Bolu Dağı Tüneli’nde ışığa 6 metre kaldı

Güncelleme Tarihi:

Bolu Dağı Tüneli’nde ışığa 6 metre kaldı
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 27, 2005 00:00

Ä°stanbul-Ankara arasındaki karayolu ulaşımını yarım saat kısaltacak olan Bolu Dağı Tüneli’nde ilk ışık için sadece 6 metrelik kazı kaldı. Günde 80 santimetre kazı yapılan tünel, 2006’nın sonunda hizmete girecek. Tünel için bugüne kadar 234 milyon dolar harcandı. Ä°NÅžAATINA 12 yıl önce baÅŸlanan Bolu Dağı Tüneli’nde ilk ışığın görünmesine sadece 6 metre kaldı. Tünelin her iki tüpünde ışık aÄŸustos ayı sonunda görünecek. Bolu Dağı Tüneli Kontrol TeÅŸkilatı BaÅŸkanı Faik TokgözoÄŸlu, Bolu Dağı Tüneli’nde saÄŸ ve sol olmak üzere iki tüp olduÄŸuna iÅŸaret ederek, ‘Ankara’dan Ä°stanbul istikametine giden sol tüp toplam 2 bin 954 metre. Bu tüpte ışığın görünmesine sadece 6 metre kaldı. SaÄŸ tüp ise Ä°stanbul’dan Ankara istikametine 2 bin 788 metre, bu tüpte ise ışığın görünmesine sadece 11 metre kaldı’ dedi. Sol ve saÄŸ tüplerde ışığın aÄŸustos ayında aynı anda görünmesi için çalıştıklarına iÅŸaret eden TokgözoÄŸlu, ‘Tünelin sol tüpünde ışık gözükünce, Bolu’dan tünele girdiÄŸimizde, tünelin Düzce-Asar Suyu tarafından rahatlıkla çıkacağız’ diye konuÅŸtu. Ä°LK IÅžIK TÖRENÄ°: TokgözoÄŸlu, tünellerde ışığın görünme aÅŸamasına geldiÄŸinde ilk ışığa BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan’ın da katılacağı bir törenle ulaÅŸacaklarına iÅŸaret ederek, ÅŸunları söyledi: ‘Biz normalde sol tüpte ışığa ulaşınca bir tören düzenlemeyi planlıyorduk. Sayın BaÅŸbakan, 2 tüpte aynı anda ışığı görünce tören yapmayı önerince çalışmaları hızlandırdık. AÄŸustos ayı içinde her iki tüpte de ışığı göreceÄŸiz. Tahminen Sayın BaÅŸbakan, eylül ayının ilk haftasında düzenlenen bir törenle iki tünelde de ışığı görecek.’ GÃœNDE 80 SANTÄ°M KAZI: Tünelde yaptıkları çalışmalarda, günde her tünelde 80 santimetre kazı yapabildiklerini ifade eden TokgözoÄŸlu, ışığa her gün yaklaşık 1 metre daha yaklaÅŸtıklarını vurgulayarak, ÅŸunları söyledi: ‘Işığın göründüğü tünellerde ikinci aÅŸama çalışmalara geçeceÄŸiz. Bunlar tünellerin havalandırma, aydınlatma, sinyalizasyon ve güvenlik iÅŸlemleri. Bu iÅŸlemlerin tamamlanması için 14 aylık bir süre var. Bu iÅŸlemlerin yapımı ile ilgili ihale önümüzdeki günlerde tamamlanacak. Tünellerde her 500 metrede 2 aracın yan yana rahatlıkla geçebileceÄŸi acil çıkış noktaları var. Bu acil çıkış noktalarının kapıları tünelde çıkacak olası bir yangında aşırı ısıya 90 dakika dayanabilecek özellikte. Bu özellik olası bir yangının diÄŸer tünele sıçramasını önleyecek. Tünelde yaÅŸanan her türlü hava ve ısı deÄŸiÅŸikliÄŸi kameralar aracılığıyla 24 saat kesintisiz izlenecek.’ 234 MÄ°LYON DOLAR HARCAMA: TokgözoÄŸlu, tünelin 1987 yılında belirlenen bir sözleÅŸme fiyatı olduÄŸunu anımsatarak, bugüne kadar yapılan harcamalarla ilgili şöyle konuÅŸtu: ‘Gümüşova-Gerede Otoyolu Projesi kapsamında Mayıs 2005 sonu itibariyle yaklaşık 649 milyon dolar (fiyat farkı dahil) harcandı. Bolu Dağı GeçiÅŸi komple bittiÄŸinde 25.5 kilometrenin tamamına 890 milyon dolar (fiyat farkı dahil) harcanması planlanıyor. Bugüne kadar sadece Bolu Dağı Tüneli için 234 milyon dolar (fiyat farkı dahil) harcama yapıldı. Bolu Dağı geçiÅŸinin tamamen bitirilebilmesi için toplam 230 milyon dolar gerekli. Tünel tamamlandığında sadece tünel için toplam 300 milyon dolar harcanmış olacak. Tünelde 3 vardiya ÅŸeklinde devam eden çalışmalar kapsamında 1200 kiÅŸi 24 saat çalışıyor. Tünelde 24 saat aralıksız çalışma yapılıyor.’ 