Oluşturulma Tarihi: Kasım 10, 2002 00:00
Amerika'ya giderken sadece 300 Doları vardı. Babası ona dönmek istediğinde sıkıntı çekmesin diye bir uçak bileti verdi. Ama o bileti hiç kullanmadı.Biletin tarihi geçti. Ve Münir Orgun şimdi o dönüş biletini hatıra olarak saklıyor. Dev uçak imalatçısı Boeing'in, uçuş kontrol sistemlerini emanet ettiği Türk Mühendis Münir Orgun tam 24 yıldır bu şirkette başarı ile çalışıyor.Siz bakmayın adının otomatik pilot olduğuna. O sistemlerin de arkasında insanlar vardır. O insanlar koskoca bir uçağı yöneten, karmaşık elektronik devlerin gerçek sahibidirler.İçinde 300'den fazla yolcu taşıyan bir Boeing 777 uçağının gökyüzünde kendi başına yol alışı sanıldığı kadar kolay değildir. Otomatik pilotun yüksek hakimiyeti yine iş arkadaşı olan birçok sistemle büyük uyumu sayesinde gerçekleşir. Bu ve diğer sistemler, birer mühendislik harikasıdır.Uçuş kontrol sistemleri bugünün ve gelecekteki ticari uçakların en önemli özelliğidir. İnsanlar tarafından yapılmasına rağmen uçuş sistemleri aynı zamanda uçakları insan hatasından da korumaya çalışmaktadır. İnsan dikkatinin yettiği ya da yetmediği her zaman görev başındadır.Türk Mühendis Münir Orgun işte bu sistemlerin arkasındaki bir adam. Boeing'in Ticari Uçaklar Uçuş Kontrol Sistemleri Bölümünü 1998 yılından bu yana Türk Mühendis Münir Orgun yönetiyor. 1978 yılından beri Boeing'de çalışan Münir Orgun, Boeing ve NASA'nın ortak yürüttüğü araştırma projelerinde de görev yapıyor. 1986 yılında Boeing'de 'Yılın Mühendisi' seçilen Orgun'un otopilot ve otomatik iniş sistemlerinin tasarımı konusunda sahibi olduğu yada paylaştığı 6 patent bulunuyor.Orgun'un ekibindeki 250 mühendis arasında Güner Firuz ve Sevim Başoğlu adlı iki Türk daha bulunuyor. Münir Orgun'un gerçekleşmesinde katkıda bulunduğu 'Global Eğitim Programı' kapsamında, 3 Türk mühendis de Boeing'de bir yıllık iş eğitimi alıyor. Boeing'in, Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI) işbirliğiyle yürüttüğü programda, Boeing tarafından seçilerek Seattle'a giden Türk mühendislerden Şükrü Bülent Toker, Orgun'un ekibinde, Aylin Barlas ve Murat Sorguç ise Yapı ve Mühendislik bölümünde görev alıyor.Boeing uçaklarının tasarım ve üretim projelerinde kilit görevler üstlenen Orgun, Michigan Üniversitesi'nin Bilgisayar, Enformasyon ve Kontrol Sistem Mühendisliği alanında yüksek lisans derecesine sahip.ORGUN'UN HİKAYESİ1952 yılında İstanbul'da dünyaya gelen Münir Orgun, deniz subayı olan babasının görevi gereği eğitiminin ilk yıllarında sık sık okul değiştirdi. 1963-1972 yılları arasında İzmir Maarif Koleji ve Kadıköy Maarif Koleji'nde eğitim gördü.1972 yılında henüz 19 yaşındayken, bir bavul, 300
dolar ve babasının istediği zaman kullanması için verdiği Türkiye'ye dönüş biletiyle New York'a gitti. Kısa bir araştırmadan sonra büyük bir ayakkabı mağazasının depo bölümünde çalışmaya başladı. Başarısı sayesinde hemen, her satıştan komisyon alınan bölüme yükseldi.Aynı yıl üniversiteye yazılan Orgun, hem çalışıp hem okuyarak üçbuçuk yılda mezun oldu. Eğitim seviyesini daha da yükseltmek amacıyla Ann Arbor'a giderek, Michigan Üniversitesi'nde 'Bilgisayar, Enformasyon ve Kontrol Sistem Mühendisliği' alanında yaptığı yüksek lisans eğitimini 1977'de tamamladı.Daha sonra, Boeing'in Seattle'daki tesislerinde çalışmaya başlayan Orgun, 737, 747, 757, 767 ve 777 uçaklarının üretim programlarında değişik bölüm ve kademelerde görev aldı. Orgun, kendisi gibi Boeing'de çalışan 25 yıllık eşi Audrey Orgun'la Ann Arbor'da tanıştı. Çiftin Nural adında bir kızı ve Korhan adında bir oğlu var. Münir Orgun, babasının 30 yıl önce verdiği ve şu ana kadar kullanmaya ihtiyaç duymadığı Türkiye'ye dönüş biletini hala saklıyor.BOEING'DE 24 YILMünir Orgun 1978 Haziran'ında çalışmaya başladığı Boeing Ticari Uçaklar Grubu'nda, ilk olarak Uçak Sistem Teknolojileri Araştırma Birimi'nde görev aldı. NASA araştırma projelerinde çalışan Orgun, 'Sinyal Seçimi ve Hata Algılanması' konulu bilimsel araştırmaların yazarları arasında öne