Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2004 00:00
UlaÅŸtırma Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye'nin en büyük projelerinden birisi olan ve Gebze-HaydarpaÅŸa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının yüzeysel metroya dönüştürülmesi ve Demiryolu BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi içeren Marmaray Projesi'nin kredisinin Türkiye'nin makro ekonomik dengelerini hiçbir ÅŸekilde bozacak nitelikte olmadığını söyledi. Marmaray Projesi'nin ilk etabını oluÅŸturan Demiryolu BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi inÅŸaatının sözleÅŸmesi Sheraton Oteli'nde düzenlenen törenle imzalandı.    UlaÅŸtırma Bakanı Yıldırım, törende yaptığı konuÅŸmada, uzun yıllardan beri konuÅŸulan ''Asrın Projesi'' diye nitelendirilen Marmaray Projesi'nin nihayet hayata geçirilme aÅŸamasına geldiÄŸini ifade etti.    Projenin ilk etabını oluÅŸturan Demiryolu BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi'nin 13.7 kilometre uzunluÄŸunda denizin dibinde batırma tüneller ile yapılacağını belirten Yıldırım, tünelin Avrupa ve Asya yakasındaki demiryolu hatlarıyla da baÄŸlanacağını kaydetti.  BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi'nin Sarayburnu'nda denizin dibine inerek SögütlüçeÅŸme'de tekrar yüzeye çıkacağını anlatan Yıldırım, ilk etabın 89 milyar 668 milyon 610 bin Japon Yeni bedelle anahtar teslimi esasına göre yapılacağını, yaklaşık 800 milyon dolar tutarındaki maliyetin Japon kuruluÅŸu JBIC'ten alınacak kredi ile tesis edileceÄŸini söyledi.    PROJENÄ°N MALÄ°YETÄ°  Binali Yıldırım, projenin toplam maliyetinin 2-2.5 milyar dolar olarak öngörüldüğünü bu arada JBIC'ten temin edilen kredinin de çok uygun koÅŸullarda alındığını, 10 yıl ödemesiz 40 yıl vadeli kredinin binde 7.5 faizle saÄŸlandığını belirtti. Yıldırım, proje kredisinin Türkiye'nin hiçbir ÅŸekilde makro ekonomik dengelerini bozacak nitelikte olmadığını vurguladı.    Yıldırım, Marmaray Projesi'nin ikinci etabının ise yüzeysel metro çalışmalarından oluÅŸtuÄŸunu, bu bölümün ihalesini yıl sonuna kadar tamamlamayı planladıklarını bildirdi.  Projede, üçüncü kısımda demiryollarında çeken ve çekilen araçların modernize edilmesinin planlandığını, yeni araçların Türkiye'de yapılması için çalıştıklarını söyleyen Yıldırım, projenin 2008 yılında tamamlanarak, Ä°stanbul'da toplu ulaşımda ciddi rahatlamalar saÄŸlayacağını ifade etti.    TÃœP GEÇİT 9 ŞİDDETÄ°NDE DEPREME DAYANIKLI Yıldırım, iki yönde saatte 150 bin yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak projenin daha sonra Ä°stanbul'un raylı sistemleriyle entegre edileceÄŸini bildirdi.    Projenin emniyetinin de titizlikle ele alındığını dile getiren Yıldırım, Marmaray Projesi'nde sismik deprem analizlerinin yapıldığını, projenin 9 ÅŸiddetine kadar bir depreme dayanıklılığının öngörüldüğünü kaydetti.  Dünyada 150'ye yakın denizaltı tüp tünel bulunduÄŸunu, bunların yaklaşık 50'sinin Japonya'da yapıldığını anlatanYıldırım, Japonya'daki depremler dikkate alındığında bu tesislerin depremden hiçbir zarar görmediÄŸinin ortada olduÄŸunu kaydetti.    