BU OLAYIN TAKİPÇİSİYİZ

Güncelleme Tarihi:

BU OLAYIN TAKİPÇİSİYİZ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 17, 1999 00:00

Haberin Devamı

Bizim adımıza konuşmasınlar

Beyoğlu esnafı kendi adlarına trafik istenilmesine tepki veriyor

‘‘İstiklal Yayalarındır’’ manşetimizle başlayan tartışma yeni açılımlarla sürüyor. Beyoğlu esnafına açık çağrı yapıp konuya dair fikirlerini iletmelerini istemiştik. İşte Hürriyet İstanbul'un elektronik posta kutusuna gelen mesjlardan biri. Mail Boxes Etc. Taksim mağazası sahibi Saba Karabey Semercioglu soruyor: ‘‘İstiklal Caddesi'nin trafiğe açılmasını isteyen ‘yüzlerce’ esnaf kimdir? Bu sorunun cevabı bizler, Beyoğlu esnafı için de bilinmiyor. Birileri bizler adına konuşuyor, söz sahibi olduğunu düşünüyor. Bu şahıslar alışveriş yapan kitlenin, bayanların, genç kızların İstiklal Caddesi'nde yürüyemediklerini söylüyorlar. Bu bayanlar kimlerdir, hangi şehirde, ülkede yaşamaktadırlar? Biz burada çalışırken, yaşarken onlar neden İstiklal Caddesi'nde yürüyemiyorlar? Bizim müşterilerimiz İstiklal yayaların olduğu için burada yaşıyorlar, çalışıyorlar. Çoğunluk da yabancı. Fransız, İtalyan, İspanyol... onlar için İstanbul'da hayat İstiklal Caddesi'nde başlıyor. Oysa anlaşılan İstiklal'de yürüyemeyen bayanların tercihi Paris, Roma. Öyleyse başka kapıya...’’

Semercioğlu tepkisinde yalnız değil. Şekerciden işkembeciye; kasetçiden kitapçıya yan sayfamızda okuyacağınız başka işyeri sahipleri de açık kimlikleriyle düşüncelerini bize bildirdiler.

Dernek'ten yükselen sesler

İstiklal esnafının yanısıra, Beyoğlu Güzelleştirme Derneği'nin içinden de trafik lobisine muhalif isimler çoğalıyor. Derneğin üyesi olduğu iddia edilen ama bunu yalanlayan fotoğraf sanatçısı Ara Güler'in ardından Gülriz Sururi de caddede araç trafiğine karşı olduğunu açıkladı: ‘‘Cadde ilk olarak trafiğe kapatıldığında tiyatrolar için zararlı olacak diye buna karşı çıkmıştım. Ama aradan zaman geçti tiyatrolar taşındı, cadde adeta bir batı bulvarı havası aldı. Açılan kafeler, kitabevleri, kültür merkezleri sayesinde cadde yeni bir çehre kazandı ve artık trafik sözkonusu olamaz.’’

Modacı Vural Gökçaylı ise İstiklal'in trafiğe açılmaması için Vitali Hakko'yla arasının açılmasını göze aldığını söylüyor: ‘‘Ben Beyoğlu Güzelleştirme Derneği'nde Vitali Bey'le birlikte çalışıyorum. Bunu söylüyor olmam aramızı açabilir. Ancak İstiklal Caddesi kesinlikle trafiğe açılmamalı. Zetan cadde çok dar, araç trafiği çekilmez bir yük getirecektir. Böyle kalması ve trafik karmaşasından uzak tutulması en iyisi.’’

Derneğin kurucusu ve 14 yıldır aralıksız yönetiminde tek kişi Avukat Çetin Yıldırımakın da caddeye ayaküstü demeçlerin zarar vereceğini düşünüyor. Caddenin trafiğe açılma tartışmasının şu an için yersiz olduğunu söyleyen Yıldırımakın, Beyoğlu'nun bir dünya mirası olması münasebetiyle çok daha geniş bir platfomda incelenmesi gerektiği düşüncesinde:‘‘Bu tartışmayı başlatmakla yaptığınız hizmet aslında dünya kültürüne bir hizmet. Çünkü beyoğlu sadece Türkiye'ye ait değil, dünyaya malolmuş bir kültür mirası. İstiklal Caddesi'nin trafiğe açılması tartışması ise şu an için yersiz ve havada. Çünkü Beyoğlu için daha önemli öncelikler var. Metruk yerlerin ıslahı, asayişin sağlanması, kültürel ve insani profilinin konuması gibi... Öncelikle bunlar tartışılmalı ve daha geniş bir vizyonla Beyoğlu'na yaklaşılmalı.’’

