Başbakan Yardımcısı Şahin, kamu yönetimi reformuyla bürokrasi merkezli yapıdan bireysel merkezli yapıya geçileceğini söyledi.Başbakan Yardımcısı Şahin, Başbakanlık Merkez Bina Bakanlar Kurulu Salonu'nda, Başbakanlık Müsteşarı Ömer Dinçer ile birlikte,  kamu yönetimi temel kanun tasarısı hakkında açıklamalarda bulundu. Şahin, bu tasarının 1990'lı yıllarda da tartışıldığını, ancak kısır koalisyon çekişmeleri nedeniyle bunun yapılamadığını anlattı. Bu tasarıyı Meclis'e sevk edeceklerinin bildiren Şahin, birçok ülkenin artık merkezden yönetim yerine yerinden yönetime geçtiğini anlattı.Şahin, tasarı bugünkü haline gelinceye kadar kadar atölye çalışması yapıldığını, akademik, sivil toplum örgütleri ve bürokrasi gibi birçok çevrenin görüşünün alındığını söyledi. "TASARIDAKİ EKSİKLİKLER MECLİS GENEL KURULU'NDA GİDERİLEBİLİR" Şahin, tasarının eksiklikleri olabileceğini, bunun komisyon ve Genel Kurul çalışmaları sırasında giderilebileceğini, hatta bu konuda Anayasa değişikliği yapılacabileceğini kaydetti. Bakan Şahin, tasarının 9'u gecici madde olmak üzere 60 maddeden oluştuğunu bildirdi. Şahin, tasarının yasalaşmasıyla Türkiye'de bürokrasi merkezli yapıdan, bireysel merkezli yapıya geçileceğini, merkezin yetkilerinin büyük kısmının yerel yönetimlere devredileceğini söyledi. Şahin, tasarının en önemli amacının katılımcı, hesap verebilen, şeffaf bir kamu yönetimini esas almak olduğunu vurguladı.Şahin, kamu yönetimi reformuyla halkın hayatının kolaylaşacağını, hayat kalitesinin artacağını, hak ve özgürlüklerinin önündeki engellerin kalkacağını söyledi.Şahin, 5'i hariç 15 icracı bakanlığın yetkilerinin kademeli olarak yerel yönetimlere devredileceğini belirtti.Bakan Şahin, Milli Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı'nın taşınmaz ve taşınır mallarının 1 yıl, kadro ve teşkilatlatlarının ise 5 yıl içinde il özel idarelerine devredileceğini bildirdi.20 YERİNE 8 BAKANLIK VE 500 TRİLYONLUK TASARRUF ABD, Japonya, Almanya gibi gelişmiş ülkelerde bakanlık sayısının az olduğun anımsatan Bakan Şahin, Türkiye'de bu yola gidileceğini söyledi.Şahin tasarıyla, 20 olan devlet dakanlığı sayısının 8'e düşürüldüğünü ifade etti.    Şahin, kamuda yeniden yapılandırmayı öngören tasarının hayata geçmesiyle, kamuda yıllık 500 trilyon liralık bir tasarrufun öngörüldüğünü vurguladı.    Tasarıyla artık etliye sütlüye karışmayan bürokrat değil, performans denetimiyle bürokrasinin sorumlu tutulma ilkesinin getirildiğini anlatan Başbakan Yardımcısı Şahin, böylelikle bürokratların ileride "başım derde girer" diye bazı sorumluluklardan kaçınamayacağını kaydetti.OMBUDSMANLIKAdalet Bakanlığı'nın, TBMM'ye sevkettiği tasarıyla ombudsmanlık modelinin getirildiğini anlatan Şahin, bu tasarı ile yerel yönetimler düzeyinde ombudsmanlık modelinin getirildiğine işaret etti. Şahin, bu model ile yargının üstündeki yükün de azalacağını söyledi. Denetime de değinen Şahin, iç ve dış olarak iki denetimin yapılacağını ifade ederek, denetimde cezalandırma yerine danışmanlık ve yol göstericilik ilkesinin ön plana çıkacağını kaydetti. Tasarının en önemli amacının iyi bir kamu yönetimi oluşturmak olduğunu vurgulayan Şahin, ''Kamu yönetimi halkın hayatını kolaylaştırmak için var olacaktır'' dedi. ARTIK KAMUDA DİKEY ÖRGÜTLENME OLACAK Tasarı ile artık dikey örgütlenmeden yatay bir örgütlenme modeline geçileceğini dikkat çeken Şahin, böylelikle kamuda iş yapma süresinin kısalacağını kaydetti. Kaldırılacak birimler ile burada çalışanların kamu ile bağlarının kopmayacağını ifade eden Şahin, ancak emeklilik ve başka şekilde ayrılma ile toplam 4 bin 569 birimin kaldırılacağını kaydetti. Şahin, bu yolla yıllık 500 trilyon liralık bir tasarruf sağlanmasının öngörüldüğünü söyledi. BAŞBAKANLIK KOORDİNATÖR BİRİM HALİNE GELECEKTasarı ile Başbakanlığın koordinatör