OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 25, 2003 00:00
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)
Meteoroloji MühendisliÄŸi Bölümü Öğretim Ãœyesi Prof. Dr. Mikdat KadıoÄŸlu, ''termal haritalama'' ile donma meydana gelebilecek güzergahların kolayca belirlenebileceÄŸini belirterek, ''Bir iki saatlik güvenilir hava tahminleri de buzlanma ile mücadelede çok önemlidir'' dedi. Prof. Dr. KadıoÄŸlu,Â
trafik kazalarının çoÄŸunun yağışlı havalarda görüldüğünü ifade etti. KadıoÄŸlu, kar yağışının sürücünün görüş mesafesini engellediÄŸini, karın buza dönüşmesinin de özellikle gece saatlerinde sürücüler için daha büyük tehlike yarattığını söyledi. Buzlanmayla mücadelede yaygın olarak kullanılan tuzun, buzu eritebilen ucuz bir çözüm olduÄŸunu belirten Prof. Dr. KadıoÄŸlu, kötü etkileri hemen belli olmayan tuzun korozyona (aşınma) yol açtığını, bunedenle köprüler ve yolların tahrip olduÄŸunu, yol kenarındaki yeÅŸil örtüsünün de zarar gördüğünü kaydetti. ''TUZ, HESAPLI VE DOÄžRU YERDE KULLANILMALI''Tuzun maliyeti ve yarattığı çevre sorunları nedeniyle mümkün olduÄŸu kadar hesaplı ve doÄŸru yerde kullanılması gerektiÄŸine dikkati çeken KadıoÄŸlu, şöyle konuÅŸtu:   ''Bu ise yolların hangi kısmının ne zaman ve ne kadar donacağının belirlenmesine yönelik, termal (ısıl) haritalama gibi özel meteorolojik çalışmayla mümkündür. Termal haritalama ile yol yüzeylerinin sıcaklık haritası elde edilerek donması şüpheli güzergahlar kolayca belirlenebilir ve öncelikle buralarda buzlanmayı önlemek amacıyla tuz kullanılır. Termal haritalama ile yol güzergahınayerleÅŸtirilmesi gereken sabit ölçüm sistemleri ve uyarı iÅŸaretleri için en uygun yerler tespit edilmelidir.'' Prof. Dr. KadıoÄŸlu, bir iki saatlik güvenilir hava tahminlerinin de buzlanmayla mücadelede önem taşıdığını belirterek, şöyle devam etti: ''EÄŸer tuz veya diÄŸer kimyasal maddeler kar yağışı ile birlikte aynı anda yollara dökülürse, su yol güzergahında donamayacak ve böylece daha az tuza ihtiyaç olacaktır. Öte yandan, kar yağışının ne zaman sona ereceÄŸini bilmek de karayolları ekiplerinin iÅŸ planlaması ve kaynaklarını kullanmaları açısından büyük yarar saÄŸlayacaktır. Havatahminlerini iyileÅŸtirmek ve otomatik sistemler kullanarak yolların hava durumunu yakından takip etmek suretiyle tuz kullanımının minimumaindirilmesi amaçlanmalıdır.'' SÄ°YAH BUZKar yağışı biter bitmez baÅŸlatılan kar temizleme çalışmalarının asfaltın çıplak yüzüne kadar yapıldığına da iÅŸaret eden Prof. Dr. KadıoÄŸlu, bunun asfaltın ''siyah buz'' olarak adlandırılan ince buz tabakası ile kaplanmasına neden olduÄŸunu söyledi. Prof. Dr. KadıoÄŸlu, ''Siyah buz her zaman görülmeyen, ÅŸeffaf ama çok kaygan bir buz tabakasıdır. Özellikle köprü ve rampalar birer siyah buz tuzaklarıdır'' dedi. Şiddetli yağış ve fırtına gibi ağır hava ÅŸartlarında can ve mal kayıplarının en aza indirgenmesinin ilgili birimlerin koordineli çalışması ve zamanında müdahalesine baÄŸlı olduÄŸunu belirten KadıoÄŸlu, bu bilgilendirmenin yerel idarenin meteorolojik radar ve erken uyarı sistemleri kullanmalarıyla mümkün olduÄŸunu kaydetti. KadıoÄŸlu, karla mücadelede ''Kar Acil Durum Planı'' hazırlanması gerektiÄŸini de sözlerine ekledi.  Â
button