‘Bu bir katliamdır ve haramdır’

Güncelleme Tarihi:

‘Bu bir katliamdır ve haramdır’
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 25, 2001 00:00

11 Eylül'de New York ve Washington'a karşı düzenlenen saldırıdan sonra gözler yeniden Ä°slami kesime çevrildi. Filistin, Pakistan ve Afganistan'da apaçık, Türkiye'de ise internet sitelerinde gizli gizli sergilenen sevinç gösterileri, en az terörün kendisi kadar rahatsız etti insanları. Rahatsız olanlar ve rahatsızlıklarını dile getirenler arasında ünlü Ä°slamcılar da vardı. Bunlardan biri de Ä°slamcı kesimin önde gelen entelektüellerinden Zaman Gazetesi yazarı Ali Bulaç'tı. Bulaç, internet sitelerinde Usame bin Ladin ‘‘neck-name’’lerinde büyük bir artış bulunduÄŸunu ve bunun tehlikeli bir geliÅŸme olduÄŸunu söylüyor. Bulaç, sorularımızı cevaplandırdı. - Ä°slamcı bir insan olarak New York ve Washington'a karşı düzenlenen saldırıları onaylıyor musunuz?- Hayır. Kesinlikle onaylamıyorum. Ä°slam hukuku açısından baktığımız zaman, bu saldırıyı gerçekleÅŸtirenler üç büyük suç iÅŸlemiÅŸlerdir: Birincisi, cinayet iÅŸlemiÅŸlerdir. Uçakta bulunan yolcular, eÅŸlerine-dostlarına giden insanlardı. Bu insanların içinde bulunduÄŸu uçak kuleye çarptırıldı. Bu olayın kendisi baÅŸlı başına bir cinayettir. Ä°kincisi, hukuk tekniÄŸi açısından bir katliam vardır. Ä°kiz kulelerde yaÅŸayan onbinlerce masum insan saldırıya maruz kalmıştır ve altı bin civarında insan ölmüştür. Bu kadar insanın bir anda ve kitlesel olarak öldürülmesi katliamdır ve bu da Ä°slam hukuku açısından kesin olarak suç ve haramdır. Üçüncü önemli suç pek göz önünde bulundurulmuyor. Bu saldırıyı düzenleyenler, kendi nefislerine karşı suç iÅŸlemiÅŸler ve intihar etmiÅŸlerdir. Ä°slami açıdan bu da büyük bir günahtır. Dolayısıyla, bu eylemi Müslüman olduÄŸunu söyleyen birileri yapmışsa, bunu Ä°slam'a raÄŸmen yapmıştır. Ruh ve akıl saÄŸlığı yerinde olan bir müslümanın böyle bir eylem yapması mümkün deÄŸildir. BÖYLE KATLÄ°AMA SEVÄ°NMEK MÃœSLÃœMANA YAKIÅžMAZ - Amerika vuruldu diye farklı kesimlerden pek çok insan sevindi ama özellikle göze batan Filistin, Afganistan ve Pakistan'daki sevinç gösterileriydi. Böyle bir eylemin ardından sevinilebilir mi?- Hayır. Böyle bir katliama sevinilemez. Ä°nsanların hayatını kaybettiÄŸi bir eyleme hiç bir müslüman sevinemez. Böyle bir saldırıya maruz kalanın Hıristiyan, Yahudi yahut ateist olması da sonucu deÄŸiÅŸtirmez. Neticede haksız yere insan öldürülmüştür. Bir müslüman meÅŸru bir savaÅŸta karşısındaki düşmanı öldürdüğünde bile sevinmez, tam tersine üzülür. Çünkü, mecbur kalsa bile Allah'ın verdiÄŸi bir canı almıştır. Bir müslüman çok daha derin, entelektüel ve manevi perspektiften de olaya bakmak zorundadır. - Ama Türkiye'de özellikle, belirli bir bilgi birikimine sahip olduÄŸunu bildiÄŸimiz pek çok insan, en azından kendi aralarında büyük bir sevinçle karşıladılar yapılan eylemi...