OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 14, 2005 00:00
İstanbul’a ilk geldiğinde Boğaz Köprüsü’nü görünce ayaklarının titrediğini belirten Murat Öztezel, Murat Bayraktar’la birlikte 1997’de kurduğu Netron’la 6 bin şirkete bilişim eğitimiyle ulaştı. Netron’un yazılımları Alman Audi’ye kadar uzandı.İZMİR Karşıyaka’dan İstanbul’a İTÜ’de okumak için gelen Murat Öztezel ve Balıkesirli Murat Bayraktar’ın 1997’de kurdukları Netron Bilgi İletişim Teknolojileri, 7 yılda 6 binden fazla firmaya ‘bilişim eğitimi’ verdi. İstanbul’a ilk kez geldiğinde Boğaz Köprüsü’nü görünce ‘ayaklarının titrediğini’ söyleyen Netron Teknoloji Genel Müdürü Murat Öztezel, üniversitede okurken başlayan bilgisayar merakından sonra ABD’ye gittiğini dönüşünde de yine üniversiteli arkadaşlarıyla böyle bir şirket kurduklarını belirtiyor.DİNLENMEYENİ DİNLERİZ: Öztezel, şöyle başlıyor anlatmaya: ‘Biz dünyada dinlenmeyen ne müzik varsa onu dinleriz. 9 yıldır motor kullanıyorum ve İran’da iş aldık onu yapmaya motorla gittim. Amacımız her zaman eğlenceli iş yapmak oldu. Mesela öğrencilik yollarımızda İstanbul’da sık sık sular kesilirdi biz de bilgisayarla şofben ve sifonu su geldiğinde çalışır hale getirmiştik. Evimizin her tarafı kabloyla kaplıydı. Daha sonra da hedefimiz, Türkiye’de teknolojiyi patlatmak oldu. Bir Türk modeli yaratmak istedik. Çünkü bilişim için yurt dışına 1.5 milyar
dolar gidiyor. Bunun 200 milyon doları yazılım, geri kalan servisler için. Yazık o paralara.’EĞİTÄ°MLE BAÅžLADIK: Ortağı Murat Bayraktar’ın öğrencilik yıllarında Microsoft yazılımları konusunda çok uzmanlaÅŸtığını anlatan Murat Öztezel, iÅŸ kurarken de ‘eÄŸitimle baÅŸlama’ fikrinin ona ait olduÄŸunu söylüyor ve şöyle devam ediyor: ‘Bilgi teknolojileri alanında eÄŸitim için kurduk Netron’u. Sonra ÅŸirketlerden gelen talep üzerine danışmanlık, arkasından da yazılım ÅŸirketi kurduk. Bugüne kadar 6 binden fazla firmaya hizmet vermiÅŸiz. Bu firmalar arasında Mercedes, Turkcell, Telsim, Arçelik, Gima Finansbank gibi en büyüklerden tutun da KOBÄ° niteliÄŸinde yüzlerce firma var. 25 binden fazla kiÅŸiye eÄŸitim verdik.’PAYDAÅžLARLA BÃœYÃœDÃœK: Netron’da ortak iÅŸ yapma geleneÄŸine göre hareket ettiklerini anlatan Murat Öztezel, 1998’de Bülent Tekmen ve Selçuk Uzun’un, 2004’te de Ferhat Tekin ÅŸirkete katıldığını söylüyor. Öztezel, 2004’te 3.8 milyon dolar ciro yaptıklarını belirtiyor ve bu yıl 5.2 milyon dolar beklediklerini anlatıyor. Öztezel, şöyle konuÅŸuyor: ‘Yeni bir ekip kurup yazılım iÅŸine de girdik. Yazılım alanında müşterinin ihtiyacını belirleyip özel ürünler geliÅŸtiriyoruz. Ãœretim ve hizmet sektörü için yazılımlar geliÅŸtirdik.’AUDI’YE YAZILIM: Dubai’nin komÅŸu ÅŸehri Ajman’ın su ve kanalizasyon sistemlerinin faturalama yazılımını Ä°ngilizce