<B> Çeviri: Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Ocak 26, 2004 10:11
İnsanlar bazı şirketlerde diğerlerine oranla daha fazla çalışmak ister. Peki, bu şirketler hangileri? Fortune dergisi son sayısında yer verdiği araştırmayla Avrupa'da çalışılabilecek en iyi 10 şirketi belirledi. Derginin araştırmasına göre, Asda, TPG, Novartis, Siemens, Microsoft, Ikea, Cloetta Fazer, Caja Madrid, Agora ve Danone Avrupa'da çalışışabilecek en iyi şirketler.
İngiltere'den Asda, Hollanda'dan TPG, İsviçre'den Novartis, Almanya'dan Siemens, İrlanda'dan Microsoft, İsveç'ten Ikea, İsveç/Finlandiya'dan Cloetta Fazer, İspanya'dan Caja Madrid, Polonya'dan Agora ve Fransa'dan Danone Avrupa'da çalışılabilecek en iyi şirketler oldu.
Amerikan ekonomi dergisi Fortune, her yıl yaptığı araştırmayla Avrupa'da ve Amerika'da en çok çalışılmak istenen şirketleri belirliyor. Bu yılki araştırmada Amerika'da en çok çalışılmak istenen beş şirket, J. M. Smucker, Alston & Bird, Container Store, Edward Jones, Republic Bancorp şeklinde sıralandı.
Avrupa'da ve Amerika'da çalışılabilecek en iyi 10 şirketi belirlemek için geniş bir kitle üzerinde anket yapılmış. İşte Avrupa'da çalışanların gözdesi on şirket...
ASDA: İngiliz süpermarket zinciri. Wal-Mart tarafından satın alındı. 263 mağazasında yılda 23.3 milyar dolarlık satış gerçekleştiriyor. 134 bin çalışanı var. Şirkette çalışanlar ücreti her şey olarak görmüyor. Asda'da çalışanların bulundukları pozisyonlardan yükselmeleri için gerekli yollar çok iyi tanımlanmış. İşe yeni başlayanlar ilk yedi günde 25 saatlik bir tanıştırma sürecinden geçiriliyor. Asda Akademi'de değişik reyonlarda çalışanlara eğitim veriliyor. Çalışanlar aileleri için de çok düşük fiyattan sigorta yaptırabiliyor. Mizah ve dostluk çalışma prensipleri arasında yer alıyor
TPG: Hollanda'nın özelleştirilmiş posta ofisi. 150 bin çalışanı var. TNT ismi ile servis veren şirketin yılllık satış rakamı 10 milyar dolar. Şirkette çalışanlar yaptıkları işleri ve şirketin hayırseverliğini takdir ediyor. Şirket açlıkla mücadelede önemli rol oynuyor. 'Move the World' adı verilen bir kampanya başlattılar. Çalışanların bu kampanyaya büyük katkısı oldu. Dünya Gıda Programı'na da katkıda bulundular. Çalışanlar böyle bir projenin parçası olmaktan gurur duyuyor. Gönüllü çalışanlar açlıkla mücadele eden Afrika ülkelerine de gitti.
NOVARTIS: İsviçre merkezli ilaç firması. Ciba-Geigy ve Sandoz firmalarının birleşmesiyle kurulmuş. 2003 yılı gelirinin 25 milyar dolar olması bekleniyor. Şirketteki performansa göre ücret sistemi çalışanlar tarafından takdir ediliyor. Çalışanlara yönelik eğitim programı var. Alt kademedeki çalışanlar bireysellik üzerinde durulmasından memnunlar. Kişisel tercihlere uygun esnek çalışma saatleri uygulanıyor. Şirketin beş katlı binasında bir kafeterya ve dokuz restoran bulunuyor. 23 gün tatil izni, iki çocuk bakım merkezi, aylık verilen çocuk ödeneği gibi sosyal hakları var.