Bakan Yıldırım, bugün sözleÅŸmesi imzalanan Demiryolu BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi inÅŸaatının temelinin de Pazar günü Ãœsküdar'da BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan tarafından atılacağını söyledi.     ''YÃœZYILIN PROJESÄ°''         İnÅŸaat iÅŸlerini üstlenen konsorsiyum adına konuÅŸan Taisei firmasının BaÅŸkan Yardımcısı Kenihiko Nambu da Avrupa ile Asya'yı denizin altından birleÅŸtirecek projeyi ''yüzyılın projesi'' olarak nitelendirdi.    Çok büyük sorumluluk aldıklarının bilincinde olduklarını ifade eden Nambu, projeyi yaparken geçici rahatsızlıkları en aza indireceklerini Ä°stanbul halkından yardım beklediklerini ve projeyi öngörülen sürede ve kalitede bitereceklerini söyledi.    Çalışmalar sırasında insan hayatının çok önemli olduÄŸuna dikkat ederek, buna özel önem göstereceklerini ifade eden Nambu, ''Hergün büyük dikkatle ve en ileri teknoloji ile çalışacağız. Projeyi zamanında bitereceÄŸimize dair söz veriyoruz. Bu proje Türkiye haritasında da daima yer alacaktır'' diye konuÅŸtu.    PROJEDE YÃœKSEK TEKNOLOJÄ° KULLANILACAK  Japonya'nın Ankara Büyükelçisi Tomoyukı Abe, projenin tarihi bir proje olduÄŸunu ve yüksek teknoloji gerektirdiÄŸini vurguladı. Abe, projenin yapımında zorluklar olabileceÄŸini ama karşılıklı iÅŸbirliÄŸi veanlayışla aşılabileceÄŸini söyledi. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ise Türkiye'nin çevre dostu yeni ulaşım politikalarını hayata geçirmeye baÅŸladığını, Türkiye'nin dev demiryolu organizasyonlarına önem vermek zorunda olduÄŸunu kaydetti.    KonuÅŸmaların ardından inÅŸaat sözleÅŸmesi, UlaÅŸtırma Bakanı Yıldırım ve Konsorsiyum yetkilileri tarafından imzalandı.  Törene, konsorsiyumun ortaklarından Nurol Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Nurettin Çarmıklı, GAMA Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Erol Üçer, Kumagai'den Takao Ninamiya, TBMM Bayındırlık, Ä°mar, UlaÅŸtırma ve Turizm Komisyonu üyeleri de katıldı.     MARMARAY PROJESÄ°Â Â Â Â Marmaray Projesi'nin baÅŸlatılması 1980 yılına kadar uzanıyor. Fizibilite çalışması 1985 yılında tamamlanan proje için 1999 yılında Japon kredi kuruluÅŸu JBIC ile kredi anlaÅŸması yapıldı.    Projeye 2002 yılının Mart ayında baÅŸlandı. 3 aÅŸamaya ayrılan proje, BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi, Banliyö Hatlarının Yüzeysel Metroya Dönüştürülmesi ve Çeken-Çekilen Araçların Temini aÅŸamalarından oluÅŸuyor.  Gebze'den baÅŸlayarak Halkalı'ya kadar uzanacak hat toplam 76.3 kilometre uzunluÄŸunda olacak. Projenin tamamlanmasıyla birlikte Gebze-Halkalı arası 105, SöğütlüçeÅŸme-Yenikapı arası 12 ve Ãœsküdar-Sirkeci arası da 4 dakikada geçilecek.    Projenin BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸ bölümü Sirkeci-Ãœsküdar arasında 1400 metresi batırma tüp tünel olmak üzere 13.7 kilometre olacak. Tüp tüneller batırma, delme, aç-kapa ÅŸeklinde yapılacak ve toplam 40 istasyonu bulunacak. Tünel derinlikleri su yüzeyinin 55 metre altında iki yönlü olarak inÅŸa edilecek ve aynı yöndeki iki tren arasındaki zaman yoÄŸun saatlerde 120 saniyeye kadar düşecek.Â
button