ve Arapça destekli geliÅŸtirdiklerini söyleyen Murat Öztezel, Almanya’da da Audi firmasına yazılım geliÅŸtirdiklerini kaydetti. Suudi Arabistan’da da Aramco’ya iÅŸ yaptıklarını belirten Öztezel Netron Teknoloji’nin projesi olan biliÅŸimcilere kapılarının ‘iÅŸ ortağı’ bazında açık olduÄŸunu söylüyor. Bir kiÅŸiye iÅŸ saÄŸlamak için 98 milyarlık yatırımTÃœRKÄ°YE’de bir kiÅŸiye iÅŸ yaratmanın ortalama maliyeti 98 bin YTL (98 milyar lira) oldu. Bir kiÅŸiye istihdam saÄŸlayacak yatırım için yapılması gereken ithalat tutarı ise ortalama 36 bin dolara denk geliyor. Hazine’nin verilerine göre, ocak-nisan döneminde teÅŸvik belgesine baÄŸlanan yatırımların toplam tutarı 5 milyar 642.1 bin YTL oldu. Bu yatırımlar kapsamında öngörülen istihdam ise 57 bin 355 kiÅŸi düzeyinde oluÅŸtu. Buna göre, söz konusu projeler kapsamında yaratılacak her bir kiÅŸilik istihdamın maliyeti ortalama 98.4 bin YTL olarak hesaplandı. Ortalama maliyet, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 26.1 oranında azaldı. 2004 yılının ilk dört ayında bir kiÅŸilik istihdamın ortalama maliyeti 133.2 bin YTL olmuÅŸtu. Sermaye yoÄŸun bir sektör olarak kabul edilen enerji sektörü kapsama dahil edilmediÄŸinde bu yıl bir kiÅŸilik istihdamın ortalama maliyeti 92.6 bin YTL’ye denk geldi.Microsoft’un dünyadaki 34 iÅŸ ortağından biri oldukAVRUPA OrtadoÄŸu ve Afrika (EMEA) bölgesinde Microsoft’un en yetkin 10 iÅŸ ortağından biri olan Netron, dünyada ise 34 iÅŸ ortağı arasında bulunuyor. Genel Müdür Murat Öztezel, Netron çatısında 5 firma kurduklarını belirtiyor ve şöyle devam ediyor: ‘Netaş’ta ilk önemli iÅŸimizdi. Faturayı da elle kesmiÅŸtim. Sonra Kütahya Porselen. Kütahya’dan Ä°stanbul’a bize eÄŸitime geldiler. Ama biz sadece eÄŸitim firması deÄŸiliz ÅŸu anda 30 kiÅŸi eÄŸitimde, 70 kiÅŸi ise projelerde çalışıyor. Biz mal alıp satmıyoruz, hizmet satıyoruz. Artık yurt dışından firmaların yazılım, eÄŸitim ve projelendirmelerini de alıyoruz. Geçen yıl yurt dışı iÅŸlerimize 550 bin dolar fatura kestik. Microsoft da çok yakın bir tarihte Netron’un hizmet kalitesini tescilledi ve Türkiye’de 5 yetkinliÄŸe (competency) sahip tek firma ünvanını Netron’a verdi.’MarkalaÅŸma 8 yılda 50 trilyon getirdiTÃœRKÄ°YE’de 25-30 yıllık hazırgiyim firmaları ‘fasonculuktan’ markaya geçiÅŸ yapamazken 1997’de ‘marka projesi’ olarak yola çıkan Seven Hill, 7 yıl gibi kısa bir sürede 50 trilyon ciroyu yakaladı. TÃœRKÄ°YE hazırgiyimde ‘fasoncu ülke’ olarak dünya genelinde hatırı sayılır bir üretim gücüne ulaÅŸtı. Ancak markalaÅŸmada geç kalındığı için Çin gibi maliyet avantajıyla pazara çıkan ülkelerle rekabette zor günler yaÅŸanıyor. BeÅŸyıldız Tekstil ve Konfeksiyon Sanayi ve Ticaret A.