- Çok genel bir durum deÄŸil bu. Ben gerçekten büyük bir acı duydum. Burada öldürülenler sivil insanlardır ve hiç bir din sivillerin öldürülmesine cevaz vermez. Ä°slamcı diyebileceÄŸimiz insanların çok büyük bir bölümü bu saldırıya sevinmemiÅŸtir. Ama Rus aydınları sevindi. Yalçın Küçük televizyonda açıkça söyledi bunu. Sırplar sevindi. Bu saldırının kökeninde çok derin bir nefret yatıyor. Asıl üzerinde durulması gereken, bu nefretin kaynaklarına inmek olmalıdır. ORTADOÄžU’DA STATÃœKONUN DEĞİŞMESÄ° Ä°STENMÄ°YOR- Ä°slam coÄŸrafyanın sürekli diktatörlükler üretmesi tuhaf gelmiyor mu size de? Çevremize baktığımız zaman bu tür ülkelerle çevrili olduÄŸumuzu görüyoruz...- Bu doÄŸru. Bu bölgede diktatörlüklerin ve monarÅŸilerin olması tarihi bir vakıa. Batı, Paris Åžartı'ndan Kopenhag Kriterleri'ne uzanan süreçte insan hakları, demokrasi ve serbest piyasa ekonomisi gibi üç temel deÄŸeri öne çıkarttığı halde, OrtadoÄŸu coÄŸrafyasındaki statükonun deÄŸiÅŸmesini istemiyor. Dini monarÅŸiler ve askeri diktatörlükler, anti-demokratik söylemin de kaynağıdır. - Çözüm konusunda öneriniz var mı?- Benim gördüğüm tek bir çözüm var: Ä°slam ve müslümanlar kendileriyle yüzleÅŸmek zorundadır. Fakat Batı ve modernlik de kendisiyle yüzleÅŸmek zorundadır. Ladin rehin olabilir- Ä°slam kelimesiyle terör kelimesinin yanyana telaffuz edilmesi, öncelikle Ä°slam imajını zedelemiyor mu?- Dünyanın her tarafında terör oluyor. Ama söz geliÅŸi Kuzey Ä°rlanda'dakine Katolik terörü denilmiyor. DiÄŸerlerine de, Protestan veya Yahudi terörü denilmiyor. Neden Ä°slami terör deniliyor o zaman? Böyle denildiÄŸi zaman da binlerce, onbinlerce Usame Bin Ladin çıkar ortaya. Ä°nsanlar gizli gizli Usame Bin Ladin'i yüceltiyorlar. Ä°nternet sitelerinde nick-name'lerin önemli bir kısmı Usame Bin Ladin olarak geçiyor. Bu son derece tehlikeli bir ÅŸey. - Usame Bin Ladin'in bütün bunlardan sonra, en azından Afganistan'da masum insanların ölmemesi için ortaya çıkap uluslararası bir mahkeme de yargılanmayı talep etmesi çok daha anlamlı olmaz mıydı? - Elbette, Ladin'in ortaya çıkıp adil bir mahkemede yargılanmayı kabul etmeliydi. Ama Taliban'ın elinde rehin konumundaysa böyle bir ÅŸey yapabilmesi mümkün deÄŸil. Bu cihat deÄŸil terördür- Bu eylemin cihat olduÄŸunu söyleyenler var . Cihat denilebilir mi böyle bir eyleme?- Bu cihat deÄŸil terördür. Ä°slam hukukunda cihadı sadece meÅŸru kamu otoritesi ilan edebilir. Bireyler, sivil gruplar veya cemaatler kendi baÅŸlarına cihat ilan edemezler. Buna raÄŸmen birtakım gruplar yaptıkları iÅŸin cihat olduÄŸunu söylüyorlarsa, bu onların Ä°slam'dan çıkarttıkları yanlış bir yorumdur. - Afganistan'da Ulema'nın cihat ilan etmek gibi bir hakkı olabilir mi?