birim haline geleceğini anlatan Şahin, yolsuzluk üreten nedenler arasında gizlilik olduğunu vurguladı. E-DEVLET PROJESİ Vatandaşın bilgi edinme hakkıyla ilgili düzenlemenin yapıldığını hatırlatan Şahin, e-Devlet Projesi'nin mutlaka hayata geçeceğini, ayrıca Devlet İstatistik Enstitüsü'nün ''vatandaşın memnuniyeti'' anketi çerçevesinde performans denetimi yapılacağını bildirdi. GÖREV VE YETKİLERİN DAĞILIMI VE YENİDEN YAPILANMABakan Şahin'in verdiği bilgiye göre Kamu Yönetimi Temel Kanun Tasarısı özetle şöyle: ''Katılımcı, saydam, hesap verebilir, insan hak ve özgürlüklerini esas alan bir kamu yönetiminin oluşturulması'' amacıyla hazırlanan tasarıda, kamu hizmetlerinin adil, süratli ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için; merkezi idare, mahalli idareler, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki dağılımları ile teşkilatların yeniden yapılandırılmasının hedeflendiği belirtiliyor.    Tasarı yasalaşırsa, merkezi idare, görev, yetki ve sorumluluklarının önemli bir bölümünü, yerel yönetimlere ve il özel idarelerine devredecek.    Buna göre, kamu kurum ve kuruluşlarında; görev, yetki ve sorumluluklar, hizmetten yararlananlara en uygun ve en yakın birime verilecek.    Kamu kurum ve kuruluşları kanun ile yetkili ve görevli kılınmadıkları alanlarda işletme kuramayacak, mal ve hizmet üretimi yapamayacak ve bu amaçla personel, bina, araç, gereç ve kaynak tahsis edemeyecek.     MERKEZİ İDARENİN GÖREVLERİ    Tasarıda; kamu hizmetlerine ilişkin ulusal düzeyde genel ilke ve politikalar, amaç ve hedefler ile standartları belirlemek, kamu hizmetlerinin hukuka, belirlenen politikalar ve standartlara uygunluğu izlemek, değerlendirmek ve denetlemek, hizmetlerin verimli ve merkezi idare ile mahalli idareler arasında koordinasyon içerisinde yerine getirilmesini sağlamak, kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve sivil toplum örgütleriarasında iletişim ve işbirliğini sağlayıcı mekanizmalar oluşturmak, hizmet ve işlev kapasitelerini geliştirmek, kamu hizmetlerini uygun ölçek ve nitelikte olmak üzere merkezde gerekli durumlarda yetki genişliği ilkesi çerçevesinde taşrada ve yurtdışında örgütlere yerine koymak, merkezi idarenin kamu hizmetleri ile ilgili yetki ve sorumlulukları arasında sayılıyor.    Adalet, savunma, güvenlik, istihbarat, dış ilişkiler, dış politika, maliye, hazine, dış ticaret, gümrük, piyasalara ilişkin düzenleme hizmetleri, milli eğitimde eğitim ve öğretim birliğini sağlama, müfredatı belirleme ve geliştirme hizmetleri, diyanetle ilgili görev ve hizmetler, sosyal güvenliğe ilişkin hizmetler, tapu kadastro, nüfus ve vatandaşlık işlemleri, acil durum yönetimi ve sivil savunma ile ilgili ulusal düzeyde yapılması gereken hizmetler, vakıflarla ilgili görev hizmetler, mahalli idarelere teknik ve mali yardımda bulunma, rehberlik yapma ve eğitim desteği sağlama görev ve hizmetler de merkezi idarenin görevleri arasında sayılıyor.   MAHALLİ İDARELERİN GELİR KAYNAKLARI Tasarıda, merkezi idare tarafından yürütülmesi öngörülen hizmetlerden illerde yapılması gerekenlerin, kanunlarda belirtilen istisnalar dışında, valilik ve kaymakamlıklar tarafından gerçekleştirilmesi esas alındı.     Mahalli idarelere, yetki, görev ve sorumluluklarıyla orantılı gelir sağlanacağı belirtilen tasarıda, mahalli idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilatından pay ayrılması öngörülüyor. Tasarıda, payların ayrılmasına, dağıtımına ve paylardan yapılacak kesintilere ilişkin usul ve esasların kanun ile düzenleneceği ifade ediliyor.    Merkezi idare birimlerinin, mahalli idarelerin sorumluluk alanlarına giren görev ve hizmetler için yerel düzeyde teşkilat kuramayacakları ve doğrudan ihale ve harcama yapamayacakları öngörülüyor.     