Åž., Seven Hill markasıyla ‘Fasoncu Türkiye’de ‘markalaÅŸmanın ne getireceÄŸini’ çok çarpıcı ÅŸekilde örnekledi.FASONA GÄ°RMEDÄ°K: Åžirketin sahibi Hüseyin Özbek, 1997’de tamamen markalaÅŸmaya odaklanarak Seven Hill’i sadece 8 yılda 50 trilyon ciroya taşıdı. Åžirketin 1997’deki cirosu sadece 150 milyar liraydı. Bu stratejiden asla taviz vermediÄŸini söyleyen Hüseyin Özbek şöyle konuÅŸuyor: ‘Biz fason üretmedik, bu yöndeki bazı cazip teklifleri de kabul etmedik. Hep kendi markamızla yürüdük. Åžu anda da kendi markamızın ilk kesim ve son iÅŸlemlerini kendimiz yapıyoruz, aradaki operasyonları tamamen dışarda yaptırıyoruz. Çünkü biz markayız, konfeksiyon üreticisi deÄŸiliz. Geçen yıl 40 trilyon lira ciro yapmıştık. Bu yıl 50 trilyonu rahat aÅŸarız. 50 trilyon ciroyu da 200 kiÅŸilik çalışanımızla yapabiliyoruz.’24 MAÄžAZA OLDUK: Hüseyin Özbek, Seven Hill’in yurt içinde 24’üncü maÄŸazasını açtığını belirtiyor ve ‘Yeni yapılan alışveriÅŸ merkezlerinde de maÄŸazalar açmaya devam edeceÄŸiz. 2007’ye kadar hedefimiz 70 maÄŸazaya çıkmak. Çünkü maÄŸazalaÅŸmadan marka olunmaz’ diyor. Bir süredir franchising yöntemiyle de büyüdüklerini anlatan Hüseyin Özbek, 2 ayda 16 franchise verdiklerini daha önce bayi olarak çalıştıkları maÄŸazalardın büyük bölümünün konseptlerini Seven Hill’e dönüştürmeyi tercih ettiklerini anlattı. Özbek ÅŸunları söyledi:RUSYA’DA BÃœYÃœYORUZ: ‘Yurtdışında Moskova’da ofisimiz ve franchise maÄŸazalarımız var. Yurt dışı için yeni bir maÄŸazalaÅŸma stratejisi belirledik. Özellikle Ä°sviçre’de iki maÄŸazamız açıldı. Ukrayna’da Seven Nill Kids açtık. Ä°spanya’da El Corte ile ikinci sezondur çalışıyoruz ve bu sezon onlara satışımız ikiye katlanabilir. Yunanistan, BAE (Dubai), Polonya, Hollanda, Macaristan, Slovakya, Azerbaycan ve Kazakistan’da franchise ve distribütörlük görüşmelerimiz sonuçlanmak üzere. Heryerde kendi ürünlerimizle yürüyoruz. 2007’nin sonuna kadar 25 ülkede Seven Hill maÄŸazası açmış olacağız.’Kirazın çekirdeÄŸi ve sapını da ihraç ediyorumORGANÄ°K tarım ürünleri ihracatı yapan Nimeks Organics Åžirketi, ABD’ye, Avrupa’ya ve Japonya’ya geçen yıl 20 milyon dolarlık ürün sattı. Hacettepe Ãœniversitesi’ndeki tarih eÄŸitimini, aÄŸabeyi Sabri Memur’un ‘Gel birlikte ihracat yapalım’ teklifiyle bırakan Niyazi Memur, bugün 4 fabrika, 1500 üretici, 300 çalışanıyla tarım ürünü ihracatı yapıyor. 20 yıl önce kurulan Nimeks’in, 10 yıldır organik tarım yaptığını söyleyen Memur, 50’ye yakın ürünü iÅŸleyip, sattıklarını belirterek, ‘Ürün çeÅŸidimiz oldukça fazla. Kuru meyve, kabuklu yiyecekler, bakliyat ürünlerini satıyoruz. Ayrıca komposto, püre yapıyoruz, meyve ve sebzeleri ayıklayıp, doÄŸrayarak ihraç ediyoruz’ dedi. Ä°zmir, Manisa, Aydın, Bursa, Bilecik, Antalya, Afyon, Bolu, Isparta, Konya, KahramanmaraÅŸ, Malatya, Gaziantep ve Trabzon’da toplam 1500 üreticinin organik tarım