Boru Hattı’ını açarız, gecikme tazminatına sonra bakarız

Güncelleme Tarihi:

Boru Hattı’ını açarız, gecikme tazminatına sonra bakarız
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2005 00:00

Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC) Ham Petrol Boru Hattı’nın açılışı yarın Bakü’de yapılacak. BTC konsorsiyum lideri BP’nin Türkiye BaÅŸkanı Tahir Uysal, anlaÅŸma gereÄŸi geç kalma durumunda tazminat ödenmesi gerektiÄŸini belirterek, tazminat konusunun açılıştan sonra ele alınacağını kaydetti. BAKÃœ-Tiflis-Ceyhan (BTC) Ham Petrol Boru Hattı’nın açılışı yarın CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, Azerbaycan CumhurbaÅŸkanı Ä°lham Aliyev, Gürcistan Devlet BaÅŸkanı Mihail ÅžaakaÅŸvili, Kazakistan Devlet BaÅŸkanı Nursultan Nazarbayev’in katılımıyla Bakü’de yapılacak. BTC konsorsiyum lideri BP’nin Türkiye BaÅŸkanı Tahir Uysal, açılış yapılacak olmasına karşın hattın tamamlanmadığını belirtti. Uysal, projedeki gecikme nedeniyle tazminat ödenmesi konusunun ise hat bittikten sonra gündeme geleceÄŸini bildirdi.YILSONUNA BÄ°TMELÄ°: Toplam 1774 kilometre olan hattın Azerbaycan’da 440, Gürcistan’da 260, Türkiye’de 1074 km’lik yapım iÅŸlerinin tamamlanma oranlarını açıklayan Uysal, oranların Azerbaycan’da yüzde 98-99, Gürcistan’da 95, Türkiye’de 90’a yakın olduÄŸunu bildirdi. Hattın yıl sonuna kadar tamamlanmasını istediklerinin altını çizen Uysal, Türkiye’nin dokuz ay ek süre istediÄŸi, bunun da yıl sonu hedefi ile örtüşmediÄŸi sorusuna karşılık, ‘Bu yıl içerisinde bitirilmesi hepimizin hedefi’ dedi.TAZMÄ°NATI KONUÅžURUZ: BTC anlaÅŸması gereÄŸi geç kalma durumunda tazminat ödenmesi gerektiÄŸi anımsatması üzerine Uysal, ÅŸu deÄŸerlendirmeyi yaptı: ‘DoÄŸru, anlaÅŸmada var. Ama burda çok önemli uluslararası bir projeden bahsediyoruz ve bu anda insanların aklında olan tek ÅŸey iÅŸin zamanında, olabildiÄŸince hızlı bir ÅŸekilde sonuçlandırılması. Herkes bunun üzerinde yoÄŸunlaÅŸmış durumda. Bizler ÅŸirketler olarak gecikme tartışmalarının içinde ÅŸu anda yokuz. Bunlar daha sonra, iÅŸ bitip tamamlandıktan sonra hepimizin oturup, durumunu ortaya koyup karşılıklı ele alabileceÄŸi bir konudur.’BOTAŞ’A BURNUMUZU SOKMAYIZ: Hattın Türkiye bölümünün yapımı sürecinde gecikmeler, kalite sorunları yaÅŸanmasına karşın BP’nin doÄŸalgaz kontratları, petrol arama gibi diÄŸer çalışmalar nedeniyle sessiz kaldığı yorumlarına karşı çıkan Uysal, ‘Yanlışlıklar yapıldığı zaman uyarılar yapıldı ama gözümüzü kapamak, arkamızı dönmek gibi bir ÅŸey söz konusu bile olamaz’ dedi. BTC konsorsiyumunun iliÅŸkisinin BOTAÅž ile olduÄŸunu, taÅŸeronlarla muhatap olmadığını ifade eden Uysal, şöyle konuÅŸtu: ‘Önemli olan iÅŸin kaliteli olarak yapılmasıdır. Bu olmadığı zamanlarda endiÅŸelerimizi dile getirdik. BOTAÅž da bunları dinledi, deÄŸiÅŸiklikleri yaptı. BOTAÅž ile baÅŸka bir ÅŸirket