Çevreci ve ekonomik dizelleri sevdik

Güncelleme Tarihi:

Çevreci ve ekonomik dizelleri sevdik
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 09, 2005 00:00

Türkiye’de dizel otomobillere olan talep her geçen gün artıyor. Çevreci ve ekonomik dizellerin toplam satışlardaki payı 2004 yılında yüzde 21’e ulaÅŸtı. Ancak, dizel otomobil pazarının büyümesinin önünde bazı engeller var. Bunlar vergi dezavantajı ve düşük yakıt kalitesi...Avrupa’da dizel motorlu araçlar benzinlilere göre vergi avantajına sahipken, Türkiye’de dizel ya da benzinli ayrımı yapılmıyor. Ayrıca, Türkiye’de yeni nesil dizel motorların sorunsuz ÅŸekilde çalışabilmesini saÄŸlayan Euro 4 standardındaki motorin henüz üretilmiyor.Avrupa kalitesine yaklaÅŸan yakıtın pazara sunulması, ancak 2004 yılı içerisinde gerçekleÅŸti. Yeni teknoloji dizel motorların besleme sistemleri, saÄŸlıklı çalışma prensiplerini kaliteli yakıt ve buna baÄŸlı olarak çok ince ayarlar içerisinde gerçekleÅŸiyor. Dizel motorlu araç satışlarının Avrupa seviyesine ulaÅŸabilmesini saÄŸlamak için öncelikle Türkiye’de rafinerilerin Euro 4 standardında üretim yapabilecek teknolojiye kavuÅŸması gerekiyor. Ayrıca, bu yakıtın Türkiye’nin her yerinde kolayca bulunacak ÅŸekilde yaygınlaÅŸması ÅŸart.Bilinçli tüketiciler dizele ilgi gösteriyorVW Binek Araçlar Müdürü Birgül Ak Karacahisarlı‘Yurtdışında uzun yıllar boyunca satışlardan ciddi pay alan dizel motorlar, artık teknolojinin geliÅŸmesiyle birlikte daha da yoÄŸunlukla kullanılmaya baÅŸlandı. Türkiye’de de giderek daha da bilinçlenen tüketici kitlesi dizel araçlara daha fazla ilgi gösteriyor. Özellikle daha çevreci olmaları, daha yüksek tork sunmaları, daha düşük yakıt tüketimi ve özellikle son zamanlarda daha az gürültülü olmaları dizel araçlara olan talebi artıran faktörler.Bunun yanında artan dizel piyasası bir çok markanın da dikkatini bu pazara yöneltmesini beraberinde getirdi. Özellikle 1.6 lt ve altı (görece vergi dezavantajı olmayan segmentler) motor hacmine sahip dizel araçlar Golf ve Bora’nın olduÄŸu A segmentinde oldukça yüksek satış adetlerine ulaÅŸtılar. Volkswagen olarak biz özellikle Polo ve Passat modellerinde yüksek oranlarda dizel satıyoruz. Vergi dezavantajı nedeniyle Golf/Bora ve Touran da ise dizel motor satışları (Bu segmentlerde ÅŸu anda sadece 1.9 lt. ve 2.0 lt. dizel motor opsiyonlarımız var) nispeten düşük adetlerde seyrediyor. Önümüzdeki dönemde dizel araçların toplam pazardan aldıkların payın artacağını düşünüyoruz. Özellikle düşük motor hacimli (1.6 lt ve altı) hacim modellerde sunulan model sayısındaki artış bu ivmeyi kuvvetlendirecektir.’Yüksek kaliteli yakıtlar dizel satışlarını ateÅŸlediBaylas Otomotiv-Citroen Genel Müdürü Nurkan Yurdakul‘Türkiye’de gerek ticari, gerekse binek dizel motorlu araçlar pazara katıldığı yıllarda dizel teknolojisinin eski olması ve geliÅŸememesinden dolayı beklenen talebi görememiÅŸtir. Ticari dizel araçlar yakıt tasarrufundan dolayı belli bir talep görse de, yatırım amaçlı alınan binek araçlar tam bir hayal kırıklığı yaratmıştır. Bunun baÅŸlıca sebepleri; tüketicilerin, bu teknolojiyi kullanışsız bulmaları, periyodik bakım ve arıza giderilme esnasında benzinli teknolojiye oranla daha masraflı olduÄŸuna inanmaları ve en önemlisi de binek araçlar için kullanılan yakıt kalitesinin düşük olduÄŸu ön yargısıdır.Ancak geliÅŸen teknoloji, dizel motorun Türkiye’de yeniden keÅŸfedilmesini saÄŸladı. Yeni nesil dizel motorun geliÅŸtirilmesiyle, araçlar benzinli motor kadar performanslı, sessiz ve gürültüsüz kullanışın yanı sıra çevreci bir tablo sergilemiÅŸtir. Ayrıca, yakıt üreten firmaların da bu motorlara paralel olarak yakıt kalitesini yükseltmesi, satışları ateÅŸleyici ve pazarı geliÅŸtirici bir rol oynamış, satış grafiklerinin de tahmin edilmeyen seviyelere ulaÅŸmasını saÄŸlamıştır.Türkiye otomobil pazarında görünen o ki, yaÅŸanan ekonomik krizlere raÄŸmen, yakıt tüketiminde daha ekonomik, konforlu ve çevreye duyarlı dizel otomobillere talep tüketici tercihlerinde ön sıralara taşınacaktır. Citroen ise dizel teknolojisinde ulaÅŸtığı en son nokta olan HDI sayesinde, Türkiye’deki toplam satışlarının içindeki dizel araç payını yüzde 82 gibi yüksek bir orana çıkarmıştır.’ Satılan her iki otodan biri dizel olacakKia Marka Müdürü Bora Koçak‘Benzinli rakipleri ile karşılaÅŸtırıldığında, geliÅŸtirilen motor performansı, düşük yakıt tüketimi, sessiz ve sürüş keyfi veren yeni jenerasyon common-rail dizel teknolojisi, özellikle Avrupa pazarında, yükselen bir üretim ve satış trendi yakalamıştır. Önümüzdeki günlerde, Avrupa pazarındaki bu trend, Türkiye pazarındaki etkisini daha da artıracak; binek otomobil pazarındaki dizel motorlu modellerin satış oranı yüzde 50’ler seviyesine ulaÅŸacaktır. Artan yakıt kalitesi, bu deÄŸiÅŸimin destekçisi olacak, özellikle SUV ve MPV gibi yakıt sarfiyatı yüksek sınıflardaki, dizel motorlu araçların tercih edilme oranı çok daha yüksek seviyelere ulaÅŸacaktır. Tüm dünyada artan dizel motor talebi, Kia Motors’un dizel motor seçeneÄŸine sahip binek otomobil üretimi ile ilgili çalışmalarını hızlandırmasına yol açmıştır. Buna baÄŸlı olarak, Türkiye pazarında, yılın ikinci yarısı itibariyle, Kia’nın A,B,C ve D segment binek otomobil modellerinde dizel motor seçeneÄŸi sunulabilecektir.’ Dizel araçların payı 5 yılda 20 kat arttıRenault MAÄ°S Genel Müdürü Ä°brahim Aybar‘Türkiye otomotiv sektöründe, dizel otomobil satışlarında 2002 yılından itibaren önemli bir yükseliÅŸ yaÅŸanıyor. Avrupa’da pazarın yüzde 50-60’ını oluÅŸturan dizel motorlu araç satışları, ülkemizde de raÄŸbet görmeye baÅŸladı. Fakat, ülkemizdeki yakıt kalitesi özellikle dizel yakıt söz konusu olduÄŸunda Avrupa’ya göre çok daha yavaÅŸ geliÅŸiyor. Avrupa kalitesine yaklaÅŸan yakıtın pazara sunulması ancak 2004 içerisinde gerçekleÅŸti. Yeni teknoloji dizel motorların besleme sistemleri, saÄŸlıklı çalışma prensiplerini kaliteli yakıt ve buna baÄŸlı olarak çok ince ayarlar içerisinde gerçekleÅŸiyor. Ãœlkemizdeki yakıt kalitesi iyileÅŸmekle birlikte bunun genele yayılması, tüketicinin Türkiye’nin tamamında aracına uygun yakıt bulması uzun bir süre aldı. Dizel motorlu araç satışlarının Avrupa seviyesine ulaÅŸabilmesini saÄŸlamak için öncelikle ülkemizdeki rafinerilerin Euro 4 standardında üretim yapabilecek teknolojiye kavuÅŸması gerekiyor. Tabii ki sadece bu yeterli deÄŸil, ayrıca Euro 4 standardındaki yakıtın Türkiye’nin her tarafında eksiksiz ve kolayca bulunacak ÅŸekilde yaygınlaÅŸması gerekir.Renault olarak biz yeni dizel teknolojisi ile Türk tüketicisinin tanışmasında öncülük ettik ve ilk olarak 2002 yılında Clio Symbol modelinde daha sonra da Clio HB ve Kangoo Express modellerimizde 1.5 dCi motoru lanse ettik. Türkiye’nin en çok satılan otomobili olan Clio Symbol satışlarının büyük bir bölümünü lanse edildiÄŸi tarihten itibaren 1.5 dCi motorlu versiyon oluÅŸturdu. Ayrıca, Megane II Sedan, Megane II HB, Megane II Wagon ve Scenic II’de de 1.5 dCi motor seçeneÄŸini sunmaya baÅŸladık. Bunlara ek olarak, Laguna modelinde de 1.9 dCi motorlu versiyonu lanse ettik.’Kalitesiz yakıtla ilgili bilinçlendiriyoruzTofaÅŸ Ticari Direktörü Müfit Ataseven‘Dizel motor teknolojisinde yaÅŸanan geliÅŸmeler ekonomik dizel motor seçeneÄŸinin eksik tarafları olan performans ve ses problemlerini gidermiÅŸ ve müşteri beklentilerini istenilen seviyenin üzerinde karşılamıştır. Bu durum önemli bir dizel pazarı yaratmış ve petrol