Mine KILIÇ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 23, 2002 14:22
HP ve Compaq, mart ayı içinde HP ismi altında birleşecek. Ortaya 150 bin çalışanı, 90 milyar dolar cirosu olan dev bir şirket çıkacak. Türkiye'de ise ilginç bir durum yaşanıyor. Dört yıl önce Digital-Compaq birleşmesinde yolları kesişen iki genel müdür bu kez HP ve Compaq'ın genel müdürleri olarak bir kez daha karşı karşıya geliyor. HP'nin lideri Şahin Tulga birleşmeyi anlattı.
HP Türkiye Genel Müdürü Şahin Tulga ve Compaq Türkiye Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu için 2002 mart ayı çok şey ifade ediyor. Geçtiğimiz yılın eylül ayında açıklanan HP-Compaq birleşmesi mart ayında sonuçlanacak. İki şirket HP ismi altında birleşecek. Birleşmeyle, değeri 90 milyar doların üzerinde, 160 ülkede faaliyet gösteren, 150 bin çalışanı olan, dünyanın en büyük kişisel bilgisayar şirketi ortaya çıkacak. Birleşmeyle yılda ortalama 2.5 milyar dolarlık tasarruf sağlanacak ve 15-30 bin arasında çalışan işini kaybedecek.
Tulga ve Nalbantoğlu'nun yolları 1998'de bir kez daha kesişmişti. O tarihte Tulga Digital'ın, Nalbantoğlu Compaq'ın genel müdürüydü. İki şirket Compaq ismi altında birleşti. Satın alınan şirket Digital olmasına rağmen genel müdürlüğe Tulga getirildi. Ancak cazip iş teklifleri karşısında koltuğunu Nalbantoğlu'na bırakarak ayrılmayı tercih etti.
Tulga, 2001 Şubat ayında, HP Türkiye'nin genel müdürü oldu. 1 Mart'ta göreve başladı, altı ay sonra birleşme kararı açıklandı. Bu kez satın alınan şirket Compaq'tı.
Peki ne olacak? Halen yeni şirketin genel müdürünün kim olduğu belli değil. Daha önce 'gitmeyi' tercih eden Tulga, bugün farklı düşünüyor. ‘‘Bu kez gitmeyeceğim‘‘ diyor.
Ekonomik krizle beraber HP'nin başına gelen Tulga ile şirketin son bir yılını ve birleşmeyle beraber ortaya çıkacak yeni tabloyu konuştuk.
Digital-Compaq birleşmesinde genel müdür olmaylı kabul etmeyip gittiniz. Şimdi ne olacak?
- 1998'deki birleşmede Digital'in durumu muhteşemdi. Bütün dünyada çöküşteyken Türkiye'de çıkış yaşıyordu. İmajımız Compaq'tan daha iyiydi. Compaq o dönemde bizi kötüledi. 'Biz onları satın alıyoruz, bizden ürün alın' dediler. Birleşme haberi duyulduğu gün 14 iş teklifi aldım ve ayrıldım. Mehmet (Nalbantoğlu) çok şanslı çıktı. Kaderin garip tecellisi, şimdi ben satın alan firmanın genel müdürüyüm. O zaman onların Digital'e yaptıklarının hiçbirini yapmadım.
Yeni genel müdür nasıl belirlenecek?
- Henüz belli değil ama büyük ihtimalle bölge müdürleri karar verecekler.
BİR ARTI BİR, ÜÇ OLMALI
Fiziki birleşme planları yapıldı mı?
- Bizde 120, Compaq'ta 100 kişi çalışıyor. Kim genel müdür olursa olsun, servis bölümleri aynı binada olur. Satış ve pazarlama bölümleri diğer binada. En kısa sürede tüm birimlerin bir arada olacağı yeni bir yere geçilir.
Çalışanlar ne olacak?
- Bu tür birleşmelerde hedef bir artı birin üçe eşit olmasıdır. Ama başlangıçta birbuçuğa eşit olur. Görevleri çakışan insanlardan biri tercih edilir.
Birleşme sonunda yeni şirketin genel müdürü siz olursanız nasıl bir şirket yaratmayı planlıyorsunuz?
