Güncelleme Tarihi:
Peki, birçok yerde karşımıza çıkan bu iş planı nedir?
İş Planı kurumsallığın en temel öğelerinden bir tanesidir. iyi hazırlanmış bir iş planı şirketiniz için bir mihenk taşı olacaktır.
Neden mi?
İş planı, iş sahibinin konuya yaklaşımındaki ciddiyetini, profesyonelliğini, işi ne kadar iyi bildiğini,risklere ve fırsatlara ne kadar hazırlıklı olduğunu yansıtan en önemli kanıt olacaktır. Bir anlamda iş planı, ortakların ve yöneticilerin bir tür aynasıdır çünkü başarılı bir iş planı hazırlamak için konunuza hakim olmanız gerekir.
A. İş planı nedir ve neden önemlidir?
İş planı neyin, ne zaman, nasıl yapılacağını ve kimin yapacağınıözetleyen bir çerçevedir. Sadece şirkete sermayedar veya finansör arayışı için değil aynı zamanda dahili çalışmalarınızda da yardımcı olacaktır.
İyi hazırlanmış bir iş planı sizin
en önemli rehberiniz olacaktır.
Bir yerden başka bir noktaya yolculuk ederken, nasıl haritada ana yolları izleyerek ilerlemek büyük resmi görmemize yardımcı oluyorsa, iş planı da bir şirketin mevcut noktasından hedefine ulaşırken geçeceğiniz aşamaları görmenizde yardımcı olacaktır. İş planını statik değil tam tersine dinamik, yaşayan, sürekli şartlara göre yenilenen bir bir çalışma gibi düşünmek gerekmektedir.
B. İş planı nasıl hazırlanır ve içeriği nedir?
Bu yazı dizimizde “iş planı” nın aşamalarını birlikte inceleyecek, örneklerle açıklayacak, aynı zamanda iyi hazırlanmış bir iş planının püf noktalarına değineceğiz.
İş planı hazırlarken, okuyucunuzun kimler olduğunu bilmek çok önemlidir. Eğer sermaye arayışı amacıyla hazırlamaktaiseniz, firmanın karlılık potansiyeline, borç arayışı amacıyla hazırlamakta iseniz yine karlılık potansiyeline ama aynı zamanda nakit akışına da detaylı yer vermelisiniz. Eğer dahili kullanım amaçlı, kendi iş akışınızı takip etmek amacıyla yazıyorsanız, şirketin ve sektörün detaylı bilgilerine girmeden diğer bölümlere daha fazla vakit ayırmalısınız. Genelde, hep olumlu ve umut vadeden konulardan bahsederken, riskler ve tehditler pek işlenmez. Ancak gerçekçi ve dürüst imajınızı ve planınızın güvenilirliğini zedelememek için mutlaka bu konulara da değinmelisiniz.
Stratejiler iş planınızın ana hatlarıdır. Sektörü, pazarı, hedef kitlenizi ve rakiplerinizi iyi inceleyin. Herbirinin zayıf ve kuvvetli yönlerini araştırın. Bu bilgiler, stratejinizi hazırlarken temel taşları oluşturacaktır. Yaratıcı düşünme becerinize güvenin. Niş (özel) pazarlar, farklı pazarlama-satış metodları, ürün çeşitlemeleri yaratmaya çalışın.
“İş planı”nın alt başlıklarını yedi ana maddede inceleyebiliriz.
İş planınız yabancı yatırımcılara yönelik hazırlanan bir raporsa, ayrı bir bölümde Türkiye’nin politik ve ekonomik durumu, yabancı yatırımcıların yasal statüleri ve haklarını içeren bilgilerin de işlenmesi gerekir.
1. Giriş
İş planınızın diğer sayfalarının ne kadar merakla okunacağını belirleyecek bu önemli bölüm ilk izlenimi bırakacağınız için özenle hazırlanmalıdır. Bu sayfalarda okuyucu kapak sayfanızda şirketinizin kimliği ile ilgili ana bilgileri alacak, özet sayfasında konuya ilgisi uyanacak ve ikna olacak, içindekiler kısmında da ne kadar iyi organize ettiğiniz hakkında bir yoruma varacaktır. O nedenle profesyonelliğinizin ilk izlenimlerini bu bölümde bırakacaksınız.
i) Kapak Sayfası
Bir kapak sayfası ne kadar önemli olabilir diye düşünebilirsiniz. Ancak kimi zaman şirketlerin telefon numaralarını dahi koymayı atladıklarına tanık olmak mümkün. Kapak sayfasının amacı, okuyucuya ne ile ilgili bir konu okuyacağına ve yazara nasıl ulaşacağına dair bilgiler verecektir.
İyi hazırlanmış bir kapak sayfası;
içermelidir.
ii) Özet Sayfası
Özet sayfası iyi yazılmamış ve ikna edici değilse ilk ve son okunan sayfa olabilir. Özet sayfası işin içeriğini, amacını, finansal ihtiyaçlarını, mevcut durumunu, vizyonunu, kaynaklarını yansıtan, bir veya iki sayfayı geçmeyen okuyucu ile ilk temasınızdır.
O nedenle, raporunuzun ilk bölümlerinden biri olmasına rağmen, en son bütün raporu tamamladıktan, kafanızda herşeyi oturttuktan sonra yazmanızı önerdiğimiz bölümdür. Raporun içinden önemli bulduğunuz cümleleri ayıklayarak bu bölümü böylelikle daha rahat hazırlayabilirsiniz. Önerimiz, tamamladıktan sonra etrafınızda işi bilen ve bilmeyen birkaç güvendiğiniz kişiye okutmanız ve açıklığınız, ifade gücünüz ve sunumunuzla ilgili yorumları değerlendirmenizdir.
İşin tanımını, amacını, mevcut durumunu, piyasadaki yeri, vizyonunuzu, hedeflerinizi, finansal durumunuzu ve ihtiyaçlarınızı, kaynaklarınızı, başarılarınızı kapsadığına emin olun. Eğer var ise piyasa ile ilgili güvenilir, resmi kaynaklardan alınmış istatiksel rakamlar, piyasa araştırmaları sonuçları ile belirttiğiniz konuları destekleyin. Bu bölümü mümkün olduğunca kısa, öz, okunaklı ve ilginç kılın.
iii) İçindekiler
Bu bölüm okuyucuya hangi konuları hangi sırayla ele aldığınız konusunda bilgi verecek, ilgilendiği konulara kolayca ulaşma imkanı tanıyacak, raporunuza organize bir imaj getirecektir. Raporunuzun bütün sayfalarının numaralı olmasına ve içindekiler bölümündeki konu başlıklarının da bu numaralarla sıralanmış olmasına dikkat ediniz.
Navitas -NLP Eğitim ve Danışmanlık'ın yenibir.com'da yayınlanan diğer yazıları: