Boğaz Tüp Geçidi'ne bir adım daha

Güncelleme Tarihi:

Boğaz Tüp Geçidine bir adım daha
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 30, 2000 00:00

Haberin Devamı

ASYA-Avrupa demiryolu bağlantısını sağlayacak İstanbul Boğazı Tüp Geçidi'nin yapımı için başvuran 3 konsorsiyum, nihai teknik tekliflerini Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları inşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü'ne teslim etti.

DLH Genel Müdürü İhsan Gülay'ın verdiği bilgiye göre, teknik tekliflerin ihale komisyonunca değerlendirilmesinin ardından en uygun teklifi getiren konsorsiyumla mali pazarlık yapılacak. Bundan sonra da inşaat ihalesi hazırlanacak. İhale komisyonu, 11'i DLH yetkilisi, 1'i Maliye Bakanlığı'ndan gözlemci olmak üzere 12 kişiden oluşuyor.

Gebze-Halkalı demiryolu

Toplam maliyeti 1 milyar 600 milyon dolar olarak belirlenen proje ile 63 kilometre uzunluğundaki Gebze-Halkalı arasındaki çift hat demiryolu 3 hatta çıkarılacak. İlave edilen hat, kentiçi ulaşımının yoğun olduğu saatlerde şehirlerarası yük ve yolcu trenleri için kullanılacak. Yenikapı-Söğütlüçeşme arasına 13.3 kilometre uzunluğunda demiryolu boğaz tüp geçişi ile boğaz geçişinin devamı sağlanacak. Demiryolu boğaz tüp geçişi, banliyö hatlarının metroya dönüştürülmesiyle birlikte gerçekleştirilecek.

Hat güzergahı, Gebze-Söğütlüçeşme, Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı-Halkalı arasında tüp geçişle birlikte yaklaşık 80 kilometrelik bir metro ağını içerecek. Sirkeci ve Üsküdar'da iki ara istasyon yer alacak.

Boğaz doldurulacak

Boğaz, tabii kotuna kadar uygun dolgu malzemesi ve kaya ile doldurulacak. Kara ile birleştiği her iki yakada birer havalandırma binası bulunacak. Asya yakasında 1, Avrupa yakasında 2 adet havalandırma bacası yer alacak. Proje kapsamında, Gebze-Söğütlüçeşme-Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı-Halkalı arasında trenler 2 dakika aralıklarla çalışarak saatte tek yönde 75 bin kişiye hizmet verecek. Talebin artması durumunda trenler, 1.5 dakika aralıklarla çalıştırılarak kapasite yaklaşık 100 bin kişiye çıkarılacak. Geçit, depreme karşı her iki uca yerleştirilecek deprem mafsalları ile korunacak.

İstanbul'un tarihi doğal yapısını ve yeşil alanlarını tahrip etmeyecek şekilde gerçekleştirilecek proje, seyahat süresini kısaltacak, trafik kazaları ve hava kirliliğini, görsel ve işitsel kirliliği azaltacak.

Projenin tüp tünel kesimi için Japon Denizaşırı Ekoromik İşbirliği Fonundan sağlanan 866 milyon dolarlık kredinin 66 milyon doları müşavirlik ve mühendislik çalışmaları, 800 milyon doları ise yapım için kullanılacak. Geçidin yapımına 2001 yılının mayıs ayında başlanacak. ANKARA / a.a

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!