OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 09, 2004 00:00
Yapılan araştırmalar trafikteki araçların bir ya da iki kişi tarafından kullanıldığını ortaya koyuyor. Volvo'da bu araştırma sonuçlarından yola çıkarak,
trafik sorunun çözmek amacıyla iki kiÅŸilik bisiklete benzer yeni bir araç geliÅŸtirdi. Ãœretilmesi planlanan bu yeni otomobilinin tasarımcısı Doug Frasher, ‘‘Sony Walkman nasıl insanların müzik dinleme alışkanlığını deÄŸiÅŸtirdiyse, Tandem'de otomobil düşüncesini deÄŸiÅŸtirecek’’ iddiasında...Büyük ÅŸehirde yaÅŸamanın en büyük zorluÄŸu kuÅŸkusuz trafik yoÄŸunluÄŸudur. Kime sorsanız yaÅŸadığı ÅŸehirde en sevmediÄŸi ÅŸeyin saatlerce trafikte kalmak olduÄŸunu söyler. KuÅŸkusuz bu sadece bizim sorunumuz deÄŸil... Dünyanın hemen hemen bütün metropollerinde aynı kabus yaÅŸanır ve insanlar günlerinin büyük bir bölümünü yolda geçirmek zorunda kalır.Otomotiv dünyası da son yıllarda bu sorunu aÅŸmak için çalışıyor. Yapılan araÅŸtırmalarda trafikteki araçlarda çoÄŸunlukla bir veya iki kiÅŸinin seyahat ettiÄŸi görülüyor. Yani dört beÅŸ kiÅŸilik araçlarda sadece bir kiÅŸi olunca trafikteki araç sayısı ona göre artıyor ve tıkanıklıklara sebep oluyor. Amerika'da yapılan bir araÅŸtırmaya göre trafiÄŸe çıkan araçların yüzde 77'sinde bir veya iki kiÅŸi yolculuk yaparken, yüzde 90'ı yolculuÄŸu sadece sürücü ile yapıyor. KuÅŸkusuz bu istatistik Ä°stanbul'da da aynı seviyelerde.Ä°sveçli otomobil ÅŸirketi Volvo da bu sorunu dikkate alarak, 1998 yılından bu yana üzerinde çalıştığı kent ulaşımı için çözüm olacak bir araç yarattı. Ä°ki kiÅŸilik bisiklet anlamına gelen 'Tandem' ismini verdiÄŸi konsept araç, arka arkaya iki kiÅŸinin oturabileceÄŸi bir iç yapıya sahip.Kaliforniya'daki Volvo Monitoring and Concept Center tarafından tasarlanan ve 2010 yılında önce üretilmesi gündemde olan araç, trafik için yepyeni çözümler sunuyor. Tandem, geleneksel araçlara göre yüzde 50 daha dar bir ene sahip olmasıyla trafikte daha az yer kaplıyor. DiÄŸer taraftan sadece iki kiÅŸilik olması da trafiÄŸe çıkan araç sayısında bir azalma yaratabilecek.Kent içi kısa mesafeler için çok uygun olan araç, ayrıca kalabalık ve hava kirliliÄŸi olan ÅŸehirler için önemli çözümler sunuyor. 20 kiÅŸiden oluÅŸan tasarımcı, mühendis ve pazarlamacı tarafından geliÅŸtirilen Tandem ÅŸu anda bir motora sahip deÄŸil. Bunun sebebi de önümüzdeki 5 yıl içinde teknolojinin çok hızlı geliÅŸeceÄŸi ve bu geliÅŸmeye baÄŸlı olarak en üst noktada motor kullanılmasından kaynaklanıyor.Tandem'in tasarım direktörü Doug Frasher, yarattıkları aracın otomobil sahiplerinin bir otomobil ile herÅŸeyi yapmak düşüncelerini deÄŸiÅŸtireceÄŸini belirterek, 'Ä°nsanlar nasıl farklı sosyal etkinliklere göre farklı kıyafet giyiyorsa, farklı nedenlere göre farklı otomobil sahibi olabilir' dedi. Frasher, 'Sony Walkman ile nasıl insanların dinleme alışkanlığını deÄŸiÅŸtirdiyse, Tandem'de insanların otomobil hakkındaki düşüncesini deÄŸiÅŸtirecek' dedi.Le Quement'ten hem resim hem heykel gibi tasarımRenault'nun kavram modellerinin sonuncusu olan Fluence, 4 kiÅŸilik lüks bir coupe. Ä°lk bakışta, akıcı hatlara sahip dış dizaynı, sıcaklık hissi veren iç mekanı, yalın çizgileri ve estetik formuyla göze çarpıyor. Renault Design Direktörü Patrick Le Quément'a göre 'Fluence, hem bir resim, hem de bir heykel. Asalet, ferahlık, şıklık ve akıcılık unsurlarını birarada barındırıyor''.