Güncelleme Tarihi:
Şehrin birçok ana caddesinin tırmıklanmış gibi durması ve yolların asfaltlanmasına trafiğin en yoğun olduğu Eylül ayında başlanması halkı çileden çıkarıyor. Büyükşehir Belediyesi'ne göre bunun sebebi ihale sözleşmelerinin bürokrasiye takılması ve teknik nedenler.
Büyükşehir Belediyesi Yol Bakım ve Onarım Müdürlüğü bu yıl bütçesine il genelinde komple asfaltlama çalışmalarını aldı. Toplam 350 ana arterde sürdürülen çalışmalar Mayıs ayında başladı. Büyükşehir kendi imkanlarıyla yama işlerini ve acil asfaltlanması gereken yerleri yaptı. Ancak işin büyük bir kısmı ihale edildi. Tam kaplamaları taşeron firmalar yapıyor. İhale sözleşmeleri bürokrasiye takıldığından taşeronların çalışmaya başlaması 5 Eylül'ü buldu. Asfaltların okulların açılma tarihinde başlaması halkı çileden çıkardı.
Alt yapı bitsin diye
Yol Bakım ve Onarım Müdürü Fethi Özbek, çalışmaların bürokrasi haricinde nedenlerle de eylüle bırakıldığını anlattı: ‘‘Asfalta başlamak için diğer kurumların altyapı çalışmalarını bitirmelerini bekledik. Telekom, Aktaş, BEDAŞ, İSKİ ve İGDAŞ ile koordineli çalışıyoruz. Ayrıca asfalt belli bir ısının altında ve üstünde dökülemiyor. Kalitesi düşüyor, ömrü azalıyor. Eylül asfalt için en uygun ay’’ dedi.
Çalışmalar tamamlandığında İstanbul'da 800 km. yol asfaltlanmış, 1 milyon 400 bin ton asfalt malzemesi kullanılmış olacak. İhale bedelleri de dahil olmak üzere asfalt çalışmalarına Büyükşehir'in harcadığı miktar 40 trilyon lira dolayında.
Özbek İstanbul'da asfalt ömrünün çok kısa olduğunu söylüyor: ‘‘Bizde bütün yük karayollarında. Asfaltın üzerine binen yükün normalde 25 ton olması gerekirken bu İstanbul'da 80 tona çıkıyor. Yol kenarlarındaki su kanalları tıkalı. Yağmur suyu asfaltın üzerinde kalıyor, çatlaklardan içine sızıyor. Aynı şey soğuk havalarda meydana gelen donmalar için de geçerli. Bakımı iyi yapılırsa bu sene dökülen asfalt İstanbulluyu yaklaşık 5 sene idare edecek.’’
Hem kazıyor hem döküyor
Büyükşehir'in elinde remikser denen mobil bir asfalt dökme aracı da var. Yolu hem kazıyor, hem de asfalt döküyor. Aracın önden aldığı eski asfalt içinde işlemden geçirildikten sonra arka kısmından yeni asfalt olarak yeniden dökülüyor. Makina yüzde 80 oranında yerdeki asfaltı kullanıyor. Millet Caddesi bu araç ile asfaltlandı. Şu anda Pendik'te kullanılıyor. Yetkililer çok fazla gürültü ve toz çıkardığı için remikseri şehir içinde kullanmayı tercih etmiyor.
Asfaltlama işlemi nasıl yapılıyor?
1- Freze denen araç ile mevcut asfalt kazınıyor. Bu işlemden sonra yerde tırtıklı bir yüzey oluşuyor. Kazıma işlemi ile yolun kotunun artması, altta kalan kalitesi düşük asfaltın kötü etkileri ve yeni dökülen asfaltın kayması engelleniyor.
2- Süpürge aracı kazıma işlemi sırasında ortaya çıkan tozları süpürüyor. Tozların ortamda kalması ve solunması tehlikeli. Kanserojen özellik taşıyor.
3- Dispritör adı verilen araç ile sıvı haldeki katran püskürtülüyor. Yapıştırıcı özellik taşıyan bu sıvının adı emisyon.
4- Asfalt finisher denilen araç ile asfalt dökülüyor. Döküldüğü an asfaltın ısısı 160 dereceyi buluyor. 1 saat sonra soğuyor.
5- Asfaltın dökülmesinden sonra çeşitli ağırlıklardaki silindirler ile asfalt sıkıştırılıyor. Ne kadar ağır silindir kullanılırsa yolun kalitesi artıyor. 5, 10 ve 12 ton ağırlıklarında olan silindirler asfaltın yapışmasını engellemek için önden su püskürtüyor.
Çalışmaların sürdüğü bölgeler
Taksim Tarlabaşı, Eyüp Silahtarağa, Bakırköy İstanbul caddeleri, Üsküdar-Beykoz arası sahil yolu, Sarıyer Maslak Caddesi, Pendik Aydınlı Yolu.
Asfaltı biten yollar:
Millet Cad., Yerebatan Cad., Zeytinburnu Muammer Aksoy Cad., Avcılar Dr. Sadık Ahmet, Bağcılar Maslak, Güngören Atatürk, K. Çekmece Aşık Veysel, Bakırköy Yeşilköy, Şişli Kurtuluşu, Üsküdar Kısıklı caddeleri, NATO Yolu, Hekimbaşı, Kadıköy Rıhtım Cad., Tuzla Tersane ve Şinasi Dural caddeleri ile Pendik Kurtköy Yolu.
Büyükşehir'in asfaltlama araçları
Remikser 1
Freze 6
Kesme makinası 10
Asfalt serme makinası 10
Silindir 15
Kamyon 75
Asfalt onarım (yama) makinesi 25
Süpürme makinesi 5
Dispritör 5