Bölüm II: Şirket Bilgileri

Güncelleme Tarihi:

Bölüm II: Şirket Bilgileri
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 20, 2003 10:22

Bu bölümde ister dahili bir çalışma ister üçüncü sahışlara hazırlanan bir plan olsun, şirketin faaliyet alanını ve yaptığı işleri açıklıkla anlatmalısınız. Firmanızın hangi pazarda yer aldığını ve/veya almak istediğini, hizmet ve ürünlerininizin ne olduğunu kısa ama anlaşılır bir biçimde ifade etmelisiniz.

Haberin Devamı

B)       Şirket Bilgileri (Faaliyet Alanı)

 

Bu bölümde ister dahili bir çalışma ister üçüncü sahışlara hazırlanan bir plan olsun, şirketin faaliyet alanını ve yaptığı işleri açıklıkla anlatmalısınız. Firmanızın hangi pazarda yer aldığını ve/veya almak istediğini, hizmet ve ürünlerininizin ne olduğunu kısa ama anlaşılır bir biçimde ifade etmelisiniz.

 

İyi hazırlanmış faaliyet alanı tarifi

 

a.       İçinde bulunduğunuz sektörün tanımını

b.       Şirket tanıtımını

c.       Ürün ve hizmetlerinizin kısa tanımını

d.       Şirketinizin pazardaki konumunu

e.       Fiyatlama politikanızı özet biçimde içermelidir.

 

i) Sektör

 

Faaliyet gösterdiğiniz veya göstermek istediğiniz sektörle ilgili özet ama yeterince açıklayıcı bilgileri toparladığınız bu bölümde, genel olarak mevcut durumu ve önünüzdeki beş yıllık perspektifte nerede olacağını, tahmini büyüme potansiyelini ve bunu tetikleyecek faktörleri incelemiş olmak gerekmektedir. Şirketinizin büyüme potansiyelini de yansıtacak olan bu aşamada mümkün olduğunca değişik vegüvenilir, hatta varsa resmi kaynaklardan bilgilerin toparlanması ikna edicilik açısından önemlidir. Mevcut durumun ve gelecekde büyümeyi tetikleyecek unsurların şirketiniz üzerindeki etkilerinden bahsedilmelidir. Gerçekçiliği temin etmek açısından öngörülen problemler ve zorluklardan da bahsedilmeli, şirketinizin bunlardan nasıl etkileneceğinden ve bunlara karşı nasıl hazırlıklı olunacağından söz edilmelidir.

 

Anlatımızın akıcı olması açısından hikaye diliyle anlatmanın bir mahsuru olmamakla birlikte sıkıcı ve standard dilden uzaklaşmak okuyucuyu sürükleyecektir. O nedenle dilinizin özenli ve akıcı olmasına dikkat edin. Belirttiğiniz rakamları ve öngörüleri destekleyecek verileri mutlaka kullanın. Örneğin sektörün %10 büyüyeceğini öngörürken nedenlerini çok iyi açıklamalısınız. Abartısız ve gerçekçi olmaya dikkat edin. Bu bölümde rekabetten bahsetmek durumunda değilsiniz. Takip eden bölümlerde buna yer vereceksiniz zaten.Bu bölümde objektif sektör bilgisi vermeli ve kullandığınız kaynakları belirtmelisiniz. Bu, planınızın hem güvenilirliğini artıracak hem de daha detaylı inceleme yapmak için okuyucuya referans olacaktır. Ekonomi, sektör dergileri, ticaret ve sanayi odaları gibi kaynaklardan yararlanabilirsiniz. Sektörünüzle ilgili olumsuz bilgileri vermekten de kaçınmayın. Bu hem gerçekçi yaklaşımınızı yansıtacak hem de şirketinizin önüne çıkabilecek engeller konusunda bilinçli ve hazırlıklı olduğunuzu gösterecektir.

 

 

ii) Şirket tanıtımı

 

Şirketiniz ile ilgili bilgiler “MİSYON”unuz ile başlayabilir.

 

Misyonunuz, şirketinizin varlık sebebini ve amacını yansıtan bir iki cümleyi geçmeyen bir anlatım olmalıdır. Misyonunuzun açık ve belirgin olması sizin ne yapacağını veya yaptığınızı bildiğinizi yansıtan önemli bir gösterge olacaktır.

 

Peki misyon nasıl yazılmalıdır?

 

Misyon şirketinizin varoluş sebebidir. Varoluş sebebiniz her ne kadar ticari anlamda para kazanmak olsa da misyon şirketin müşteri tarafından nasıl algılandığının bir tanımıdır aslında. Genelde bu kavram anlaşılması zor olabilir. Ancak tekrar tekrar denenerek, müşteriye ne gibi faydalar sağladığınızı düşünerek kısa ve öz bir tanım yapmakmümkündür.