ürünlerini satın alıp, Ä°zmir, Bilecik ve Malatya’daki 4 fabrikada iÅŸleyerek ihraç eden Niyazi Memur, 20 milyon dolarlık ihracatını bu yıl 30 milyon dolara çıkarmayı hedeflediÄŸini söyledi. Elif DEMÄ°RCÄ°/Ä°ZMÄ°R, (DHA)Gıda ihracatı patladı 8 milyar doları bulacakGIDA Dernekleri Federasyonu (GDF) BaÅŸkanı Åžemsi Kopuz, 18 derneÄŸi çatısı altında toplayan GDF’nin gıda sektörünün sorunlarının çözülmesi, ihracatının önünün açılması için çalıştığını belirterek, ‘Şeker Kanunu Taslağı ile ilgili itirazlarımız sonucu taslak geri çekildi’ dedi. Federasyonun, sektördeki firmaları denetleyerek standartlara uyan firmaları destekleyeceÄŸini belirten Kopuz, şöyle konuÅŸtu: ‘TÃœBÄ°TAK’ın 300 milyon dolarlık bir kaynağı var. Biz üyelerimizi bu kaynaktan haberdar ettik. Åžu anda TÃœBÄ°TAK kaynaklarından yararlanmak için bir hareketlenme baÅŸladı. Sektör hızla büyüyor. Gıda sektörünün ihracatı 2004 yılında 6.2 milyar dolar olmuÅŸtu. Bu sene ihracat 8 milyar doları bulur. 2010 hedefimiz ise 15 milyar dolar.’Çin malı küvette ‘basınçlı’ oyunuTÃœRKÄ°YE’nin en büyük küvet, jakuzi ve kompakt sistem üreticilerinden Sanica’nın sahibi Ali FatinoÄŸlu, Çin’den ithal edilen bazı ürünlerin vergiden kaçınmak için ‘inÅŸaat malzemesi’ yerine ‘saÄŸlık gereci’ sınıfından Türkiye’ye sokulduÄŸunu ileri sürdü. FatinoÄŸlu şöyle konuÅŸtu: ‘Banyo küveti, duÅŸ teknesi gibi ürünler, inÅŸaat malzemesi sınıfında yer alıyor. Bir de basınçlı kap tanımıyla saÄŸlık malzemeleri kaleminde olan yanık tedavi cihazları var. Bu tanımla compact sistemler getiriliyor. Böyle olunca da hem inÅŸaat malzemesi kalemindeki vergisinden hem de birçok kalite standartı belgesinden kurtuluyorlar. Bu yolla son 4-5 aydır gelen ürünler pazarda etkin olmaya baÅŸladı. Ãœrün çok kalitesiz ve neredeyse kullan at niteliÄŸinde. Müteahhitler de konut ve otel inÅŸaatlarında bunları kullanmaya baÅŸladı. Tüketici büyük bir tehlikeyle karşı karşıya.’İhracat kredisi faizi 2 puan daha indiDEVLET Bakanı KürÅŸad Tüzmen, Türk Eximbank tarafından uygulanan, 1 yıla kadar vadeli Türk Lirası ihracat kredileri programlarının faiz oranlarında 2 puan indirim yapıldığını bildirdi. Enflasyona karşı verilen mücadelede önemli mesafe alındığına da dikkati çeken Tüzmen, ‘Bu durum, piyasa faiz oranları üzerindeki olumlu etkisinin kalıcı olması açısından, hükümetimizin mali disipline ve yapısal reformlara büyük önem verdiÄŸinin göstergesidir’ dedi. Tüzmen, makro ekonomik dengelerde saÄŸlanan iyileÅŸmenin, mali sektöre etkisinin gecikmeli olduÄŸuna da iÅŸaret ederek, şöyle devam etti: ‘Bu ortamda Eximbank, 2 puanlık faiz indirimi yaparak, enflasyon hedefini dikkate alan, ekonomideki büyüme ile uyumlu, reel faiz içeren yeni faiz oranlarıyla ihracat sektörü için piyasa yapıcı ve öncü bir rol üstlendi.’Â
button