Güncelleme Tarihi:
Kılınç, yaptığı açıklamada, 21 Ekim tarihli Bakanlar Kurulu kararnamesine göre, tütün ürünlerinde vergi oranının, 31 Aralık 2012 tarihine kadar yüzde 65 olarak uygulanacağını anımsatarak, iki hafta önce araba, alkollü içkiler ve tütün ürünlerinde ÖTV artışına gidildiğini, her türlü tütün ürününün eşit oranda vergilendirildiğini ve bu oranın yüzde 69 olarak belirlendiğini anlattı.
Dünyada yapılan araştırmalara göre, sigara fiyatında yüzde 10'luk artışın, yüzde 5'lik bırakma oranına karşılık geldiğini kaydeden Kılınç, dolayısıyla vergi oranının yüzde 69 olmasının, yüzde 6'lık bir artışı ve 600 bin sigara kullanıcısının sigarayı bırakmasını, bunların yarısının da hastalanacağı bilindiğinden, 300 bin kişinin hayatının kurtulmasını sağlayacağının hesaplandığını vurguladı.
Kılınç, ancak daha üzerinden iki hafta geçmeden vergi oranlarının yine başka bir Bakanlar Kurulu kararnamesi ile değiştirildiğini ifade ederek, “Daha önce belirlenmiş olan ÖTV'de yüzde 4'lük bir azalma yapılmıştır. Bu değişiklik daha önce hayatını kurtaracağımızı hesapladığımız 200 bin kişiden feragat etmek anlamını taşımaktadır” dedi.
Yıllarını, tütün ürünlerinden yaşamları kurtarmaya adadıklarını, bugüne kadar devletin tütün kontrolü çalışmalarında gönüllü neferler olarak çalıştıklarını belirten Kılınç, Türkiye'nin sağlıkta yaptığı bu önderliğin, Dünya Sağlık Örgütü ve uluslararası birçok sivil toplum örgütünün takdirini kazandığını ve tebrik mesajları yağdığını anlattı.
NEDEN VAZGEÇİLDİ
Tütün Kontrolü Çalışma Grubu Başkanı Prof. Dr. Oğuz Kılınç, tütün kontrolü ana ilkelerinin tütün vergilerinin yüksek olmasını öğrettiği için bazı sorulara yanıt aradıklarını belirterek, şöyle devam etti:
“Sigara vergi artışı, Hükümete gelir temin etmesine ve vatandaşın sigarayı bırakmasına yardımcı olmasına rağmen neden yararlı bir araç olarak kullanılmaktan vazgeçilmiştir? Sigara kaçakçılığının sigara fiyat ve vergileri ile ilişkisi olmadığı bilimsel çalışmalar ve Dünya Bankası verileri ile ispat edilmişken, sadece sigara endüstrisi tarafından öne sürülen bu iddia dikkate alınmış mıdır? Vergi-gelir-ekonomik hedefler hesapları yapılırken, neden öldürücü bir maddenin fiyatı yerine cep telefonu ve araba vergileri aşağıya çekilmemiştir? Tütün vergilerinin eşitlenmesi ve arttırılmasını takiben Bakanlar Kurulu kararı ile daha önceki yıllarda da geri adım atılmasını sağlayan etkenler nelerdir? Türk Toraks Derneği olarak, Bakanlar Kurulumuzun üyelerinden, bu bilgilerin dikkate alınmasını, daha çok vatandaşımızın sigarayı bırakması, Hazinemize daha çok gelir temin edilmesi için bulunmaz bir fırsat olan tütün vergilerinin yeniden yükseltilmesini saygılarımızla arz ederiz.”