100 trilyon lira ek ödenek gerekiyor TÃœNELDE teknik olarak hiçbir problemleri olmadığını vurgulayan Faik TokgözoÄŸlu, tünelin bitirilme tarihi olarak belirledikleri 15 Aralık 2006 tarihinin tutturulmasını aksatabilecek 3 etken olduÄŸunu vurgulayarak ÅŸunları söyledi: ‘Bu sorunlardan ilki enerji sönümleyicilerinin ve çelik köprü tabliyelerin ÅŸantiyeye zamanında ulaÅŸmasıydı. Bu sorunu çözdük. Ä°kinci sorun ise ilave dış kredi meselesiydi. Bu mesele de idarenin verdiÄŸi talimatla çözüldü ve müteahhit ilave dış kredi için düğmeye bastı. Åžu anda üçüncü ve tek sorunumuz ise ek ödenek sorunu. 2005 yılı için bu projeye ayrılan 155 trilyon lira ödenek Haziran ayı ortası itibariyle bitti. Ä°ÅŸin zamanında tamamlanabilmesi için acilen 100 trilyon lira ek ödeneÄŸe daha ihtiyaç var. Bu konuda Sayın Bakanımızın ve BaÅŸbakanımızın üzerlerine düşeni yaptığına inanıyorum. Son 2 yılda verdikleri olaÄŸanüstü destek de bunun güzel bir göstergesi. Bizim tek isteÄŸimiz bu ödeneÄŸin fazla vakit geçmeden bir an önce verilmesi.’ 1999 yılından yaÅŸanan depremde viyadüklerin sadece üst bölümlerinde hasar oluÅŸtuÄŸunu ve bu hasarların da yapılan onarım çalışmaları doÄŸrultusunda giderildiÄŸine dikkat çeken Faik TokgözoÄŸlu, güzergahta bulunan 4 viyadüğün tamamının depreme dayanıklı hale getirildiÄŸini bildirerek, ÅŸunları ifade etti: ‘Viyadüklerde depreme karşı enerji sönümleyicileri kullanıyoruz. Kullandığımız bu sönümleyiciler sayesinde viyadükler en ÅŸiddetli depreme dayanıklı hale getirildi. Bu sönümleyicilerin bilyelerinin dış kısmında uzaya gönderilen araçlarda kullanılan ısıya dayanıklı malzemeler kullanılmış. Bir depremde sönümleyicilerin bulunduÄŸu noktada 1000 dereceye yakın ısı oluÅŸuyor. Bunlar deprem anında her yöne 70 santim esniyor.’ Hasarlı bölümler patates, elma deposu olabilir FAÄ°K TokgözoÄŸlu, tünelin depremde hasar gören bölümlerinin patates deposu yapılmasını önerilerinin hatırlatılması üzerine, ÅŸu yanıtı verdi:‘Bu bahsedilen 2 tünel 700’er metreden oluÅŸuyor. Devlet depremde zarar gören bu 2 tünelin parasını sigorta ÅŸirketinden tahsil etti. Åžimdi bu tünelleri müteahhit firma depo olarak kullanıyor. Tünellerin nasıl kullanılacağına iÅŸin sahibi olan Karayolları Genel Müdürlüğü kendisi karar verir. Ä°sterse bu tünelleri patates, elma deposu olarak kullandırır, isterse kendisi bakım amaçlı kullanır. Veya baÅŸka amaçlar için tahsis eder. Bir kez daha söylüyorum. Biz bu 2 tünelin parasını sigortadan aldık. Devletin bahsedilen bu tünellerle ilgili maddi ve manevi bir kaybı söz konusu deÄŸil.’ Ankara-Ä°stanbul 3.5 saate inecekGÃœMÜŞOVA-Gerede Otoyolu Projesi ve proje kapsamında yer alan ‘Bolu Dağı’ tüneli tamamlandığında Ankara-Ä°stanbul arasındaki ulaşım 3.5 saate inecek. Bolu Dağı Tüneli 2006 yılı sonunda tamamlanarak tamamen ulaşıma açılacak. Tünel ulaşıma açıldığında Bolu Dağı’nı yarım saatte geçen bir sürücü tünelden 5 dakika içinde geçiÅŸ yapabilecek. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!