Güncelleme Tarihi:
Gebze’deki modern üretim tesislerinde faaliyet gösteren Cadbury Kent yurt içi ve yurtdışı pazarlarda genişlemeye devam ederken, 2006 yılında net satışlarını bir önceki yıla kıyasla yüzde 32 artırarak toplam 353.6 milyon YTL’lik bir rakama ulaştı. Cadbury Kent 2005 yılında 67.1 milyon dolar olan ihracatını da yüzde 56 artırarak 2006 yılında 104.8 milyon dolara çıkardı. Bu birleşmeyle Cadbury Kent’in ihracat yaptığı ülke sayısı da 70’e çıktı.
Şekerleme, çikolata ve sakız üretim alanlarında yoğunlaşan Cadbury Kent Gebze’deki üretim tesislerinde atıksu arıtma tesisleri için 1.7 milyon euroluk bir çevre yatırımı gerçekleştirdi.
Cadbury Kent’in Gebze’deki üretim tesislerinde bugün Kocaeli Sanayi Odası ve Kocaeli Üniversitesi temsilcilerinin katılımıyla bir toplantı düzenleyen Cadbury Kent Kurumsal İlişkiler Genel Müdür Yardımcısı Ömer Taşçı, Cadbury Kent’in üretim ve satış gerçekleşmeleri hakkında bilgi verirken, Türkiye’nin en büyük sanayi bölgelerinden biri olan Gebze-Kocaeli sanayi hattında giderek ağırlaşan sanayi atıklarının bertaraf edilmesi sorununa da kamuoyunun dikkatini çekti.
2012’DE CİRO HEDEFİ 1 MİLYAR YTL
Kurumsal İlişkilerden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ömer Taşçı, Çayırova’da 110 bin metrekarelik açık, 75 bin metrekarelik kapalı alanda yüksek teknoloji altında üretim yapan Cadbury Kent’in birleşmenin ardından gerçekleşen yeni ortaklık yapısıyla Türkiye ekonomisine katkısının çok daha yükseldiğini belirterek, birleşmeden önce 75 milyon dolar düzeyinde olan satış cirosunun bugün 250 milyon dolar düzeyine çıktığını söyledi. Taşçı, Cadbury Schweppes’in Kent Gıda ile gerçekleştirilen ortaklığa çok önem verdiğini, bölgede yıldızı parlayan bir firma olarak görüldüklerini ve ihracat pazarlarının da ciddi artış kaydettiğini hatırlatarak, “Birleşme sonrasında her şey çok değişti. Hedeflerimizi artık çok büyüttük. Yaptığımız beş yıllık büyüme planına göre 2012’de 1 milyar YTL’lik bir satış rakamına ulaşmayı hedefliyoruz. Kurumlar Vergisi ödemeleri sıralamasında Kocaeli bölgesinde sekizinci sıradayız. Hedefimiz kurumlar vergisinde de ilk beşe girmek. Biz Cadbury Kent Türkiye tesisleri olarak Cadbury Schweppes’in giderek üretim merkezi haline geliyoruz. Bugün Gebze tesislerimizde üretilen ürünlerin üçte ikisi Türkiye’de satılmayan ürünlerden oluşuyor" dedi.
Pazar payları hakkında da bilgi veren Ömer Taşçı, Cadbury Kent birleşmesiyle sektördeki liderliklerini pekiştirdiklerini ifade ederek, “Cadbury Kent hediyelik ve ikramlık şeker kategorisinde yüzde 82 ve şeker kategorisinde ise yüzde 63’lük pazar payı ile Türkiye’de lider durumdadır. Şeker kategorisinde, gerek günlük şekerler gerek bayram şekerlerinde farklı markalar altında çok geniş bir ürün yelpazesiyle hizmet vermekteyiz. Bayram deyince akla Cadbury Kent ürünleri gelmektedir” diye konuştu.