- Taliban yönetimi, kendini korumak için meÅŸru bir referansa ihtiyaç hissediyor ve bütün dünya müslümanlarından cihada katılmalarını istiyor. Ama söylediÄŸim gibi, burada Taliban yönetiminin meÅŸru olup olmadığına, seçimle iÅŸbaşına gelip gelmediÄŸine bakmak lazım. Öyle bir ÅŸey yok. Çevresindeki müslüman ülkelerin bir yana, ülkenin milli sınırları dahilindeki grupların bile desteÄŸini almaktan uzaktır. Ä°lahiyatçılardan ortak görüşMüslüman, teröre sevinmezKanal 7'de önceki gece yayınlanan Ahmet Hakan CoÅŸkun’un Ä°skele-Sancak programına, muhtelif Ä°lahiyat Fakülteleri'nden bilim adamları katıldı. Her biri kendi sahasında uzman olan bu isimlerin üzerinde hemfikir olduÄŸu konu, ABD'ye karşı düzenlenen saldırının terör olduÄŸuydu. Bilim adamlarına göre, terör sonucu öldürülen masum insanlara üzülmek de insan olmanın gereÄŸiydi. Sevinenler problemli insanlarProf. Dr. Hüseyin Atay (A. Ãœ. Ä°lahiyat Fakültesi) Elbette bir müslümanın buna üzülmesi gerekir. Buna üzülmeyen bir kimsede, muhakkak surette baÅŸka eksiklik vardır. Kendi doÄŸasında bir insanın katiyen sevinmesi mümkün olmaz. Bu gibi insanlar mutlaka problemli insanlardır. Kuran-ı Kerim ‘‘Bana inanan katiyen yanlış yapmaz, suç iÅŸlemez’’ garantisini vermiyor. Kuran-ı Kerim'de cezalar vardır. Bir Müslüman da suç iÅŸleyebilir, yanlış yapabilir. Ama kendi tabiatı ve Ä°slam'ın gerçek anlamına döndüğü zaman kendisinin de üzüleceÄŸine inanıyorum.Ä°slam’a ve insana aykırıProf. Dr. Süleyman UludaÄŸ, (U. Ãœ. Ä°lahiyat Fakültesi)SavaÅŸ ÅŸartları dahilinde bile olsa, sivil hedeflere yapılan hücumlar, ölen insanların, günahsız insanların öldürülmesi hiç bir ÅŸekilde sevince vesile olamaz. Ona her halükárda üzülür. Hz. Peygamber orduları cepheye gönderirken kadınlara, yaÅŸlılara, din adamlarına, sivil halka dokunulmaması talimatını veriyordu. Bugünkü hadiselerde, Dünya Ticaret Merkezi sivil bir hedeftir, askeri bir hedef deÄŸildir. Buradaki insanların öldürülmeyi hakettiklerini gösteren herhangi bir ÅŸey mevcut deÄŸildir. Sivil insanların öldürülmesi, Ä°slam ve insana aykırıdır.O insanlar masumduProf. Dr. Bekir Karlığa (M.Ãœ Ä°lahiyat Fakültesi)Amerika'nın politikalarına karşı çıkabilir, onu eleÅŸtirebilirsiniz. Ama bu eleÅŸtiriniz masum insanların ölümüne sevinmenizi gerektirmez. Sıradan bir insan bile sevinemez. Müslüman ise hiç sevinemez. Bana göre, bilinçli yapılmış deÄŸildir. Burdan bir genellemeye gitmek yanlış olur. Ben Ä°slam entelektüellerinden bu olaya sevinenlere rastlamadım. Dolayısıyla bu olayın sevinç vesilesi yapılması patolojiktir ya da bilinçsiz yapılmış bir haldir. Buradan Ä°slam tanımına gidilmesi de yanlış olur.Muhasebe gerekirProf. Dr. YaÅŸar Nuri Öztürk (Ä°.Ãœ. Ä°lahiyat Fakültesi)Kuran-ı Kerim insanın kendini muhasabe etmesinden deÄŸiÅŸik ifadelerle bahseder. Bir müslümanın nefsi vardır, ruhu vardır. Nefis sevinir, bunu önleyemezsiniz. Bu bir Müslüman'ın kötü de yapmaz. Çünkü elinde deÄŸil. Nefsin tabiatı budur. Nefis ilk anda bu sevinci duyabilir. Din niçin vardır? Vahiy bizi nefsin elinden alıp yukarı boyuta çekmek içindir. Hemen o yukarı boyut müdahale eder ve biz kendi içimizde muhasabeyi yaparız ve sevinmemiz lazım geldiÄŸini söyleriz. Nefis sevinir ama Müslüman sevinmez. Nefs puttur ama insanda Müslüman olan ilahi cevher var. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!