 

Ürünlerinizi düşünün. Ürünlerinizin müşterileriniz üzerinde yarattığı etkiyi ve katma değeri düşünün. Müşterilerilerinizi düşünün.Kendinizi müşterilerinizin yerine koyarak neler elde ettiklerini, beklentilerini anlamaya çalışın.

 

Klişe ve kalıplardan uzak durun. Gerçekten ne yaptığınızı, ne faydalar sağladığınızı ve neye odaklandığınızı iyi düşünün. Örneğin bir kitabevi sahibi iseniz, işiniz kitapbasmak ve satmak mı, yoksa edebiyatımıza katkıda bulunmak, yeni yazarların halkla buluşmasına aracı olmak mı? Bir otomobil üreticisi iseniz, amacınız otomobil üretip satmak mı yoksa müşterilerinize güvenli ve keyifli bir şekilde hareket kabiliyeti katıp, prestij kazandırmak mı?

 

Özetle müşterinizin gerçek ihtiyacını tespit edip bunu varlık sebebiniz haline getirebilmişmisiniz, işte bunu yansıtmalısınız.

 

İyi düşünülmüş ve iyi ifade edilmiş bir misyon, üçüncü sahışlar ve hatta çalışanlarınız tarafından nasıl algılanacağınızı belirleyecektir. Sizin de kendinizi ifade ederken kullanacağınız kolay bir anlatım olacaktır.

 

Belki defalarca yazıp beğenmeyecek ve tekrar tekrar deneyeceksiniz. Sonunda sizi en iyi şekilde ifade eden, kısa,açık ve öz bir misyon mutlaka bulacaksınızdır.

 

Şirketinizin “VİZYON”u da bir o kadar önemlidir.

 

Vizyon şirketinizin hedeflerini, şirketinizi belli bir zaman zarfında görmek istediğiniz yeri ve konumu ifade eder. Misyondan farkı belli bir zaman zarfında yol alarak varacağınız hedefleri içermesidir. Vizyonunuzun önemihedefinizin ne kadar ulaşılabilir, ölçülebilir ne kadar gerçekçi olduğunu yansıtmasında yatar. İyi yazılmış bir vizyon kısa, öz, somut ve net olmalıdır.

 

Örnek;

 

Faaliyet Alanı:           Tıbbi malzeme satan bir şirket

Örnek misyon:           Toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin artmasına hizmet  edecek gerekli ekipmanı temin etmek, sağlık alanında teknolojik gelişmeye katkıda bulunmak

Örnek Vizyon:           Türkiye’nin pazar payı en yüksek, alanında en çeşitli ürün yelpazesini sunan, en yüksek teknolojiyi getiren şirketi olmak

 

 

Faaliyet Alanı            Konfeksiyon üretimi yapan bir şirket

Örnek misyon:           Kaliteli ve çeşitli seçenekler sunarak müşterilerimizin giyim zevkine hitap eden kreasyonlar yaratmak ve satmak

Örnek Vizyon:           Türkiye’nin en büyük ve karlı konfeksiyon ihracatçısı olmak

 

Faaliyet Alanı            Oyuncak üreticisi

Örnek misyon:           Çocukların zekasının gelişimine destek verecek, eğlenceli, eğitici ve kaliteli oyuncaklar yaratmak, üretmek ve pazarlamak

Örnek Vizyon:           Ortadoğu ve Balkanlarda üretim tesisleri açarak, bölgenin en karlı lider oyuncak üreticisi olmak

 

Faaliyet Alanı:             On-line Perakende mağaza

Örnek misyon:           Müşterilerimizin çok çeşitli ihtiyaçlarını en kaliteli, taze, ekonomik ve hızlı şekilde ayağına kadar getirmek

Örnek Vizyon:           En fazla ürün çeşidine ve müşteri portföyüne sahip olmak

 

 

Faaliyet Alanı            Muhasebe Programı Yazılım Şirketi

Örnek misyon:           Küçük ve orta ölçekli şirketlere kullanımı kolay, ihtiyaçlarına göre özel uyarlanmış, muhasebe kayıtlarının standardını yükseltecek yazılımlar üretmek ve satmak

Örnek Vizyon:           Türkiye’nin en kaliteli ve hızlı teknolojisine sahip, pazarlama, satış, dağıtım,lojistik ve insan kaynakları dalında da yazılım ürünleri sağlamak

 

 

Faaliyet Alanı            Emlak Danışmanı

Örnek misyon:           Müşterilerimizin emlak ihtiyaçlarına en verimli, hızlı ve ekonomik koşullarda cevap verebilmek

Örnek Vizyon:           Yabancı bir iş ortağı ile birlikte bölgesel mümessilliklerle büyüyerek bölgenin en büyüğü olmak

 

 

Bunların ardından artık şirketinizin diğer detaylarından özet bir biçimde bahsedebilirsiniz. Akıcı bir anlatım dili kullanmayı unutmayın. Okuyucuyu konunun içine çekmek için bu gerekli olacaktır.

