Cahilsin ilaç işine karışma!

Güncelleme Tarihi:

Cahilsin ilaç işine karışma
Oluşturulma Tarihi: Kasım 04, 2001 00:00

OTC (Over-the-counter) yani tezgah üstü ilaç demek, küçük rahatsızlıkları gideren, eczanelerden ya da belirli ilkeler doğrultusunda diğer satış noktalarından reçetesiz satın alınabilen ilaçlar anlamına gelmektedir. Birçok ülkede de OTC ilaçların DTC (Direct-to-consumer), yani doğrudan tüketiye yönelik reklamları serbesttir. Çünkü yapılan birçok araştırma OTC ilaç sistemi kabul edildikten sonra söz konusu OTC ilaçların hem fiyatlarının düştüğünü hem de ilaç tüketicine yönelik zaman faydası yaratıldığını göstermektedir. (*) (Türkiye'de antibiyotikler dahil neredeyse her ilaca eczanelerde OTC muamelesi yapıldığı için OTC'nin ne demek anlamamanız çok normal, kendinizi fazla zorlamayın.)Türkiye'de OTC ilaç sitemine geçilemeyişinin ve OTC ilaç reklamlarına izin verilmeyişinin nedeni Türk halkına ‘‘cahilsin otur, elinin hamuruyla ilaç işine karışma’’ denmesidir. Yine Türk halkına ‘‘kardeşim bu ilaç senin vücuduna giriyor, bu nedenle pasif pasif durma biraz inisiyatifi ele al’’ denmemesidir. Ucuz ‘‘halk sağlığı edebiyatıyla’’, OTC ilaç sisteminin kapitalist sistemin mağdur halka bir oyunu olarak gösterilmeye çalışılmasıdır.Durun daha bitmedi. Biter mi? Liberal ekonomik sistemle, vahşi kapitalizm arasındaki farkı okumuş yazmış takımının bile ayırt edemediği bir ülkede nedenler nasıl biter. Okumuş yazmış takımının bile ‘‘en büyük düşmanımız reklamdır görüldüğü yerde ezilmelidir’’ diye düşündüğü bir ülkede nedenler nasıl biter. Kamu otoritelerinin bile ‘‘kamu çıkarı kavramından’’ bir şey anlamadıkları bir ülkede nedenler nasıl biter. Sorarım size, liberal ekonomik sistem adına yaratılan sözde ticaret özgürlüğü kaosundan yararlanıp cebini dolduranların bile, gerçek ticaret ve iletişim özgürlüğünü savunanları ‘‘şerefsiz kapitalistler’’ diye nitelendirdiği bir ülkede nedenler nasıl bitsin!(*) Ryan Mandy ve Yule Brian, Benefits From Switching Drugs From Prescripsion-Only To Over-the Counter Availability: The UK Experince, The Prescriptian Drug Market, 1992) İşte ABD'nin reçetesiz ilaçları NICHOLAS Hall şirketinin 1999 raporuna göre reklam yasağı olmayan reçetesiz ilaç (OTC) pazarı global olarak toplam ilaç satışlarının % 10'unu oluşturmakta, eczanelerde ve eczane dışında % 4 büyümektedir. Reçeteli ilaç pazarındaki büyüme hızı ise % 8'dir. Deterjan, çay, meşrubat gibi hızlı tüketim malları (FMCG) açısından baktığımızda bu büyüme normal karşılanabilir.ABD'de en çok satılan yirmi reçetesiz ilaç markası ve üreticileri şunlardır: Tylenol (J&J), Nicorette (SB), Excedrin (BMS) Motrin (J&J), Halls (Pfiser), Monistat (J&J), Osteo-Bi-Flex (R Numico), Advil (AHP), Robutissin (AHP), Alka-Seltzer (Bayer), NicoDermSQ (SB), Aspirin (Bayer), Sundown (R Numico), One-a-day (Bayer), Centrum (AHP), Tums (SB), Benadryl (Pfizer), Sudafed (Pfizer), Natura Made (Otsuka), Imodium (J&J).ABD'de örneğinde görüldüğü gibi, OTC denilen ilaçlar bir Eczacı'nın bir bakışta şıp diye anlayabileceği gibi basit ağrı kesiciler, vitaminler, antiasitler, soğukalgınlığı ilaçları ve basit dermatolojik ilaçlardır. Yukarda saydığımız ilaçlardan Türkiye'de en fazla bildiğimiz ve OTC'den sayılmayanlar Aspirin, Alka-Seltzer, Benadryl, Sudafed ve One-a-day'dir. Hatta Eczacıların Sudafed'in benzeri saydıkları Rinogest ve Benadryl'in benzeri saydıkları Fenotral, Allerjin gibi ilaçlar da reçeteli ilaç işlemi yapılan ilaçlardır. Ve de hatta, yukarıda adını saydığımı ilaçlardan bazıları illegal yollardan Türkiye'ye sokulup tahtakalemizin ve bazı güzide eczanelerimizin raflarını, meraklısına satılmak üzere, süslemektedirler. (Haftaya Avrupa'da reçetesiz ilaçlar)Sana'yı nereye sürerdik ki!YAPI Kredi Sigorta'nın ‘‘can sigortası’’ reklamı çok başarılı. Bir hastanede yüksek faturayı ödeyemediği için, kaçma planları yapan hasta, anlatılmak isteneni çok iyi ve etkili anlatıyor. Drama ve mizah reklamda kullanılacaksa böyle kullanılmalı (M M M M).Sana ‘‘Sana Ekmek Üstü’’ reklamları ile hem annemizin markası olmaktan hem de orta ve orta-üst gelir gruplarının tükettiği bir ürün olmaktan kurtulmaya çalışıyor. Anlatım oldukça dolaylı olduğundan söylenmek istenen kolay anlaşılmıyor. Reklamların farklı ve sevimli olması Sana'yı yine de amacına ulaştırabilir. Ancak sorgulanması gereken reklamdan çok Sana'nın böyle bir marka genişlemesine gereksinimi olup olmadığı. ‘‘Annemizin Sana’’sını daha önce ekmeğin altına mı sürüyorduk! (M M M)Dışbank ‘‘ideal kart’’ lansmanı yaptığı reklamlarında dikkati çekmek ve karta prestij kazandırmak için ilginç bir taktik uyguluyor: ‘‘Sergen için ideal, Fatih için ideal’’ deyip, onları çağrıştıran göstergelere yer vererek ünlüleri kullanmadan ünlü etkisi yaratıyor. Bu taktiği ‘‘Tanju da izliyor Tansu da’’ diyerek Show TV'de ilk tanıtım reklamlarında başarıyla kullanmıştı. Fikir güzel, oldukça cin. Yasal hak iddiasını temellendirmek bir ömür alır. Sinirlenen ünlüleri yatıştırmak da Dışbank'ın halkla ilişkilercisine kalır! (M M M M)Öğrendiğime göre Kemal Derviş iki hafta önce, zor durumda olan ve bir an önce özelleşmesi gereken Çay-Kur'u rahatlatmak için devlet kaynaklarından 20 trilyon TL aktarmış. Hangi milletvekilinin bu konuda telefonla tacizde bulunduğunu öğrenebilir miyiz?ÇekirgelikBaşarının sırrını bilmiyorum ama başarısızlığın anahtarı herkesi memnun etmeye çalışmaktır (Bill Cosby)
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!