Mehmet ERÇAKIR/ISPARTA, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Ekim 18, 2008 18:23
ISPARTA ve Burdur arasındaki 52 kilometrelik mesafeyi 23 kilometreye indiren Gelincik Yolu’nun 1200 metrelik bölümüne normal yola göre çok daha dayanıklı olacağı belirtilen bor katkılı beton dökümü başladı.
Elyaf malzemenin de kullanılacağı yol, Türkiye’de bir ilk olacak. Bor Endüstrisi'nin 200 bin YTL destek sağladığı projeyle uygulamanın Türkiye’de yaygınlaştırılması hedefleniyor.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na bağlı Ulusal Bor Endüstrisi (BOREN) tarafından ilki Ordu’da yapılan bor katkılı beton yol uygulamasının ikincisi Isparta- Burdur arasındaki mesafeyi 23 kilometreye indiren Gelincik Yolu'nda uygulanmaya başlandı. Burdur ve Isparta Valiliği ile BOREN tarafından ortaklaşa yürütülen çalışmada Gelincik Yolu’nun 12 metre genişliğindeki 1200 metrelik bölümü bor içerikli beton yol ile kaplanacak.
BOREN’e veri sağlayacak deneme amaçlı yolun bir bölümünde ise elyaf malzeme de kullanılacak. Böylece yol, Türkiye’de elyaf malzemenin kullanıldığı ilk yol olma özelliğine sahip olacak. 1 kilometresi yaklaşık 400 bin YTL’ye mal olan bor katkılı beton yolun 20 yıl dayanabildiğini, daha sonra üzerine atılacak asfalt ile bu sürenin uzayabileceğini belirten yetkililer, deneme amaçlı yolda yapılacak çalışmaların test edileceğini bulguların da daha sonraki projeler için kaynak oluşturacağını ifade etti. 6 metre aralıklar halinde üzerine bor katkılı beton dökülen hareketli sistem sayesinde ağırlık yolun bütününe dağıtılmış olacak. Atmosfere sera gazı salınımı yapmayan bor içerikli beton yol, bu yönüyle küresel iklim değişikliğiyle de mücadele ediyor. Ayrıca bor içerikli yol gaz ve suyu daha az geçirdiği için asfalt yola göre daha dayanıklı oluyor. Isparta Göltaş Çimento Fabirkası’nda 2 yıl önce üretilen bor içerikli çimentodan Isparta- Burdur yolunda kullanılmasını Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’ndan talep ettiklerini açıklayana Vali Şemsettin Uzun, proje hakkında şunları söyledi:
“Enerji Bakanlığı’nın talimatıyla, Isparta’da Göltaş Çimento Fabrikası’nda yapılan bor katkılı çimentonun bir kısmı Ordu’da kullanıldı. Biz de valilik olarak bakanlıktan geri kalan çimentoyu istedik ve Isparta- Burdur arasında yapılan 23 kilometrelik yolun bir kısmında kullanalım dedik. İstiyorum ki bu proje tüm ülkenin karayollarında uygulansın. Çünkü biz petrole para ödüyoruz. Ama bunun çimentosu, kumu, çakılı bizden. O nedenle dışarıya para ödemiyoruz.”
BOREN’in amacının borun farklı alanlarda yaygın kullanılmasın sağlayacak projeler üretmek olduğuna değinen BOREN Ar- Ge Koordinatörü İbrahim Yaşar ise şu açıklamalarda bulundu:
“Ürettiğimiz projelerden biri de karayollarında borun çimentoyla karıştırılarak beton yol olarak kullanılması. Bor madenini kullanabilecek sektörlerden birinin çimento sektörü olması nedeniyle Türkiye Çimento Müstahsilleri ile işbirliği yaparak çimento geliştirdik. Isparta’da 4 bin ton bor katkılı çimento ürettik. Bunun bir kısmını barajlarda kullanmak üzere Ankara’ya götürdük. Ordu’da 2 kilometrelik bir kısımda beton yol yaptık. Kalan çimentoyu da üretim yaptığımız Isparta’da kullanıyoruz. 12 metre genişliğindeki yolda 1200 metre uzunluğunda yapılacak beton yol bir hafta içerisinde bitecek. Karadeniz’de aldığımız numunelerde borlu çimentonun çok düşük su ve gaz geçirgenliğine neden olduğunu gördük. Borlu çimentonun asfalt ve normal çimentolu beton yollara göre daha dayanıklı olmasını bekliyoruz.”