MERKEZİ İDARENİN TEŞKİLATLANMASI     Merkezi idarenin teşkilatlanmasında, kurum ve kuruluşların görev, yetki ve sorumlulukları tanımlanırken, benzer hizmet ve görevleri birden fazla kurum ve kuruluşa verilemeyecek.    Devlet bakanlığı sayısı en fazla 8 ile sınırlı tutulurken, en çok 3 başbakan yardımcısı görevlendirilecek.    Başbakan yardımcıları ile devlet bakanlarının danışma ve büro hizmetlerini yürütecek personele ait kadrolar Başbakanlık kadro cetvelinde gösterilecek.    Müsteşarın ''bakan yardımcısı'' olarak tanımlandığı tasarıda, bakanlık hizmetlerini, bakan adına ve onun direktifleri doğrultusunda; mevzuat hükümleri, bakanlığın amaç ve politikalarına, stratejik planlarına uygun olarak düzenleyeceği belirtiliyor.    TEŞKİLATA SAHİP OLAMAYACAK BAKANLIKLAR Tasarıya göre, Adalet, Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı dışındaki bakanlıkların taşra teşkilatı olmayacak.    İçişleri, Maliye, Milli Eğitim, Sağlık ve Çalışma Sosyal Güvenlik bakanlıklarında, temel görev ve hizmetlerinin bir gereği olarak, kırımdışı müşteri, mükellef veya üçüncü kişi veya kuruluşlara yönelik olmak üzere, kuruluş kanunlarında belirtilmek şartıyla ana hizmet birimi şeklinde rehberlik ve denetim birilimi oluşturabilecek. Hakim ve savcıların denetimi için öngörülen hükümler ise saklı tutuldu.    Bakanlıkların merkez teşkilatlarında ve bağlı kuruluşlarında ihtiyaca göre, Strateji Geliştirme Başkanlığı, Hukuk Müşavirliği, Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirlikleri kurulabilecek.     YURTDIŞI HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ     Dışişleri Bakanlığı ile Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı (TİKA) hariç, bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşları yurtdışında teşkilat kuramayacak. Bakanlık ve kamu kurum ve kuruluşlarından hangilerinin, hangi ülkelerde yurtdışı hizmeti sunacağı da Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek.    Belirlenecek kurum ve kuruluşlarda yapılacak hizmetlerle ilgili kurum ve kuruluş personeli, Dışişleri Bakanlığı kadrolarına belirli süreli olarak görevlendirilecek. Ancak, bu görevlere Dışişleri Bakanlığı personeli atanmayacak ve görevlendirilemeyecek.    Tasarı ile bakanlıklarda, bakanlık stratejilerinin, amaç ve politikalarının belirlenmesine, bakanlık hizmet ve teşkilatının geliştirilmesine, bakanlık faaliyetlerinin performans sonuçlarının değerlendirilmesine yardımcı olmak üzere Strateji Geliştirme Kurulu oluşturulmasına imkan tanınıyor.     HİYERARŞİK KADEMELER VE UNVANLAR    Tasarıda, bakanlık merkez ve taşra teşkilatları ile bağlı ve ilgili kuruluşların hiyerarşik kademeleri ve unvanları da düzenlenirken, merkez teşkilatında müsteşarlık, genel müdürlük, kurul başkanlığı veya daire başkanlığı ve şube müdürlüğü olacak.    Dışişleri Bakanlığı, Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı ile ilişkili kuruluşlar hiyerarşik kademe ve unvanlara ilişkin hükümlere tabi olmayacaklar. Bunların hiyerarşik kademe ve unvanları, kuruluş kanunları ile düzenlenecek.     DENETİM VE DANIŞMA     Teftiş ve denetimin, hukuka, kamu yönetiminin temel ilkelerine, belirlenen yıllık amaç ve hedeflere, performans göstergelerine, hizmet, kalite standartlarına göre yapılması öngörülürken, eğitim ve rehberlik boyutuna önem verilecek ve raporlar kamuoyuna duyurulacak.    Kamu kurum ve kuruluşlarında iç ve dış denetim yapılacak.    Buna göre, merkezi idareye dahil kurum ve kuruluşlarla ili özel idareleri, belediyeler ve buna bağlı kuruluşlar ve mahalli idare birliklerini dış denetimi Sayıştay tarafından veya Sayıştay'ca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde yapılacak. Köyler ile köylerin kendi aralarında kurdukları birlikler, mülki idare eliyle denetlenecek.MEMUR ALINMINDA SINAV, EHLİYET VE LİYAKAT Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin işe alınmaları ve görevde yükselmeleri, ehliyete dayalı seçme sınavı ve liyakat esasına göre yapılacak. Tam zamanlı veya kısmi zamanlı çalışan diğer kamu görevlileri ve işçiler kadro esasına dayalı olmaksızın, sözleşmeye dayalı olarak istihdam edilecek. Sözleşmede ilgili personelin görevleri, hak ve yükümlülükleri ile performans göstergeleri yer alacak.       