Güncelleme Tarihi:
'Devlet Gemisi'nin Teknik Özellikleri
Akşam gazetesinin haberine göre, 1 Mayıs 2000’de Süleyman Demirel’in Cumhurbaşkanlığı döneminde yapımına başlanan, yaklaşık 30 milyon dolarlık 50 metrelik yatın tamamlandığı belirlendi.
PROJE ERDİL DÖNEMİNDE
Emekli olduktan sonra “haksız mal edinmek” suçundan hüküm giyerek cezaevinde yatan Deniz Kuvvetleri eski Komutanı İlhami Erdil’in görevli olduğu sırada projelendirilerek inşasına geçilen yat, Türkiye’nin 17 Ağustos 1999 depreminin yaralarını sarmaya başladığı bir dönemde olması nedeniyle kamuoyundan gizlendi. Projedeki adı “Protokol Maksatlı Devlet Gemisi” olan ve bir yılda tamamlanması planlanan lüks yat, 2001 yılında yaşanan ekonomik kriz nedeniyle kaynak yetersizliğinden ancak 8 yılda bitirilebildi.
|
CEVABI BEKLENEN SORU
Demirel döneminde başlatılan projenin, Abdullah Gül’ün Cumhurbaşkanlığı döneminde tamamlanması, “Gül yatı kabul edecek mi?” sorusunu da gündeme getirdi. Çankaya’ya yakın kaynaklar, ultra lüks yatın Gül tarafından kabul edilmeyeceği görüşündeler. Cumhurbaşkanı Gül, TSK Tersane Komutanlığı’nda yapılan süper yatı kabul etmezse, satışı gündeme gelecek.
MEDYAYA BİLGİ SIZDIRILMADI
Kamuoyunun bilgisi dışında başlatılan proje son derece gizli yürütüldü. Yatın varlığı 8 yıl süren inşa çalışması sürecinde de medyaya sızmadı. Çeşitli proje ve faaliyetleri resmi internet sitelerinden duyuran Deniz Kuvvetleri Komutanlığı ve İstanbul Tersanesi Komutanlığı, yatın varlığına ilişkin bir haber veya bilgiye internet sitelerinde yer vermedi.
MALİYETİ 30 MİLYON DOLAR
Yatın işletmesi için en az 30 personelin gerektiği öğrenildi. VIP yatı, Heybeliada Korveti’nde olduğu gibi alüminyum fiber kompozit malzemeden üretildi. Protokol yatının, üst düzey güvenlik donanımına da sahip olacağı öğrenildi. Geminin kapalı güvertesinde acil durumlarda kullanılmak için sürat motoru da yer alacak.
İSİM KONUSU NETLEŞMEDİ
Projede, “Protokol Maksatlı Devlet Gemisi” olarak geçen lüks yata bir isim verilip verilmediği bilinmiyor. 10. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer’in, görevde olduğu sırada kendisine verilen bilgi üzerine yatı gezdiği, ancak aşırı lüks bulduğu öğrenildi. Yatın, Cumhurbaşkanı Gül’e de gösterildiği belirtiliyor. Gül’ün yatı kabul edip etmeyeceği merakla bekleniyor. Gül, yatı kabul etmezse satışı gündeme gelecek.
İLK DEVLET GEMİSİ SAVARONA
Savarona bugüne kadar inşa edilen kraliyete ait olmayan en büyük yattır. Toplam uzunluğu 136 metre, direği 16 metre, iskeleti 6.1 metre ve en yüksek hızı 18 deniz mili, gezinti hızı ise 16 deniz milidir. Ana süitin yanı sıra 17 lüks süitin alanı ortalama 50 metre karedir. Savarona, Brooklyn Köprüsü’nü inşa eden mühendis John Roebling’in kızı Emily Roebling Cadwallader tarafından hizmete sokuldu. Bayan Cadwallader Savarona’yı 1931’de Hamburg’da Blohm ve Voss tersanelerinde 4 milyon dolara mal etti. Savarona Atlantik, Akdeniz ve Kuzey Afrika sularını geçti fakat Cadwallader onu yüksek dışalım vergisinden dolayı Amerika Birleşik Devletleri’ne sokamadı. Yatı satmaya karar verdi ve 1938 yılında Savarona Türk Hükümeti tarafından satın alındı Türk bayrağı Mart 1938’de Southampton’da Savarona’ya çekildi. Yat, iki ay sonra bazı döşemeleri yenilendikten sonra Atatürk’ün ölümcül hasta olduğu sırada İstanbul’a geldi. Atatürk’ün Savarona’da geçirdiği altı hafta boyunca kabine toplantıları düzenlendi, Romanya Kralı Carol da dahil olmak üzere önemli konuklar, devlet başkanları ağırlandı.Savarona, II. Dünya Savaşı sonrasında Türk Deniz Kuvvetleri’nin onu eğitim gemisi olarak kullanmasına kadar bir daha yelken açmadı. 1989 yılında Savarona’yı hurdaya çıkarma kararı alındı; ancak Kahraman Sadıkoğlu son dakika kararıyla yatı 49 yıllığına kiraladı ve Savarona’yı önceki görkeminden daha iyi bir hale kavuşturmak için çok çaba isteyen yeniden döşeme işine başladı. İçi Donald Starkey tarafından tasarlanan yatı yenilemek için 425 işçi yaklaşık üç yıl çalıştı. Savarona, bugün yolcusu olma ayrıcalığı kazananlara zarafeti ve lüksü yaşatarak bir kez daha dünya sularında seyretmektedir.