SAKIZDA BİRİNCİLİĞİ HEDEFLİYORUZ
Cadbury Kent’in sakız kategorisinde yüzde 14’lük pazar payına sahip olduğunu söyleyen Taşçı, “Cadbury Kent olarak 2006 yılında dünyanın bir numaralı sakız markası Trident’i Türkiye’de lanse ettik ve pazarın en hızla büyümekte olan tatlandırıcılılar segmentinde ilk sene sonunda üçüncü konuma ulaştık. Bu pazardaki hedefimiz beş yıl içinde birinci sıraya yükselmektir” dedi.
Cadbury Kent birleşmesinin ardından şirketin İSO verileriyle de gelişmesini sürdürdüğünü kaydeden Ömer Taşçı, “Cadbury Kent 2005 yılı sonuçlarına göre İstanbul Sanayi Odası'nın yapmış olduğu Türkiye’nin en büyük 500 Sanayi kuruluşu anketi içinde üretimden satışlarda 120, çalışan sayısı sıralamasında 69, brüt katma değer sıralamasında 73, ihracat sıralamasında ise 109'uncu sırada yer almıştır" bilgisini verdi.
SANAYİDE ATIK SORUNUNA KARŞI KAMPANYA
Çevre sorunları hakkında da görüşlerini anlatan Ömer Taşçı, Cadbury Kent’in sanayi atıkları ve çevre güvenliği konusunda örnek bir model geliştirdiğini ve bunun Tüm Türkiye’ye tanıtılması için çaba harcadıklarını belirterek, Kocaeli Üniversitesi ve Kocaeli Sanayi Odası ile işbirliği halinde ortak bir çalışma içinde olduklarını söyledi. Taşçı, Gebze’yi de içeren Kocaeli sanayi bölgesi sanayi atıklarının bertaraf edilmesi konusunda çok ciddi bir sorunla karşı karşıya bulunduklarını ifade etti. Kocaeli sanayi bölgesindeki birçok sanayi tesisi gibi Cadbury Kent de 6 ayı aşkın zamandır atıksu arıtma tesislerinden çıkan çamur kekini İzeydaş almadığı için kendi arıtma tesislerindeki özel alanda tutuyor.
ÇEVRE SORUNLARINDA ZOR GÜNLER
Ömer Taşçı, altı ayı aşkın zamandır İzeydaş’ın sanayi atıklarını almaması nedeniyle bölgede üretim yapan ve faaliyet gösteren birçok sanayi kuruluşunun bu atıkları kendi tesisleri içinde tutmak zorunda kaldığına dikkat çekerek, bir an önce sanayi atıklarının üretim tesisleri dışına çıkarılması gereğine işaret etti. Taşçı, konuşmasında bölgedeki sanayi tesislerinin Türkiye ekonomisinin toplam ürettiği katma değerin yüzde 16’sını oluşturduğunu ve ülke ekonomisine büyük katkı yaptıklarını belirterek, “Bu günler zor günler. Çevresel atıkların bertaraf edilmesi konusu sanayi tesislerinin kendisine bırakılmış durumda. Bizce Kocaeli sanayi bölgesinde ve genel olarak Türkiye’de sanayi atıkları sorunu giderek daha da ciddileşiyor. Bizler sanayiciler olarak tek başımıza bu sorunun üstesinden gelemeyiz. Üniversite-sanayi işbirliği yanı sıra ilgili sivil toplum kuruluşları ve devlet bir araya gelerek sanayi atıkları sorununa ancak çözüm getirebilir. İzeydaş tüm Türkiye’ye hizmet vermek üzere kuruldu, ancak bugün sadece Kocaeli bölgesine bile hizmet veremiyor” dedi.