İstiklal caddesini gerçek sahipleriyle, orada yaşayan ve oırayı yatanlarla tartışmayı sürdüreceğiz.

MODA

Modalıların sahili

korumak için haklı mücadelesi

Modalılar, yıllarca Moda'da yaşamış semt sakinleri şimdi bir hukuk savaşı veriyor.

Kadıköy Belediyesi'nin, sit bölgesi ilan edildiği halde Kalamış sahil şeridinde birtakım inşaat vaadlerinde bulunduğunu iddia ederek yapılaşmaya karşı harekete geçtiler.

Kalamış'ta marina inşa edilmeden önce İstanbul belediyesi kalamış Koyu sahil şeridinin doldurularak halka açık alan oluşturulması için Maliye Bakanlığına başvurulmuş, projelendirme yapılarak Maliye Bakanlığı'nın 12.09.1983 tarih ve 30/33 sayılı yazı ile belli koşullarla beldiyeye intifa hakkı verilmiş.

Halka açık olmalı

Sözkonusu koşullar halka açık ve halkın eşit şekilde yararlanmasını sağlamak, yeşil alan meydana getirmek ve sabit tesis ve bina inşa etmemek. Belediyeye ileride mülkiyet iddiasında bulunmamak koşulu ile intifa hakkı verilmiş.

Ne var ki bu koşullardan birine uyulmamış olması Modalıları çok üzmüş durumda. Yeşil alandan sonra Marinan'nın ve 35 adet binanın yapılması ve buna belediyenin göz yummuş olması sözkonusu çünkü.

Şartnameye uyulmalı

Devlet eski Bmakanı ve gazeteci Malik Yolaç, Nur Atabay gibi Moda sakinleri dostlarıyla birleşerek Kadıköy Belediyes'nde durumu tartıştılar. İstansbul Büyükşehir ve Kadıköy Belediye Meclis Üyesi Ecan Erdem ve Özcan dündar, ‘‘biz burada oldukça şartnameye aykırı inşaat sözkonusu olamaz. Belediye ilerde mülkiyet iddiasında bulunmamak kaydı şartı ile 3.5 metre intifa hakkı vermiştir. Buna aynen riayet edilecektir’’ dediler.

ESNAF KONUŞUYOR

İsmail Yiğit TÜRKİŞ Mağazası

YER DARALIR ‘‘Cadde çok geniş bir cadde değil ki. İki yükü birden kaldırmaz. Sıkışıklık artar, turist de kaçar.

İsmail Yoldaş Ekmek Şekerleme

TOZ-TOPRAK OLUR ‘‘Açımasa çok daha iyi tabi bizce. Toz-toprak, gürültüden, karmaşadan başka birşey getirmez.’’

Nurettin Ormancı Galeri Biblo

KİME YARARI VAR? ‘‘Açılmasın tabii ki! Trafik burada kime ne yarar getirecek? Laf üretiyorlar ama ciddi iş yok ortada.’’

Şükrü Özdurak Güngenci Saatçilik

VİTRİNE BAKILAMAZ ‘‘Kesinlikle karşıyız araç trafiğine. O karmaşada insanlar vitrinimize bakamaz, alışveriş azalır, işlerimiz aksar.’’

Mustafa Gülbağ Borsa Fast Food

ÖZELLİK KAYBOLUR ‘‘İstiklal Caddesi’nin bu haliyle insanları çeken çok hoş bir özelliği var. Trafiğe açılırsı bu özellik kaybolur.’’

Taciser Özrazgat Rebul Eczanesi

ÖNCESİNİ BİLİYORUZ

‘‘Biz buranın eski halini de biliyoruz. Nezih ülkelerden gelen turistler o karmaşayı istemez.’’

Cemal Çalış

Cihan Kıraathanesi

AMAÇ NE? ‘‘İstiklal Caddesi'nden ne isteniyor? Düzeltilecek onca şey varken neden bu caddeyle uğraşılıyor?’’

Güneş Gül

Hamlet Kitabevi

KÜLTÜR MERKEZİ ‘Kitabevi olarak açılmasına kesinlikle karşıyız. Gelecek trafik buranın kültür merkezi özelliğini öldürür.’’

Yakup Can Sefahathane Kafe

BİZİM İÇİN DEĞİL ‘‘Ticari bir kaygıyla konuşmuyorum. Caddenin trafiğe açılması buranın bütün özelliğini kaybettirir.’’

Muzaffer Özfırıncı Lale İskembecisi

BİZİM İŞİMİZ AKŞAM ‘‘Biz akşamları iş yapıyoruz. Akşam araçlar gelebilsin isteriz ama gündüz kalabalıkta karmaşa yaratır.’’

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!