Bulgaristan faturayı 100 milyon dolar kabarttı, Türk TIR’cı kontak kapattı

Güncelleme Tarihi:

Bulgaristan faturayı 100 milyon dolar kabarttı, Türk TIR’cı kontak kapattı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 02, 2008 00:00

Bulgaristan’ın 28 Haziran’dan itibaren TIR geçiş ücreti (Dozvala) adı altında her TIR’dan 271 dolar talep etmesi, Türk TIR’cılar tarafından Kapıkule’de kontak kapatılarak protesto edildi.

6 saat süren eyleme katılan UND Başkanı Tamer Dinçşahin, Bulgaristan’ın tek taraflı ve hukuka aykırı geçiş ücreti koymasının sektöre 100 milyon dolarlık ek yük getireceğini açıkladı.

ULUSLARARASI Nakliyeciler Derneği (UND), Bulgaristan’ın 28 Haziran’da TIR geçiş ücreti (Dozvala) adı altında her TIR’dan 271 dolar talep etmesini protesto etmek için kontak kapatma eylemi yaptı. Kapıkule’de toplanan 200 TIR sürücüsü, araçlarının anahtarlarını yere attı. "Bulgaristan haracına hayır" diye sloganlar atan grup için polis ve jandarma ekipleri geniş güvenlik önlemi aldı. Eylem 6 saat sürdü ve TIR’lar gümrüklerden giriş ve çıkış yapmadı. Dün sabah saatleri itibariyle Kapıkule Sınır Kapısı önünde toplanan yaklaşık 200 TIR, 2 kilometre uzunluğunda kuyruk oluşturdu. TIR sürücüleri, Kapıkule’ye gidiş yolunu da kısmen trafiğe kapattı. Polis ekipleri ise olay çıkmaması için TIR sürücülerine müdahale etmedi ve geçiş yapmak isteyen küçük araçları tek şeritten sınır kapısından geçirdi.

Hukuka aykırı haraç

Bulgaristan hükümetinin uluslararası hukuka aykırı olarak ücretli geçişleri başlatmasının Türk ekonomisine 100 milyon dolar ek maliyet çıkarttığını belirten UND Başkanı Tamer Dinçşahin, "Sektörümüzün uzun süredir karşı karşıya geldiği ve dile getirmeye çalıştığımız sorunlar, son olarak Bulgaristan’ın tek taraflı olarak ve hukuka aykırı şekilde geçiş ücreti koymasının ardından iyice katlanılmaz noktaya gelmiş, diğer ifadesiyle bardağı taşıran son damla olmuştur. Şüphesiz bu durum sektörümüzün zaten altında ezilmekte olduğu pek çok sorunla birlikte bizi neredeyse sektörü terk etme noktasına getirmiştir" dedi. Dinçşahin bu sorunlarla mücadele ederken, kendilerine sahip çıkması gereken Ulaştırma Bakanlığı olmak üzere çeşitli kurum ve kuruluşların ilgisinden mahrum kaldıklarını söyledi.

İhracata darbe vuruluyor

Tamer Dinçşahin, sözkonusu eylemin sadece uluslararası nakliyecileri ilgilendiren bir eylem olmadığını vurguladı ve şunları söyledi: "Bizler, taşıdığımız yükün aracılarıyız. Bugün itibariyle Bulgaristan’ın geçiş ücreti olarak tahsil etmek istediği 271 doların sektörümüze maliyeti yıllık 100 milyon dolar olarak hesap edilmekteyse de aslında yarattığı etkiler itibariyle çok daha büyük bir fatura niteliğindedir."

Bulgaristan’ı AB fonlasın eylemlerimizi büyütürüz

AVRUPA Birliği’ne katıldıktan sonra Bulgaristan’ın finanse edilmesinde AB fonlarının yetersiz kaldığını ve bazı büyük AB ülkelerinin bu ülkeyi fonlamak için Türk ulaştırma sektörünü hedef seçtiği öne süren Tamer Dinçşahin, "Ortaya çıkan bu durumun AB’nin hukuk sistemine aykırılığını daha önce başlattığımız ’Kotasız Avrupa Eylem Planı’ çerçevesinde dile getirdik ve gerekli hukuk mücadelesini başlattık. Bu uyarımız, dikkate alınmadığı takdirde yine Temmuz ayı içerisinde süresi belirsiz eylemlerimiz bu kez ikaz etmekle kalmayıp sonuç alıncaya kadar genişleyerek devam edecektir. Bu vesileyle bugün başlattığmımız sürecin verebileceği bazı sorunlar nedeniyle halkımızdan özür dileriz. Ancak süreci iyi inceleyenler, aslında bu eylemin onlar adına yapıldığını da anlayacaklardır" diye konuştu. Sektörde 45 bin araç ile 400 bin kişiye istihdam sağlandığını kaydeden Dinçşahin sözlerini şöyle tamamladı: "5 milyar dolar yatırımı olan Türk ihracatının yüzde 53’ünü taşıyan (56 milyar dolar) ve yıllık 6 milyar döviz girdisi sağlayan biz taşımacıların bugünkü durumunu hak etmiyoruz."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!