Boğaz gemicilerin kâbusu

Güncelleme Tarihi:

Boğaz gemicilerin kâbusu
Oluşturulma Tarihi: Haziran 09, 1998 00:00

Haberin Devamı

Her yıl yaklaşık 50 bin geminin geçiş yaptığı İstanbul Boğazı, akıntılar nedeniyle dünyanın en tehlikeli geçitlerinden biri kabul ediliyor. Çevre örgütlerinin önceki gün düzenledikleri büyük eylemle gündeme getirdikleri İstanbul Boğazı'nda, son 50 yılda 292 deniz kazası meydana geldi. Kazalarda 100'ün üzerinde denizci yaşamını yitirirken çevre kirliliği, büyük zarara neden oldu ve ekolojik zenginliği asla geri gelmeyecek biçimde azalttı.

Boğaziçi'nde, yanlış seyir, kuvvetli akıntı, kötü hava şartları, kötü görüş, dümen arızası, makine arızası, yangın, sabotaj gibi nedenlerden kaynaklanan kazalara en çok Türk, Rus, Yunan, Rumen ve Kıbrıs bandıralı gemiler ile Şehir Hatları vapurları karıştı. 1990 yılı, 21 olay ile en fazla deniz kazasının yaşandığı yıl oldu. 1986 ve 1987 yıllarında da 15'er kaza meydana geldi.

İstanbul Boğazı, deniz trafiği açısından en riskli bölgelerden biri olarak kabul ediliyor. Kaptanlar, 18 millik Boğaz yolunu kat etmek için 12 kez rota değiştiriyor. Çok dar ve girintili çıkıntılı Boğaz dibindeki kuvvetli akıntı, performansları düşük gemileri, istemedikleri yönlere sürüklüyor. İstanbul Boğazı'ndaki kaza riskinin azaltılabilmesi için, etkin bir trafik kontrol sistemi kurulması çalışmaları son günlerde yoğunlaşırken, kurtarma, yangın söndürme ve çevresel zararları önleyici tedbirler de sırayla gündeme geliyor. Boğaz'da kurulacak sistemle, gemiler, çıkışlarına kadar bilgisayar kontrollü radar sistemi ile izlenebilecek. Gerekli durumlarda bu gemilere uyarıda bulunulabilecek. Marmara Denizi'ndeki bütün hareketli gemileri izleyebilecek sistem ile çevreyi kirleten gemiler de belirlenecek.

KAPASİTESİ DOLDU

Yetkililer, Boğaz'dan 300 metreden büyük gemilerin geçişlerinin artık imkânsız hale geldiğini vurgulayarak ‘‘Boğaz trafiğinde her yıl yüzde 15-30 artış oluyor. Boğazlar'ın kapasitesi artık doldu. Daha çok önlem alınsa bile, daha fazla geminin geçmesi olanaksız hale geldi. Her yıl 50 bin geminin transit geçiş yaptığı Boğaz'da, liman içindeki hareketlilik de göz önüne alındığında bu durum açıkça görülüyor. Yılda 100 milyon tona yakın akaryakıtın taşındığı Boğaz'da bu tür taşımacılığa sınırlandırma getirilmesi gerekir’’ dediler.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!