MÜSTEŞARLAR, GENEL MÜDÜRLER HÜKÜMETLE GİDECEK    Tasarıya göre, hükümetin görevi sona erdiğinde müsteşarlar ile başkanlık ve genel müdürlük şeklinde kurulan bağlı ve ilgili kuruluşlarda başkan ve genel müdürlerin görevleri kendiliğinden sona ermiş olacak. Bu şekilde görevi sona erenler, özlük hakları saklı kalmak üzere kadro şartı aranmaksızın bakanlık müşavirlik kadrolarına atanacaklar.    Karayolları
Trafik Kanunu ile Emniyet Genel Müdürlüğü'ne verilmiş olan trafik hizmetlerinin denetimi, yönetimi ve düzenlenmesi görevlerinin tamamı veya bir kısmı, belediye meclislerinin kararına istinaden yapılacak talep üzerine, İçişleri Bakanı'nın onayı ile belediyelere devredilebilecek. Bu hizmetler, belediyelerle koordineli olarak yürütülecek.     KALDIRILAN HÜKÜMLER VE KURULUŞLAR     Tasarıya göre, savunma sekreterlikleri kurulmasına dair kanun ile Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu'nun kuruluş ve görevleri hakkında kanun hükmünde kararname yürürlükten kaldırıldı. Ayrıca, Köy Hizmetleri Genel Müdürlükleri de kaldırılıyor.    Dışişleri Bakanlığı ile TİKA hariç bakanlıkların ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yurtdışı teşkilatları kaldırılacak ve kadroları iptal edilecek.    OKUL VE HASTANELER İL ÖZEL İDARESİNE DEVREDİLİYOR Tasarıdaki geçici maddeye göre, Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatının görev ve yetkileri ile bina, okul, araç-gereç, taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere il özel idarelerine, Sağlık Bakanlığı taşra teşkilatının görev ve yetkileri, eğitim hastaneleri hariç, sağlık evi, sağlık ocağı, sağlık merkezi, dispanser ile hastanelerin araç-gereç, taşınır-taşınmaz, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere personeli, il özel idarelerine devredilecek.    Kültür ve Turizm, Çevre ve Orman, Tarım ve Köyişleri bakanlıklarının taşra teşkilatları belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.    SHÇEK ve GSGM genel müdürlüklerinin taşra teşkilatları, görev ve sorumlulukları kadrolarıyla birlikte olmak üzere, belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.KADEMELİ 5 YIL İÇİNDE YAPILACAK     Milli Eğitim Bakanlığı dışındaki bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına bağlık sağlık, tarım, adalet, tapu kadastro ve Anadolu
meteoroloji meslek liseleri bina, araç, gereç, taşınır ve taşınmaz malları ile bunlara ait bütçe ödenekleri Milli EÄŸitim Bakanlığı'na devredilecek.    Devir ve tasfiye iÅŸlemleri, Bakanlar Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak esas ve usullere göre en geç bir yıl içinde gerçekleÅŸtirilecek.    Kadroların ve taÅŸra teÅŸkilatının bunlara iliÅŸkin görev ve yetkilerinin devri ise yine Bakanlar Kurulu'nca konulacak esaslara göre 5 yıl içinde yapılacak. Ä°STANBUL Ä°LÄ° İÇİN FARKLI UYGULAMA Bu süre içinde devredilmeyen kadrolara ait atamalar ilgisine göre Milli EÄŸitim Bakanlığı ve SaÄŸlık Bakanlığı tarafından yapılmaya devam edilecek.       Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri, araç ve gereçleri, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, bunlara ait ödenekler ile birlikte Ä°stanbul dışında il özel idarelerine, Ä°stanbul ilinde ise bu hizmetleri il sınırlarında yapmak üzere Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi'ne devredilecek.    Yüksek Denetleme Kurulu'nun personeli, araç, gereç ve her türlü taşınır ve taşınmaz malları ve bütçesi Sayıştay'a devredilecek.Â
button