arasındaki tarafı olmadığımız bir anlaÅŸmaya karışmak bizim iÅŸimiz deÄŸildir, burnumuzu sokmayız. Ama ÅŸu var ki boru hattı beklenen kalitede olmak zorunda ve oldu da.’3.6 MÄ°LYARA MALOLDU: Projenin 3.6 milyar dolara mal olduÄŸunu belirten Uysal, bunun 1 milyar dolarının konsorsiyum ÅŸirketlerinin öz kaynakları, 2.6 milyar dolarının da dış finansman ile karşılandığını bildirdi. Uysal, konsorsiyumun ikinci büyük ortağı, Azerbaycan devlet petrol ÅŸirketi SOCAR’ın baÅŸkanı Natıg Aliyev’in, kasım ayında hattın çalışmaya baÅŸlaması durumunda 2005’te akışın 1 milyon tonu geçemeyeceÄŸi açıklamasını da destekledi.TAM KAPASÄ°TE 2007’DE: Ä°lk etapta günlük 3 bin varillik akış olacağını doÄŸrulayan Uysal, ÅŸu bilgileri verdi: ‘2005 içerisinde tabii ki 1 milyon tonu aÅŸmak olası deÄŸil. Åžu anda Azeri GüneÅŸli sahasından sadece Batı hattından 140 bin varil/gün gibi bir miktar akıyor. Zaten bundan sonraki aÅŸamada ilk kez Ceyhan’dan petrol aktığı zaman miktar 1 milyon varil/güne çıkmayacak. Böyle bir beklenti olmaması lazım. Bundan sonraki aÅŸamalar Batı ve DoÄŸu Azeri sahalarının geliÅŸtirilmesi olacak. Batı Azeri’den ilk ham petrol 2006 birinci çeyreÄŸinde akacak, daha sonra da 2007 birinci çeyrekte DoÄŸu Azeri gelecek. Böylece hattın kapasitesi olan günlük 1 milyon varile çıkılacak.’ Dünya üretiminin 80’de biri DÃœNYADA üretimin 82-84 milyon varil/gün olduÄŸuna dikkat çeken Uysal, BTC’nin 1 milyon varillik kapasitesi ile dünya arz-talep tablosunda önemli bir etken haline geleceÄŸini kaydetti. 2004-2005’in talep artışı nedeniyle dünya petrol fiyatlarını zorlayan bir dönem olduÄŸuna iÅŸaret eden Uysal, Dünya Petrol Ä°hraç Eden Ãœlkeler Örgütü’nün (OPEC) başını çeken Arap ülkelerinin fiyat dengelemek için yaptıkları üretim artışlarında kapasitelerinin sonuna dayandıklarını ifade etti. Uysal, ‘OPEC ülkeleri ya ulusal enerji ÅŸirketleri ile yatırım yapmayı tercih edecekler ya da bu sahaları uluslararası ÅŸirketlere açacaklar. Bu tabloda BTC, yeni yatırımlarla birlikte etkili bir faktör olacak’ diye konuÅŸtu.Kapasiteyi ikiye katlamayı planlıyoruz BP Türkiye BaÅŸkanı Tahir Uysal, hattın kapasitesinin ikiye katlanarak günlük 2 milyon varile çıkarılmasının da gündemlerinde olduÄŸunu açıkladı. Kapasite artırımının mühendislik çalışması ile sonuçlandırılabileceÄŸini, önemli bir ek maliyet de getirmeyeceÄŸini kaydeden Uysal, çalışma için tüm hesapların yapıldığını bildirdi.Rakamlarla BTC21 bin kiÅŸi çalıştı. 30 bin parsel istimlak edildi. Hat 2 bin 800 metre yüksekliÄŸe kadar çıktı.46 inçe kadar çıkan borular kullanıldı. Azerbaycan’da 250, Gürcistan’da 70, Türkiye’de 300 tane kara ve tren yolundan geçildi. Azerbaycan’da 700, Gürcistan’da 200, Türkiye’de 600 akarsu geçildi. Türk boÄŸazlarından petrol trafiÄŸini 50 milyon ton azaltacak.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!