1.7 MİLYON EURO ÇEVRE YATIRIMI
Cadbury Kent Genel Müdür Yardımcısı Ömer Taşçı, “Cadbury Kent gerek yasal mevzuata, gerek Cadbury Schweppes’in global kriterlerine gerekse de ISO 14000 standartlarına uyum içinde çevresel kaygıları en yüksek düzeyde ele alan bir modern üretim süreci içinde üretim faaliyetini sürdürüyor. En son olarak 1.7 milyon euro değerinde bir yatırımla yeni bir atıksu arıtma tesisi kurduk. Diğer emisyon değerlerimiz AB standartlarının bile altında. Tek sorunumuz atıksu arıtma tesislerinden çıkan çamur kekinin muhafazası. Yasaya göre atık çamur en fazla altı ay tesis alanı içinde saklanabilir. Ancak Kocaeli bölgesindeki tüm tesislerde büyük oranda bir atık çamur birikimi oldu ve altı ayı geçtiğimiz için de hepimiz suçlu durumuna düştük bir anlamda. Hükümetimize bu konudaki önerilerimizi ilettik. Umuyoruz ki en yakın zamanda İzeydaş bu çamur kekini sanayi tesislerinden alıp işler ve çevreye zararlı halden çıkarabilir” şeklinde görüşlerini ifade etti.
Ömer Taşçı, Kocaeli sanayisinin yeni bölgelere kaydırılması yönünde bir çalışma olduğunu, ancak İstanbul’daki sanayi tesislerinin de kent dışına çıkarılması gibi bir plan yapıldığını hatırlatarak, “Ya Trakya tarafına ya da Kocaeli tarafına doğru gelecek İstanbul sanayisi de. Şimdiki durumda bile Kocaeli mevcut sanayisini taşıyamıyor. Böyle bir durumda riskler daha da artacak demektir. Yeni arıtma tesisleri planlanıyor. Ama bu da zaman alacak bir proje” diye konuştu.
Cadbury Kent Çevre ve İş Güvenliği ve Proje Müdürü Osman Malkoç da, konuyla ilgili verdiği bilgide, Cadbury Kent Gıda tesislerinde Çevre Kanunu yanı sıra AB standartlarını da esas alan çık sıkı bir çevre koruma süreci uyguladıklarını belirterek, “Cadbury Schweppes'in dünyanın çeşitli ülkelerindeki 114 tesisi ile aynı çevre ve iş güvenliği standartları uyguluyoruz. Emisyon kaynakları itibariyle ve diğer birçok kriterde kabul edilebilir limitlerin çok altındayız. Çalışanlarımıza çevre ve iş güvenliği konusunda sürekli olarak farkındalık eğitimi veriyoruz. Sanayi atıklarımızın yüzde 56’sı tekrar kullanıma veriliyor” dedi.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İŞBİRLİĞİNE HAZIR
Kocaeli Üniveristesi Rektör Yardımcısı Prof.Dr. Arif Demir de yaptığı konuşmada üniversite-sanayi işbirliği ile bölge sanayisi için bir gelecek vizyonu oluşturmaya çalıştıklarını bu konuda arama konferanslarına devam edeceklerini belirterek şunları söyledi:
“Kocaeli artık bir sanayi bölgesi olduğu kadar, 50 bin öğrencisi kapasitesine sahip Kocaeli Üniversitesi dolayısıyla aynı zamanda bir eğitim ve bilgi merkezi. Tarih ve turizm potansiyeli ile de bir turizm-kültür merkezi olarak öne çıkıyor. Kocaeli’nin üç kimliğini bir arada düşünmek zorundayız artık. Kocaeli büyük bir sanayi bölgesi. Dolayısıyla da çevresel konular başta olmak üzere sorunlar da çok büyük. Üniversite-sanayi ve yerel-merkezi yönetim işbirliği içinde çevresel sorunlara karşı hem kısa vadeli hem de uzun vadeli çözümler üretmek ve bulmak zorundayız. Kentsel ve endüstriyel dönüşüm projelerine üniversite olarak destek olmak istiyoruz. Teknolojide de büyük bir devrim yaşıyoruz. Bu değişime hızla adapte olmalıyız.”
Prof.Dr. Arif Demir, Kocaeli Sanayi Odası ile yürütülen çalışmaların, şirketlerin artan AR-GE bütçelerinin nasıl değerlendirileceği, çevre sorunlarına karşı ne tür önlemler alınacağı ve ne tür yatırımların planlanacağı, yeni arıtma tesislerinin özel sektör ve devlet işbirliği içinde nasıl kurulacağı ve Kocaeli sanayisinin yerleşim olarak hangi yöne doğru gitmesi gerektiği gibi konular üzerinde yoğunlaştığını söyledi.