Botanik bahçesi karayolu kurbanı

Güncelleme Tarihi:

Botanik bahçesi karayolu kurbanı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 17, 1998 00:00

Haberin Devamı

Böyle ilkellikler neden yalnızca Türkiye'de görülür?.. Ülkemizdeki üç botanik bahçesinden biri olan ve üzerinde son derece değerli egzotik ağaçların yer aldığı Kahramanmaraş'taki Kapıçamı Botanik Bahçesi, karayolu çalışmalarının kurban gidiyor. Ders kitaplarında ise Avrupa'da önüne ağaç çıktı mı, yolun yönünün değiştirildiğini öğretmeye çalışıyoruz.

Orman Bakanlığı Kahramaraş Bölge Müdürlüğü, 18 yıldan beri büyük özen ve emekle kurulan Kapıçamı Botanik Bahçesi'nin düşüncesizce yapılan karayolu çalışmaları nedeniyle yok olma tehlikesiyle karşı karşıya bulunduğunu bildirdi ve olaya tepki gösterdi. Karayolları Genel Müdürlüğü ise, yol güzergahında bir değişliğin söz konusu olmadığını bildirdi.

Kahramanmaraş Orman Bölge Müdürü Behzat Bilginer, Elmalar İşletme Şefliği sınırları içerisinde bulunan Kapıçamı Atatürk Orman İçi Dinlenme Yeri'ndeki botanik bahçesinin 25 dönümlük bir arazide kurulu olduğunu söyledi. Oluşturulmasına 1980 yılında başlanan botanik bahçesinde, 150 türde binlerce yerli ve yabancı egzotik orman ağacı bulunduğuna dikkati çeken Bilginer, bahçenin Mersin Karayolu Bölge Müdürlüğü'nce, Gaziantep-Adana Otoyolu'na bağlanacak Kahramanmaraş-Narlı-Gaziantep karayolu yapım çalışmalarının tehdidi altında bulunduğunu bildirdi. Bilginer, şöyle konuştu:

‘‘Botanik bahçesinde yıllardan beri emek verilerek kazanılan 150 egzotik tür orman ağacı yok olacak. Örneğin bilim adamları, botanik bahçesinde yer alan ve anavatanı Çin olan şemsiye ağacının, asırlar önce Çin tapınaklarını süsleyen kutsal bir ağaç olduğunu tespit etmişler. Sekoya denilen ağaçlar ise yalnızca ABD'de bulunuyor ve milli parklarda koruma altına alınmış. Bunlar, 11 metre çaplı dev ağaçlar. Manolya, İstanbul saraylarının bahçelerini süsleyen tarihi bir süs bitkisi. Bunların dışında Japon çamı, mantar meşesi, mavi ladin, Atlanta sediri, Halep çamı, sığla ağacı da nadir türler arasında yer alıyor.’’

Botanik bahçesindeki bu bitki türlerinin insan ayağı değmeyen bir mevkiide gözle görülür bir ekosistem oluşturduğuna işaret eden Bilginer, ‘300 bin nüfuslu ilimize 13 kilometre mesafedeki bu tabiat müzesinin kurtarılması ve muhafazası gelecek nesiller adına bütün toplum kesimlerin vazifesi olmalıdır.’’

KARAYOLLARI NUH DİYOR...

Karayolları Genel Müdürlüğü'nden yapılan açıklamada ise Kahramanmaraş-Narlı-Gaziantep yolu inşa çalışmalarının, 1998 devlet yolları, yol yapım ve onarım planı çerçevesinde 5. Bölge Müdürlüğü'nce sürdürüldüğü bildirildi. Açıklamada, söz konusu yolun Maraş Sanayi Kavşağı'ndan itibaren ilk 5 kilometrelik kesimde yol yapım çalışmalarının sürdürüldüğü, bu yılın sonuna kadar 3 kilometrelik kesiminin bölünmüş yol olarak tamamlanmasının planlandığı kaydedildi. Genel Müdürlük açıklamasında, şöyle denildi:

‘‘Mevcut güzergah yaklaşık 500-600 metrelik bir orman alanından geçmekte ve botanik bahçesi olarak nitelenen kesime zarar vermeyecek şekilde yapılmaktadır. Gerek yol yapım standartları, gerekse proje standartları açısından yol güzergahının değiştirilmesi bu aşamada sözkonusu olamamaktadır.’’

BİLİM ADAMLARI KARŞI

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Orman Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Orhan Ertaş, Kapıçamı Atatürk Orman İçi Dinlenme Yeri'ndeki botanik bahçesinin 25 dönümlük alan üzerinde kurulduğunu belirterek, bahçenin fakülte öğrencilerinin bilimsel çalışmalar yaptığı tek yer olduğunu bildirdi. Prof. Dr. Ertaş, şöyle konuştu:

‘‘Toplam 1800 dönümlük alan üzerindeki Atatürk Orman İçi Dinlenme Yeri'ndeki botanik bahçesi, çok büyük bir yer gibi gözükmeyebilir. Ancak bahçede 150'nin üzerinde egzotik türde orman ağacı yer alıyor. Bunun yanında bahçe göçmen kuşların konaklama alanlarından biri... Mikroorganizma bakımından zengin bir alan. Yol yapım çalışmaları, bütün bu doğal zenginliği etkileyecek. Kapıçamı Botanik Bahçesi gelecek nesillere bıkarılacak en önemli doğal miraslardan biridir.’’






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!