dağıtım ÅŸirketlerinin satış portföyleri içerisinde dizel yakıtın yerini önemli bir noktaya taşımıştır. Dolayısıyla, rekabet yeni nesil dizel yakıtlarını ortaya çıkarmıştır. Åžurası da bir gerçek ki henüz Avrupa normlarına uygun dizel yakıt üretimi ülkemizdeki mevcut rafineri teknolojisi ile mümkün deÄŸildir. Bu nedenle, bir takım katkılarla saÄŸlanan ek performans ve kullanım avantajları sunan yeni nesil dediÄŸimiz yakıtlarla dahi (soÄŸukta sorunsuz kullanım, yüksek setan sayısı gibi) Türkiye’de pazarlanan yerli/ithal tüm dizel araçlarda Avrupa çevre normlarına uygun egzoz emisyon sonuçları alınamamaktadır. Hatta Avrupa’daki dizel yakıt standartlarına uygun olarak üretilen araçlar, bu farklılık nedeniyle sorunlar yaÅŸayabilmektedir. Tüm bunlara raÄŸmen bu yeni ürünler, müşterilerimize yakıt kalitesinin, araçların performansı için ne kadar önemli olduÄŸu bilincini kazandırmaktadır.Ãœlkemize çeÅŸitli yollarla sokulan ve düşük fiyatlarla pazarlanan kalitesiz yakıt en büyük sorun. Bu konuda müşterinin bilinçlenmesi en fazla önem verilmesi gereken noktadır. Bu nedenle, pazarlamakta olduÄŸumuz araçlarımızda kullanılan dizel motorlara, mevcut Türk standartlarına uygun yakıtların herhangi bir zarar vermemesi için her türlü önlem alınmıştır. Satış sonrasında, bakım için servislerimize gelen dizel araçlarımızda teknisyenlerimiz, yakıt kaynaklı olası problemleri yaÅŸayacak kritik noktaları gözden geçirir ve gerekli iÅŸlemleri yaparlar. Kontroller sonrası hasar oluÅŸmuÅŸ ya da baÅŸlangıç seviyesinde tespit edilen ilgili noktaları müşterilerimizle paylaşıyoruz. Kalitesiz yakıtın nelere mal olacağı konusunda bilinç düzeyini arttırmaya çalışıp, kaynağı belli olmayan yakıt kullanmamalarını saÄŸlamaya çalışıyoruz. Dolayısıyla hedefimiz, memnun müşterinin yanında bilinçli müşteriler yaratmaktır.’Lüks araçlarda dizel talebi giderek artıyor‘GeliÅŸen teknoloji ile birlikte tüm dünyada dizel motorların benzinli motorlara göre avantajlı yönleri giderek artıyor. Yol tutuÅŸ, konforlu sürüş, çevre ve yakıt tasarrufu açılarından dizel motorlar daha fazla artılar taşıyor. Bu avantajların tecrübe edilmesi ile de dizele olan talep giderek artmaya baÅŸladı. Lüks segmentte eskiden dizel motorlar tercih edilmezken, ÅŸimdi dizel trendinin baÅŸladığını gözlemliyoruz. Özellikle off-road araçlarda belirginleÅŸen bu trendin yükselmeye devam edeceÄŸini söyleyebiliriz. Euro Dizel’in gelmesi ve getirdiÄŸi katkılar, tüketicinin dizel motorlara daha çok güvenmesini saÄŸladı. Yukarıda bahsettiÄŸimiz dizel avantajlarının yanı sıra daha yüksek performans ve daha iyi ivmelenme özellikleri de dizel motorlu araçların olumlu özellikleri arasında... Avrupa’da bugün dizel motorlar yüzde 50’lik bir paya sahip. Çok geçmeden Türkiye’de de bu orana ulaşılacağına inanıyoruz.’Almanya’da dizel benzinli satışlarını solladıMercedes-Benz Pazarlama Direktörü EÅŸref Biryıldız‘Dizel pazarının son yıllarda giderek artan bir trend içerisinde olduÄŸunu diÄŸer Avrupa ülkelerinde olduÄŸu gibi söylemek mümkün. Bunun en büyük nedeni son yıllarda tüm üreticilerin 1.6 litre hacmin altındaki dizel versiyonlarını piyasaya sürmüş olmalarından ve tüketicinin yakıt sarfiyatına artan bir eÄŸilimle hassasiyet göstermesinden kaynaklanıyor. Bu arada Almanya’da ilk defa dizel satışlarının benzinli araç satışını geçtiÄŸini söylemek gelecek için trendin nereye doÄŸru yönlendiÄŸini görmek açısından ilgi çekici olacaktır. Halen hibrid (melez) teknolojisi ile kısıtlı geliÅŸmeler ve tasarruf saÄŸlanmışken, dizele yönelimle var olan kaynakların daha uzun süreli ve verimli kullanımı ve çok daha büyük bir tasarruf saÄŸlanması mümkün olabilecektir.’ Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!