 

Bu bölümde değinmeniz gereken diğer noktaları aşağıdaki gibi özetleyebiliriz.

 

  • Şirketin ne zaman kurulduğu
  • Halihazırda hizmet veren bir şirket mi yoksa kurulma aşamasında mı olduğu
  • Kuruluşunun ardında bir hikaye olup olmadığı
  • Şirketin hukuki şekli (Adi ortaklık, limited şirket, anonim şirket, franchise, mümessillik)
  • Ne tür bir iş yaptığı (toptan, perakende, üretim, ticaret, hizmet)
  • Şirket çalışanları ve anahtar kişilerin kimler olduğu
  • Ürünlerin hangi pazarlara hitap ettiği, hedef kitlenizin kimler olduğu
  • Satış, pazarlama ve dağıtım yöntemleriniz (reklam, promosyon, direkt satış, bayi) gibi.

iii )           Ürün/Hizmetin kısa tanımı

 

Ürünlerinizi ve/veya hizmetlerinizi tek tek sıralayın. Ne işe yaradıklarını ve amaçlarını belirtin. Okuyucunun ilgisini çekebileceğini düşündüğünüz gerekli bütün detaylardan aşırıya kaçmadan bahsedin. Ebatları, renkleri, çeşitleri, kullanım süreleri, tüketici tipleri vs..

 

Ürünlerinizin pazarda rakiplerine göre kuvvetli özellikleri var ise bunları öne çıkartın. Bunu satış ve pazarlama planlarınıza da mutlaka dahil edin. Finansör arayışınızda bu önemli ölçüde ilgi uyandıracaktır.

 

Bu güçlü yönler neler olabilir?

 

Geçmiş örneklere dönersek; tıbbi malzeme satan ve muhasebe programı yazılımı üreten şirketiçin satış sonrası geniş bir teknik servis ağına sahip olmak olabilir. Konfeksiyon üretimi yapan bir şirket için rakiplerine göre çeşitlilik olabilir. Oyuncak üreticisi için oyunların zeka geliştirici özelliklerinin pedagoglar tarafından onaylanmış sertifikaları olabilir. On-line perakende mağaza için geniş kapsamlı ve hızlı dağıtım gücü olabilir. Emlak Danışmanı için eğitimli satış ekibi veya güçlü bir müşteri yönetimi sistemi ve takibi olabilir.

 

Bu bölümde başarılara odaklanılmalıdır. Ürün ve hizmetlerin pazarda nasıl ve nedenbir başarı sağlayacağı konusunda bilgi verilmelidir. Üretici iseniz kalite belgelerinizi ekleyebilir, tescilli ve kuvvetli markalarınız var ise bununla ilgili ölçüm sonuçlarını ekleyebilirsiniz. Rakipleriniz sizin kuvvetli yönlerinizi taklit etmesini bekliyorsanız, ne gibi önlemler alacağınızdan bahsetmelisiniz.

 

Geniş ifadeler yerine daha belirgin ve net ifadeler kullanmalısınız. “Daha iyi bir satış sonrası hizmet vermeyi planlıyoruz” demek yerine “Servis ağımıza beş ayrı bölgeyi ekleyerek, beş teknik elemanı işe almayı planlıyoruz” demek daha ikna edici olacaktır. Tabi bu planlarınızın finansallarınıza ve organizyon ağınıza en verimli şekilde oturuyor olması esas olacaktır. Gerçekten planladığınız ve uygulanabilir gördüğünüz çözümlerden bahsedin. Havada kalan önermeler güveni zedeleyecektir. 

 

iv) Pazar konumu

 

Piyasadaki konumunuz sizin imajınızı belirleyecektir. Diğer bir deyişle rakiplerinizin ve müşterilerinizin sizi nasıl algılayacaklarının temelini oluşturacaktır.

