OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 20, 2002 00:00
İstanbul Boğazı'nda yemekli tekne turu yapan Hoşgör Ailesi, 15 yılda 5'i kendi malları, 10'u da kiralık olmak üzere 15 teknelik ‘‘Lüfer Filosu’’ sahibi oldu. Can Hoşgör, ‘‘Tekne turuna Boğaz'ı bilenlerle çıkın. Kaptanın ehliyetini kontrol edin’’ dedi.KEMAL Hoşgör, oğulları Cem, Cenk ve Can'la birlikte İstanbul Boğazı'nda 15 yıldır sürdürdüğü yemekli tekne turlarıyla 15 teknelik bir ‘‘Lüfer Filosu’’na ulaştı. Can Hoşgör, ‘‘20 kişiden 150 kişiye kadar değişen, değişik boyutlarda ve yolcu kapasitelerine sahip 15 teknemiz var. Bunların 5'i bize ait. 10'unu ise sezonluk olarak kiralayıp Lüfer stiline sokarak işletiyoruz’’ dedi. Can Hoşgör, ‘‘Lüfer Filosu’’nu ve Boğaz'da tekne turlarını şöyle anlattı:HİÇ VUKUATIMIZ YOK Çok kapsamlı tekne organizasyonları yapıyoruz. Bugüne kadar hiçbir kaza yapmadık ve hiçbir vukuatımız yok. İnsanlar da bunu bildikleri için bizi tercih ediyorlar. Kaza yaşamamamızın nedeniyse, teknelerimizde, kaptanından personeline kadar herkesin ehliyet sahibi, eğitimli ve tecrübeli insanlar olmasıdır.OKULLA BİTMİYOR Boğaz'ın sularına açılacak herhangi bir tekneyi kullanacak olan herkesin kaptan ehliyeti olması lazım. Ben Denizcilik Meslek Lisesi mezunuyum. Her mezun gemi kaptanı olarak çıkar ama ben aile şirketimiz olduğu için gemiyi tercih etmedim, kendi teknemizde çalışıyorum. Ama bu iş okulla da bitmiyor, tecrübeyle bitiyor.KENDİNE HAS AKINTI Boğaz'da aşırı bir
trafik var ve gerçekten tehlikeli. Bu yoÄŸun trafiÄŸin içinde uzun süre yaÅŸadığınız zaman her türlü tehlikeye karşı refleksleriniz geliÅŸiyor. BoÄŸaz'da yaÅŸanan kazalarda hava koÅŸullarının hiç olumsuz etkisi olmaz. Ama BoÄŸaz'ın kendine has akıntıları var. Bunları bilmek gerekir.TEKNE DE ÖNEMLÄ° Sahil Güvenlik, iki yıldır titiz davranıyor, sürekli kontroller yapıyor, ehliyetsiz kiÅŸi ya da tekneleri BoÄŸaz trafiÄŸine çıkarmamaya çalışıyor. Yalnızca personelin profesyonel olması yeterli deÄŸil. Teknenin de denize elveriÅŸli olması lazım. Yangın söndürme sistemleri, can yelekleri, batma sırasında kurtarma ekipmanları gibi ayrıntılar da önemli. Liman BaÅŸkanlığı'nın denetimleri de iyi.EHLÄ°YETE BAKIN BoÄŸaz'da meydana gelebilecek kazaları, yaÅŸanabilecek tehlikeleri herkes biliyor ama herkes üzerine düşen görevi yapmıyor... BoÄŸazda yemekli tura çıkacak olan müşterilerin en azından o teknenin kaptanının ehliyetinin olup olmadığına bakması lazım.KANDÄ°LLÄ° RÄ°SKLÄ° BoÄŸaz'ın en tehlikeli noktası, en keskin virajın bulunduÄŸu Kandilli'dir. BoÄŸaz'ın seyir istikameti aynı karayolundaki otomobillerde olduÄŸu gibi, saÄŸdan çıkış, soldan iniÅŸtir. Ancak bunun tersini yapan tekneler var. BoÄŸaz kıyılarına kontrol kuleleri yapılınca belki durum daha iyi olacak. Kazaların en önemli nedeni teknelerin kapasitelerinden fazla yolcu alması. Bu önlenirse, kazalarda azalma olur.LAÄ°LA, TAKSÄ°M GÄ°BÄ°YDÄ° BoÄŸaz trafiÄŸi özellikle Cuma, Cumartesi ve Pazar günleri inanılmaz yoÄŸun oluyor. Milli Takım'ın dünya üçüncüsü olduÄŸu akÅŸam, Laila'nın önü Taksim Meydanı gibiydi.20 bin dolarlık kurtarma botu Ä°STANBUL'un simgesi BoÄŸaziçi'nde yaÅŸanan büyük deniz faciaları ve kazalar herkesi can güvenliÄŸi açısından yeni önlemler almaya yöneltiyor. Lüfer teknelerini iÅŸleten HoÅŸgör Ailesi de müşterilerinin can güvenliÄŸine verdikleri önemi, 20 bin dolarlık bir kurtarma botunu filolarına katarak gösterdi. Can HoÅŸgör, bu konuda ÅŸunları söyledi:‘‘Lüfer adını taşıyan kurtarma botunu 2 yıldır planlıyorduk. Bu bot, Rus malı, içi 8 kiÅŸi kapasiteli. Olası bir kazada 30 kiÅŸi de bu bota tutunabilir. Tek motorlu, 90 beygir gücünde motoru var. 45 mil sürat yapabiliyor. Bu bot ile herhangi bir tehlikeli durum halinde BoÄŸaz'ın bir ucundan diÄŸer ucuna 5 dakikada gitmek mümkün. Biz Lüfer tekneneleriyle akÅŸam saat 19.00 ile 24.00 arasında yemekli BoÄŸaz turları yapıyoruz. Lüfer tekneleri limandan çıktıktan hemen sonra, bir kaptan, bir kaptan yardımcısı, bir teknik uzman, bir de sertifikalı ilkyardım uzmanından oluÅŸan 4 kiÅŸilik profesyonel ekip, teknelerin seyir rotasını izleyerek hepsine en yakın noktada alarm halinde bekliyorlar. Bütün tekneler limanı döndükten sonra botların da iÅŸi bitiyor. Bazen de müşterilerin acil bir ihtiyacı olabiliyor. UçaÄŸa yetiÅŸmek, ani hastalık gibi durumlarda da bu botu kullanabiliyoruz.’’Â
button