OluÅŸturulma Tarihi: Mart 29, 2003 00:00
İki yıl önce bir akşam yemeğinde
film yönetmeni Yusuf Kurçenli, reklamcı arkadaşı Nesteren Davutoğlu'na fikir danışmak için yeni projesi Gönderilmemiş Mektuplar'ı anlattı. O konuşma sekiz ay boyunca sürdü, Davutoğlu bu sürede yavaş yavaş kendini projenin tam ortasında buldu.Filmin yönetmeni ve başrol oyuncuları belliydi. Ama parayı bulacak olan asıl patron henüz ortada yoktu. Kadir İnanır'ın ‘‘Senaryonun her sayfasında gözyaşım var. Hemen başlayalım. N'olur’’ dediği film için Davutoğlu kendisini ortaya koydu ve yönetmenin bütün itirazlarına rağmen kendi deyimiyle filmin içine sızdı.Türkan Şoray'la önceden tanışıyorlardı ama Nesteren Davutoğlu'nun Kadir İnanır konusunda endişeleri vardı. Onu rahatlatan yine Türkan Şoray oldu. ‘‘Kadir'in içinde bir çocuk vardır, sen bakma sert göründüğüne’’ demişti. Nesteren Hanım yine de tereddütlüydü: ‘‘İnşallah Kadir'le uyumlu çalışırız.’’ Film için gereken paranın bir kısmı Eurimages'dan sağlandı. Çekim için Amasra seçildi. Amasra Kadir İnanır'ın fikriydi. Davutoğlu'na göre Amasra, 20 yıl sonra yeniden karşılaşan ve aslında birbirini unutmamış iki aşığın açmazları için biçilmiş dekor: ‘‘Yalıyar, uçurum, Bizans kalesi, Ceneviz köprüsü, büyük dalgalı hırçın deniz, tarih, coğrafya. Film boyunca Amasra da kendi rolünü oynadı.’’LANET OLSUN BE SİZEYönetmen Yusuf Kurçenli bunun bir kış filmi olmasında ısrarlı. Aralık ayında sabah soğuğunda oyuncular konuşurken ağızlarından buhar çıkmasın diye buzlu su içiyor. Yemeklerde çikolata, katı yumurta, helva ve pekmez... Öğleyin Öğretmenevi'ndeki sıcak yarım saatin ardından koşa koşa sete dönülüyor. Kadir İnanır'ın forsu çok büyük. Bir yerden bir yere büyük bir kalabalık eşliğinde gidiliyor. Sette statü, apolet yok. Patronun bile hükmü geçmiyor. Çekim sırasında konuşan, kadraja giren herkes azarlanıyor. Kadir İnanır hep zamanında hatta zamanından önce hazır. Türkan Şoray ise öyle makul ve uyumlu ki. ‘‘Şunu yapmam’’ dediği şeyler oluyor ama bunlar da mantıksız değil. Herkes filme bir şey katıyor. Herkesten yaratıcılık fışkırıyor. Bunun sırrı yönetmen Kurçenli'de. Hem otoriter, hem olgun. Bir tek mezarlık sahnesinde yönetmen hırçınlığı yapıyor. Mezara konan çiçekleri küçük bulduğunda ‘‘Bunlar ne! Lanet olsun be size! Niye kontrol etmiyorsunuz!’’ diye avaz avaz bağırıyor. Nesteren Davutoğlu bu ilk film deneyiminin notlarını Gönderilmemiş Mektuplar/ Görmedikleriniz başlığında bir araya getirdi. Bu notlar kare kare filmin çekim serüvenini anlatıyor: Kadir'in sesiyle bir düşten uyandım sanki: ‘‘Her