 

Örneklemek gerekirse, kuru temizleyici bir firma sektöründe en güvenilir, en hızlı veya en ucuz firma olarak; elektronik üreticisi bir firma en yüksek teknolojiyi takip eden, yenilikçi firma; gıda üreticisi firma ise en lezzetli ve dağıtım ağı en geniş firma olarak kendini konumlayabilir. Bu içinde bulunduğunuz sektörün yapısına, ihtiyaçlarına ve firmanızın hedeflerine göre değişiklik gösterecektir.

 

Konumunuzu şu soruları kendinize sorarak belirleyebilirsiniz.

 

  • Ürün ve hizmetleriniz ile ilgili olarak sizi farklı kılan öğeler nelerdir?
  • Ürün ve hizmetleriniz hangi müşteri ihtiyaçlarını karşılamaktadır?
  • Ürün ve hizmetlerinizin nasıl algılanmasını istiyorsunuz?
  • Rakipleriniz kendilerini nasıl konumlamışlar ve siz onlara göre neredesiniz?

 

Rakiplerinizin satış noktalarını ziyaret edip, gözlemleyerek ya da araştırıp neler sunduklarını ve karşılığında ne talep ettiklerini analiz etmelisiniz.

 

Rakiplerinizin zayıf ve güçlü yönlerini fiyatlama, dağıtım, lojistik insan kaynağı, satış sonrası hizmet gibi bir çok açıdan incelemelisiniz.

 

v) Fiyatlama politikası

 

Fiyatlama en hassas konulardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Fiyatlama yapmadan önce, rakip ürünlerin ve bütün maliyetlerinin iyi bir analizi yapılmalıdır. Ürününüzün konumlandırılmasına göre de baz fiyata eklemeler getirilebilir.Örneklemek gerekirse lüks bir ürün satıyorsanız, maliyetler ve karınızın üzerine, ürünün lüks oluşundan dolayı ekleme yapmanız gibi.

 

Fiyatı belirlemek için bir çok yöntemden birini, sektörünüzün ve şirketinizin özeliklerine göre kullanılabilirsiniz.

 

  • Maliyet hesaplı fiyatlama: Fiyatlama metodu sabit ve değişken maliyetleri dahil edip, üzerine belli bir kar marjının da koyularak belirlenmesiyle yapılabilir.
  • Rekabete göre fiyatlama: Eğer girdiğiniz pazarda oturmuş fiyatlar mevcutsa ve ürünü farklılaştırmak zor ise, rekabetçi fiyat uygulamak daha avantajlı olabilir. Diğer bir deyişle, bu uygulama rakiplerinizin fiyatlarının altında fiyatlayarak, ya da beraberinde farklı promosyonlar vererekolabilir.
  • Talebe göre fiyatlama: Eğer satışlarınızın hacmi sipariş bazında farklılıklar gösteriyorsa, talebe göre fiyat ayarlaması yapabilirsiniz. Büyük hacimli satışlarla fiyat iskontoları yapmak da bir seçenek olabilir.

 

Fiyatı hangi yöntemle belirlerseniz belirleyin, raporunuzda bu fiyatın tüketici tarafından nasıl kabul edileceği, pazar payınızı artırmada ve karlılığınızın artmasındanasıl faydası olacağı, rekabete karşı nasıl koruyacağına dair konular mutlaka yer almalıdır.

 

Raporlarda sıkca karşılaşılan ‘Rakiplerimize göre daha kaliteli ancak daha ucuz ürünler sunacağız” tabiri genelde inandırıcı olmayan bir izlenim bırakmaktadır. Bu noktada böyle bir iddianız varsa mutlaka arkasını sağlam planlarla desteklemelisiniz.Maliyetlerin genelde küçümsenme ihtimali yüksektir. Öngöremeyeceğiniz, yaşadıkça farkedeceğiniz bir çok yeni maliyet kalemi çıkabilir. O nedenle iyi bir araştırma yapılmalıdır. Eğer rakiplerinizin üzerinde bir fiyatlama yapacaksanız, aradaki farkı haklı hale getiren sebepleri çok iyi iletmelisiniz. Kalite belgeleriniz, yenilikleriniz, kullanım kolaylıkları vs.. gibi.

 

Eğer fiyat rakiplerinizin altında ise karlılığınızı nasıl sağlayacağınızı iyi açıklamalısınız. Örneklemek gerekirse, daha düşük dağıtım maliyeti, daha düşük işçilik maliyeti gibi.. Sürümden kazanmayı planlıyorsanız, bunu da açıklamalısınız.

 

Navitas -NLP Eğitim ve Danışmanlık'ın yenibir.com 'da yayınlanan diğer yazıları:

 

Haberin Devamı
Bölüm I: İş Planı hazırlamaya giriş

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!