- Çok iyi takım olmuş, müşteriyle barışık ve onların başarılı olması için çalışan, satışta agresif, kaybetmek istemeyen, kurumsal sorumluluklara duyarlı, yenilikçi bir şirket.
2001 sektörünüz için iyi geçmedi. Birleşmeyle beraber 2002 için tahmininiz nedir?
- Geçen yıl işler çok kötüydü. HP 110, Compaq 80 milyon dolar civarında ciro yaptı. Araştırma şirketi IDC, bu yıl bilgi teknolojileri sektörünün yüzde 22 büyüyeceğini tahmin ediyor. Nisan ayındaki finansal birleşmeyle beraber yıl sonuna kadar yüzde 40'lık bir büyüme rakamına ulaşacağımızı tahmin ediyorum.
Ekonomik krizin başında göreve başladınız. 'Yol yakınken geri döneyim' diye düşündünüz mü?
- Aksine iyi bir fırsat olduğunu düşündüm. Dönüp kariyerime baktığımda Digital'e başladığımda da benzer bir resim vardı. 1993 sonunda işe başladım, 1994'te kriz oldu. 110 çalışanımız, 1.5 milyon dolar ciromuz vardı. 1998'de bıraktığımda çalışan sayımız 48, ciromuz yaklaşık 15 milyon dolardı.
HP krizi nasıl atlattı?
- Önce problemlerimizi belirledik. Bu konuda ben liderlik yaptım. Çünkü içerdeki insanların bunları kabul etmeleri kolay değildi. Çalışan sayımızı 156'dan 122'ye indirdik. Problemlerimizin çözümü için 11 komite kurduk ve bunlara 'değişim komiteleri' dedik. Çalışanların yüzde 65'i gönüllü olarak bu komitelere katıldı. Komiteler belli aralıklarla toplandı, önerilerin ışığında sonuç belgeleri oluşturuldu. Bunlar şirket içinde tartışmaya açıldı. Yeni bir misyon belirledik. 'İleri teknoloji ürün ve hizmetlerimiz, yaratıcı çözümlerimiz, müşteriyle sıcak ilişkilerimiz ve dijital ekosistemimizle Türkiye'yi yeni ekonomiye taşıyan lider firma olmak istiyoruz'. HP, gücün artık müşteriye geçtiğinin farkında değildi.
PAZAR LİDERİ OLACAĞIZ
'Hepbizz' projesi bu süreçte mi ortaya çıktı?
Evet, değişim komitelerinden birinin önerisiydi. Amacı, müşterilerimizi, yazılım geliştiren, danışmanlık yapan, altyapı sağlayan firmaları internet üzerinde hepbizz.com sitesinde bir araya getirmek. Sitemiz mart başında iş ortaklarımıza, nisanda herkese açılacak.
Pazar payınız ne durumda?
- Yazıcılarda yüzde 65'ten 60'a düştük ama hala lideriz. PC'de yüzde 12'den 15'e, Unix sistemlerde yüzde 10'dan 30'a çıktık. Birleşmeden sonra PC'de pazar lideri olacağız.
Bu süre içinde neleri yapamadınız?
- Kadromuzda bazı değişiklikleri yapamadık, çünkü birleşme bombası patladı.
Hepbizz, HP’ye örnek oldu
Hepbizz projesi, HP merkezinden nasıl tepkiler aldı?
- Projeyi, HP Türkiye ortaya koydu, yurtdışına teklif ettik. 'Biz niye düşünemedik' dediler. 200 bin dolarlık destek sağladılar. Türkiye'den sonra tüm dünyaya yayılacak. HP Türkiye projenin lideri oldu.
Hepbizz ayrı bir şirket haline gelecek mi?
- Evet. Biz burada bir marka oluşturduk. Hepbizz'in içinde 'h' ve 'p' var. Onları çıkarınca geriye 'e-bizz' kalıyor.
‘Hepbizz’ markasını kim yarattı?
- Ben ve pazarlama müdürümüz Tayfun Topkoç.
Markanızı nasıl pazarlayacaksınız?
- Reklam ve PR için 150 bin dolarlık bütçe ayırdık. Kampanyamız iki hafta boyunca sürecek. Ardından hatırlatma amaçlı reklamlarla devam edeceğiz.