekely ile de sınırlı sayıda üretilen Christofle Haute Couture koleksiyonu için çalışmıştık. İkisine de inanıyorum.’’
ADAM TIHANY URBAN'I YARATIRKEN NEW YORK'TAN ETKİLENMİŞ
Adam D. Tihany lokanta mimarisinde üne kavuşmuş bir isim. 1948 Transilvanya doğumlu. İsrail'de büyüdü, tasarım eğitimini Milano'da tamamladı. Avrupa'da çeşitli stüdyolarda çalıştıktan sonra Unigram'ın tasarım direktörü olarak Amerika'ya gitti. 1978'de kendi stüdyosunu New York'ta kurdu. Kül tablasından mobilyaya, porselen takımından fuar alanlarına kadar her şeyi tasarlıyor. Konuşulan tasarımlarının başında New York'ta yaptığı Le Cirque, Jean Georges ve Bice lokantaları geliyor. Ünlü tasarımcı son olarak Kudüs'teki Kral David Hoteli'nin renovasyonunu ve The Time adında yeni bir butik otel yaptı. Adam Tihany New York'tan çok etkilenen bir tasarımcı. Koleksiyonuna da kentli anlamına gelen Urban adını vermiş. ‘‘Kentsel yaşamda zarif sofralar yaratmaya çalıştım’’ diyor. Tasarımlarında kararlı ve düz çizgiler kullanmış. Urban koleksiyonunda bir adet yemek çatalı 47 Euro, bir yemek bıçağı ise 62 Euro.
TENERE İSMİNİ AFRİKA'DAKİ BİR ÇÖLDEN ALIYOR Martin Zsekely hem mimar, hem endüstri tasarımcısı hem de heykeltıraş. En bilinen tasarımlarının başında Dom Perignon'nun şampanya kovası, Perrier sodaları ve Heineken biraları için yaptığı bardaklar geliyor. Paris'te yaşıyor ve çalışıyor. Zsekely, Christofle için Tenere'yi yaratırken çöllerden etkilenmiş. Zaten Tenere Afrika'da bir çölün ismi. Çatal ve bıçaktaki dalgalanmalar kadın vücudunun kıvrımlarını ve uçsuz bucaksız bir çölün kum tepeciklerini andırıyor. Martin Zkeley, Tenere'de tasarımı ve işlevselliği birleştirdiğini söylüyor. Koleksiyonda bir adet yemek çatalı 32 Euro, bir adet yemek bıçağı 42 Euro.
CHRISTOFLE TÜRKİYE KADROSUNişantaşı Abdi İpekçi Caddesi, Etiler Akmerkez ve Ankara Kavaklıdere olmak üzere Türkiye'de üç Christofle mağazası var. İlk mağaza 7 yıl önce Abdi İpekçi Caddesi'nde açıldı. Maurizio Borletti, Christofle Türkiye'nin sahipleri Raymond Kant, Stella Kant ve Zeynep Madra'yla aynı dili konuştuklarını söylüyor.