Ä°ngiltere'de Louis Vuitton Classic Yarışması'nın prestijli mekanında tanıtılan Fluence, yalın ama keskin çizgileriyle estetik bir forma sahip olan 4.60 metre uzunluÄŸunda bir coupe. EÄŸimli ön bölümüne karşın dik çizgilere sahip arka tasarımı ile otomobil görünüm olarak çok dinamik. Ön yüzün dizaynı oldukça sade, ön panjur kafesinin bulunmaması logoyu ön plana çıkarıyor. Çok ince sinyal lambaları ile uzayan far tasarımı kaputun akıcı ve saf çizgilerini vurguluyor. Ä°ki eÄŸri cam merceÄŸin arkasında yer alan ve farklı açılara göre yönlendirilen çift sıra elektro-diyot farlar da yeni bir teknolojinin ürünü. Diyotlar direksiyon simidinin dönüş açısına göre ayarlanıyor ve virajda çok yönlü bir aydınlatma saÄŸlıyorlar. Far çizgisinin uzantısındaki iki hava giriÅŸi ön dizaynı daha belirgin bir hale getiriyor. Yatay ve ince üçüncü hava giriÅŸi ise diÄŸer ikisinin arasında birleÅŸtirme çizgisi iÅŸlevi görüyor.Ön kısmın akıcılığına karşılık olarak, Fluence'ın keskin çizgilere sahip arka tasarımı yüksek bir enerjiyi ifade ediyor. Bu büyük enerji, ince ve uzun yatay arka lambalarla belirginleÅŸen geniÅŸ çamurluklar ile zıt renkli ve daha yüksek ÅŸekilde konumlandırılan orta bölüm arasındaki kontrast ile daha da güçleniyor. Bu orta bölüm, arka cam ile merkezi konumdaki çift egzos çıkışı arasında bir baÄŸlantı oluÅŸturuyor.GeniÅŸ camlı yüzey, iç mekanın hakim rengi 'Margaux kırmızısı'na tüm yoÄŸunluÄŸunu kazandıran bir aydınlık yaratıyor. Deri koltuklar ray üzerine konumlandırılmış durumda. Otomobilin kapıları açıldığında, koltuk minderlerinin ve sırtlıklarının yan kısımları da açılarak adeta insanı otomobile binmeye davet ediyorlar. Sistem, koltuk yanlarının 'kiÅŸiye özgü' ÅŸekilde ayarlanmasına olanak veriyor. Kapı kolçakları da ray üzerinde kayarak koltuk ayarına eÅŸlik ediyorlar.Bej renginin yanı sıra kırmızının da hakim olduÄŸu son derece farklı tasarımlı deri ön panel, kıvrılarak ortasından tutturulmuÅŸ bir yapraktan yapılmışa benziyor. Bu yaprak teması, orta konsol tasarımında da görülüyor. Orta konsol 'Touch Design' konseptine göre tasarlanmış olan kumandaları üzerinde topluyor. Sürücü, bir joystick yardımıyla otomobilin baÅŸlıca fonksiyonlarına kumanda edebiliyor ve torpidonun üst kısmında yer alan gizlenebilir bir ekran üzerinde görüntüleyebiliyor. Sayaçlar, siyah ve 'Margaux kırmızısı' fon üzerinde hem dijital, hem de analojik ÅŸekilde tasarlandı. Arka bölümde konfora özel bir önem verildi. Bedeni saran arka koltuk geniÅŸ ve rahat. Mobilya dünyasından esinlenen Renault tasarımcıları tavan içine gömülü ve istenildiÄŸinde yerinden çıkarılabilen okuma spotları yarattılar. Yolcular arzularına göre bu spotları yönlendirebiliyorlar. 'Margaux kırmızısı' deri kaplı bagaj, 396 desimetreküp yükleme hacmine ve yanlarda iki sıra yerleÅŸtirme gözüne sahip. Bagaj kapağının yeni bir açılış sistemi var. Ortasında yer alan bir kol yardımıyla tavan üzerinde kayarak açılıyor. Mini'ye Ferre imzasıGianfranco Ferre'nin tasarladığı ve özel olarak yalnız bir tane üretilen Mini Cabrio, açık artırmayla satılacak. Otomobil Aids yararına yapılan Life Ball için, internet üzerinde, www.eBay.at adresinden 7-17 Haziran 2004 tarihleri arasında satışa sunulacak. Ferre otomobili tasarlarken, timsah derisi görünümünde özel bir dış kaplama tasarladı. Aracın içi yine Ferre'nin timsah derisi tasarımı vidalayla döşendi. Mini Cabrio'nun normal versiyonu ise AÄŸustos ayından itibaren Türkiye'de satışa sunulacak.Â
button