SIEMENS: Alman elektronik firması. 90 ülkede 417 bin çalışanı var. Bunların 50 bini Ar-Ge departmanında çalışıyor. 42 bin patenti elinde bulunduruyor. Yılın ilk üç çeyreğinde geliri 66.1 milyar dolar oldu. Siemens, çalışanlarına iyi bakmasıyla tanınan bir şirket. Bugün de çalışanlarının refahını ana konulardan biri olarak görüyor. Geçmişi eskiye dayanan şirketin bürokrasiyi hatırlatan yapısına performansa dayalı değişiklikleri entegre etmesi onu farklı kılıyor. Şirketin yeni kültüründe müdürler çalışanlarla kariyer hedefleri konusunda konuşmakla görevlendirilmiş. Tazminatları çalışanları geliştirmelerine bağlanmış.
MICROSOFT: Merkezi ABD'de olan Microsoft'un İrlanda şubesi Avrupa'daki operasyonlarının merkezi durumunda. 500 çalışanı var. Sağlık sigortası, tatil ve sağlık merkezi gibi çalışan faydaları konusunda önde. Alt kademede çalışanlar şirkette yapılması gereken değişiklikler konusunda konuşma hakkına sahip. Şirkette yıllık çalışan başına düşen moral ve motivasyon bütçesi 620 dolar.
CLOETTA FAZER: İsveç, Finlandiye ortaklı şekerleme şirketi. Sektöründe İskandinavya'nın en büyük şirketi olan Cloetta Fazer'in 2002 yılı kazancı 55 milyon dolar oldu. Çalışanlara yönelik kafeteryası ve çocuklar için gündüz bakım evi bulunuyor. Geçen yıl Finlandiya'da en fazla çalışılmak istenen şirket seçildi. Fazer, Finlandiya'da en çok tanınan marka durumunda. Çalışanları için dergi çıkartıyor. Eğitim programlarından personel çok memnun. Ayda bir pazarlama ve satış ekibinin bir araya geldiği toplantılar yapılıyor. İşe yeni başlayanlar çiçekler eşliğinde eski çalışanlarla tanıştırılıyor.
CAJA MADRID: İspanyol bankası. 86.8 milyar dolarlık varlığı ile İspanya'nın dördüncü büyük bankası durumunda. Çalışanlar şirketlerini fırsatlar merkezi olarak nitelendiriyor. Banka sayısı 12 bini bulan şirket çalışanlarından kimseyi bu güne kadar işten çıkartmamış. Çoğu insan bankada emekli olana kadar kalıyor. Çalışanlar özellikle bankanın sunduğu gelişim ve eğitim programlarını takdir ediyor.
AGORA: Polonyalı medya şirketi. Doğu Avrupa'nın en büyük medya grubu. Şirket bünyesinde Gazeta isimli bir günlük gazete, 15 dergi, 29 radyo ve bir internet portalı bulunuyor. Şirketin hisselerinin yüzde 90'ı çalışanlara ait. Çalışanlar Agora'yı kendi evleri gibi görüyor. Herkes serbest ve spor giyiniyor. Bütün müdürler ve üst editörlere kolaylıkla ulaşılabiliyor. Patron ve çalışanlar arasında arkadaşça bir ilişki var. Çok arkadaşçıl bir çalışma ortamına sahip.
DANONE: Fransız gıda firması. 92 bin çalışanı var. Yıllık satış rakamı 16 milyar dolar. Çalışanlar şirkette en büyük varlık olarak görülüyor. Hiyerarşiye önem verilmiyor. Genç çalışanlar takdir ediliyor. Danone'nin dört değeri açıklık, coşku, insancıllık ve müşteriye ve meslektaşlara yakınlık olarak açıklanıyor. Ücretler ve çalışan faydası paketi, geniş eğitim olanakları çalışanları memnun ediyor. İş güvenliği çalışanların takdir ettiği diğer özelliği.
IKEA: İsveç mobilya firması. Geçen yıl 31 ülkedeki 186 mağazasındaki satış rakamları 15 milyar dolar oldu. Şirket eşitlikçi bir yapıya sahip. Çalışanlar meslektaş olarak isimlendiriliyor. Güzel unvanlar ve yöneticilerin sahip olduğu avantajlar yok. Şirket Danimarka'daki kasiyerlerin saat başına aldıkları ücreti 19.56 dolara çıkartmış. Bunun gerekçesi olarak da şirketin felsefesi olan 'farklı düşünme' gösteriliyor. Ikea'nın bu düşünce tarzı verimliliğin artmasını, daha iyi müşteri ilişkileri ve eleman sirkülasyonunda yüzde 50'lik düşüş getirmiş.