OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 05, 2003 00:00
Avrupa ve Asya kıtalarını birbirine baÄŸlayan ve her gün üzerinden ortalama 200 bin aracın geçtiÄŸi BoÄŸaziçi Köprüsü, yapılışından tam 30 yıl sonra, tamamen elden geçiriliyor, boyanıyor. Karayolları Genel Müdürlüğü, boyama iÅŸlemleri için tam 3 trilyon lira ayırdı.Halk arasında ‘‘Birinci Köprü’’ diye anılan BoÄŸaziçi Köprüsü, yapılışından 30 yıl sonra boyanıyor. Ãœzerinden her gün ortalama 200 bin aracın ve binlerce insanın geçtiÄŸi köprünün kimsenin farkına varmadığı gizli bölmeleri var. Köprünün asfaltı ile tabanı arasında bulunan 3 metre yükseklikteki gizli dünyayı ilk kez Hürriyet görüntüledi.Gece parlayan ışıklarıyla ‘‘BoÄŸaz'ın Ä°ncisi’’ ya da ‘‘Altın gerdanlık’’ denen 1074 metre uzunluÄŸundaki köprünün boyaları, yıllarca göğüs gerdiÄŸi fırtınalara, rüzgarlara, neme, karadan ve denizden gelen egzoz dumanına direnemez oldu ve bazı noktalarında çürümeler meydana geldi. Karayolları Genel Müdürlüğü de 3-5 yıllık bir ön çalışmanın ardından boyatma iÅŸlemine baÅŸladı. Köprünün bir baÅŸka renge boyanması, tartışma konusu olsa da, çürümelerin en iyi açık renklerde görülebildiÄŸi dikkate alınarak, orjinal rengi olan gri tercih edildi. Halen karayollarının bakım ve onarım ihalesini alarak çalışmaların sürdüren Makyol AÅž, boyama iÅŸlemini, konusunda deneyimli Metel Yüzey Koruma AÅž'ye yaptırıyor.Karayollarının eski bir üst düzey yöneticisi, ‘‘Aslında boyama yapılışından 15 yıl sonra yenilenmeliydi. Ekonomik sebepler ve köprüye dünyanın en iyi bakım ve onarım periyodu uygulanması nedeniyle, bugünlere gelindi. Her ÅŸeye raÄŸmen, çok güzel ve yerinde bir çalışma sergileniyor’’ dedi.İÇERDEKÄ° ISI 54 DERECE17'nci Bölge Müdürlüğü'nün gözetiminde yapılan çalışmalarda, tamamı çelik olan yapının, kuleler hariç her tarafı boyanıyor. Belki çoÄŸumuzun köprünün üzerinden geçerken, asfaltın altında yarım yada en fazla 1 metrelik bir derinlik olduÄŸunu düşünürüz. Ancak hiç de öyle deÄŸil. Köprü yapılırken, dengeyi korumak ve saÄŸlamlık kazandırmak için, birbirinden bağımsız, hücre denilen, her biri 578 metrekare alana sahip 238 parça (denizdeki dubalar örneÄŸi gibi) vinçlerle yukarıya çekilerek, birleÅŸtirildi ve asma köprü ortaya çıktı. Dolayısıyla asfalt yolun altında, üzerinden geçen kimsenin bilmediÄŸi içi boÅŸ, birbirlerine küçük kapılarla açılan, güneÅŸ ışınlarını aldığında içindeki ısı 54 dereceye kadar çıkabilen dev çelik odalar var.Eski boyalar, modern teknoloji ürünü, bir parmak kalınlığındaki bir çeliÄŸi anında ikiye bölen, 2750 barlık basınç uygulayan ‘‘su jeti’’ de denilen robot ile kazınıyor. Bir otomobil yıkanırken kullanılan su basıncının yaklaşık 80 bar olduÄŸu düşünüldüğünde, kazıma iÅŸlemi için nasıl bir güç uygulandığı ortaya çıkıyor. Robot projesini geliÅŸtiren Yüksek Basınç Teknolojisi Uzmanı Amerikalı Mike Biddle, uygulamayı yerinde takip ediyor. Bu özel robot tekniÄŸinin dünyada hiçbir yerde böyle geniÅŸ kapsamlı ugulanmadığı belirtiliyor.SADECE TABAN BOYANDIKazıma sonrası boya iÅŸleminde, çeliÄŸe 125'er mikronluk 3 kat boya atılıyor. Kazımadan hemen sonra boyamaya geçilmesi gerekiyor. 4 saat içinde boyama yapılmazsa küflenme ve ardından kanser misali, çürüme yayılmaya baÅŸlıyor. 2002 Temmuz ayından bugüne kadar, köprünün iki kule arasındaki, 42 bin metrekarelik alt tabanın 38 bin metrekaresi boyandı. Köprünün çelik hücre tabir edilen 130 bin metrekarelik içinin boyanmasına ise, henüz baÅŸlanmadı. 22 bin metrekarelik Ortaköy ve Beylerbeyi viyadüklerinin altlarının boyanmasına ise, 15 gün sonra baÅŸlanacak. Köprünün asfaltının altında kalan çelik alan 1991'de boyandığı için yenilenmesine gerek görülmedi.Â
button