balık bir film karesi olsa, bu üşümez balıkçılar bir film bitirmiÅŸler midir bu gece?’’Hálá hesaplıyorum, gerçekten bitirmiÅŸler midir acaba?Ve de güzel bir film olmuÅŸ mudur?Siz ne diyorsunuz?SAKALLI ARTÄ°Z OLMAK Ä°STÄ°YOREkip kasabalıların çok büyük ilgisiyle karşılaÅŸtı. Ancak çekim ekibinin en sadık izleyicisi Sakallı'ydı. Çenesinde bir tutam sakalı olan bu köpek nereye gitseler peÅŸlerinden gitti. Sakallı kadraja girmek için ne yapıp edip, üçüncü katta yapılan çekimlerde bile oradaydı. Ama en ÅŸaşırtanı müzikhol çekimleri sırasında artık oraya da nasıl girdiyse onu ud kutusunda uyurken bulmak oldu.SULTAN EN BAÅžINDAN BERÄ° SABIRSIZDI‘YüreÄŸimizi koyduÄŸumuz bu filmle seyircimize doya doya sevgiyi, aÅŸkı yaÅŸatacağız. Özledikleri tatları bulacaklar. Seyircimizle buluÅŸacağımız, kucaklaÅŸacağımız günleri sabırsızlıkla bekliyorum.’TÃœRKAN BÄ°R MELEKTÄ°RYapımcı Nesteren DavutoÄŸlu'nun Türkan Åžoray'la tanışıklığı yirmi yıl önce birlikte çalıştıkları SOS Çocuk Köyleri projesine dayanıyor. Yapımcısı ‘‘Türkan bir melektir’’ diyor sanatçı için. Filmin hazırlık çalışmalarında saatlerce Gülfem'i (filmdeki karakter) tartıştılar Åžoray'ın evinde. Kestaneli pasta ve viski hiç eksik olmadan.KENDÄ°LERÄ°NÄ° MÄ° OYNADILAR?GönderilmemiÅŸ Mektuplar birbirine aşık iki insanın 20 yıl sonra yeniden karşılaÅŸmalarını konu alıyor. Seyircinin hep birbirine yakıştırdığı Kadir Ä°nanır'la Türkan Åžoray da bu filmle, beyaz perdede 20 yılı aÅŸkın bir süre sonra yeniden buluÅŸuyor. Yapımcı Nesteren DavutoÄŸlu çekimler süresince ikisinin arasında tarif edilmemiÅŸ bir 'birbirini tamamlama' halini seyrettiÄŸini söylüyor: Film boyunca birbirlerini o kadar kolladılar ki senaryoyla gerçek hayat arasında böyle bir paralellik kurmamak mümkün deÄŸil. Zaten Kadir Ä°nanır kendisini sıkıştıran bir gazeteciye 'aramızdaki aÅŸktan da öte bir ÅŸey' diye yanıt verdi.KADÄ°R Ä°NANIR AÄžADIRDavutoÄŸlu, Kadir Ä°nanır'ı medyadan tanımakla yakından tanımanın çok farklı olduÄŸunu söylüyor: ‘‘Göden!’’ Bu onun sevince baÅŸka, kızınca baÅŸka tonla söylediÄŸi özel bir söz. Kadir Ä°nanır sorunu olana destek olur, aÄŸadır, efendidir. Ä°ÅŸini çok ciddiye alır. GeliÅŸi uzaktan hissedilir, ekibe takılır, dozunda ÅŸakalaşır.HER AKÅžAM RAKI, BALIK VE MEZEKadir Ä°nanır'ın her akÅŸam balık-rakı-meze masası oldu Martı'da. Kadir Abisi, HoÅŸafçı'nın diÅŸlerini yaptıracak kadar bir fon yarattı her gece gittiÄŸi bu dükkanda. 2002 yılbaşı akÅŸamı, çekimler baÅŸlayalı bir hafta olmuÅŸ, ekip yeni yıl kutlamasında. Birileri havai fiÅŸek attı. Nesteren DavutoÄŸlu denizin üstünde ateÅŸ izlerinin dağılmasını seyretmeye dışarı çıktı. Belediye BaÅŸkanı Ali ve karısı AyÅŸegül de oradalar. Zaten onlar da ekipten.Â
button