çıktı. Daha sonra 767 ve 757 uçaklarının geliştirme programlarında Otomatik Gaz Kolu Kontrol Sistemi, Otopilot ve Uçak Yönlendirme Sistemi'yle ilgili görevler aldı. Boeing 757 ve 767 uçakları için geliştirdiği kontrol sistemlerinde, geliştirme ve test uçuşu aşamalarında önemli roller üstlendi.Boeing 767 uçaklarının 1982 yılında uçuş sertifikası alması sonrasında, askerliğini yapmak üzere Türkiye'ye gelen Orgun, sene sonunda Seattle'a geri döndü. Boeing 737-300 uçaklarının geliştirme programı kapsamında, Dijital Uçuş Kontrol Sistemleri, bir başka deyişle otopilot üzerine çalıştı. Bu süreçteki görevi, otomatik iniş sistemleri geliştirmekti.1986 yılında Başmühendis olarak 767-300 uçak programının Otopilot ve Uçuş Yönlendirme Sistemi üzerinde çalışmaya başlayan Münir Orgun, aynı yıl tamamlanan programa yaptığı katkılardan dolayı Boeing'de 'Yılın Mühendisi' seçildi.Boeing'in Jumbo diye adlanan modellerinden 747-400 programındaki görevini de başarıyla tamamlayan Orgun, 747-400'lerin ilk müşterisi olan Air France'a uçağı tanıtmak üzere Fransa'da görevlendirilen ekibin liderliğini yürüttü. Otopilot ve otomatik iniş tasarımları konusunda sahip olduğu veya paylaştığı 6 patent bulunan Orgun, 1991 Temmuz'unda yönetici kademesine yükselerek, Boeing 777 uçak programında Uçuş Kontrol Sistemi Grubu'nun yönetimini üstlendi. Boeing'in, elektirik kablolarıyla veri iletimi sağlayarak uçak kullanımını daha kolay ve güvenilir hale getiren Elektronik Uçuş Kontrol Sistemi'ne (Fly-by-Wire) sahip ilk uçağın geliştirilmesi ve sertifikasyonu aşamasında önemli rol oynadı.1996 yılında 747-500X/600X programlarında Uçak Mühendislik Birimi'nin üst kademe yönetimine atanan Orgun, 1998 yılında ise halen sürdürdüğü Uçuş Kontrol Sistemleri yöneticiliğine terfi etti. Münir Orgun, Boeing çatısı altında halen pilotun uçağı kontrolünü sağlayan ve pilota yardımcı olan otomatik sistemleri tasarlayan ve geleceğe yönelik araştırma-geliştirmeden sorumlu olan Uçuş Kontrol Sistemleri'nin başında büyük sorumluluk taşıyor.Teknik ÖzelliklerJSF'de katılım tamam Uçuş Ekibi: 1 pilotMotor: 1 adet Pratt & Whitney F119-PW-100 turbofan motor.Gövde Uzunluğu 15.47 metreKanat Açıklığı: 10.05 metre (Hava-Deniz Piyade), 10.7 metre (Donanma)Kanat Alanı: 41.8 metre kare (Hava-Deniz Piyade), 50.2 metre kare (Donanma)Boş Ağırlık: 10.6 tonMaksimum Kalkış Ağırlığı: 25 ton.Toplam Yakıt: 7.2 tonHızı: Ses hızının 1.5 katı.Görev çapı: 1500 kilometreKullanıcılar: Amerikan Hava Kuvvetleri 1763, Donanma 480, Deniz Piyadeleri 609, İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri 80, İngiliz Kraliyet Donanması 60. Fiyatı: Hava Kuvvetleri 28, Donanma 35, Deniz Piyadeleri 38 milyon DolarTeslimat: 2008 (2030'a kadar 3 bin uçak)Lockheed Martin'in dünyada yankı uyandıran F-35 Joint Strike Fighter (JSF - Müşterek Saldırı Uçağı) projesine son olarak Avustralya 150 milyon dolarla katıldı. Uluslararası katılımın tamamlandığı JSF'de, Avustralya Sistem Geliştirme ve Demonstrasyon Aşaması için çalışacak. JSF'e daha önce İngiltere, İtalya, Hollanda, Türkiye, Kanada, Danimarka ve Norveç katılmıştı.Amerikan Savunma Bakanlığı Pentagon'un ihalesini kazanan Lockheed Martin'in imal edeceği JSF uçağı gelecek yüzyılda Amerikan Hava ve Deniz Kuvvetlerinin yanı sıra İngiliz Donanması'nın da temel savaş uçağı olacak. Müşterek Saldırı Uçağı Amerikan Hava Kuvvetleri'nde F-16 ve A-10, Deniz Kuvvetleri'nde F-14 ve F-18, Deniz Piyadeleri ve İngiliz Kraliyet Donanması'nda ise dikine inip kalkabilen Harrier uçaklarının yerini alacak. Görünmez uçak gelecekte en iyi savaş uçağı olarak uzun zamanlara imza atacak.Amerika 500 dolarDelta Havayolları Kasım ayında İstanbul, İzmir ve Ankara'dan New York, Orlando, Washington ve Boston'a gidiş dönüş 500 Dolardan başlayan fiyatlar uyguluyor.Dünyanın en fazla yolcu taşıyan havayolu şirketlerinden biri olan Delta havayolları’nın bu fiyatı İstanbul'dan Amerika'ya yapılacak direkt uçuşlar için geçerli.500 Dolarlık promosyondan yararlanmak için yolculuğun 25 kasım tarihine kadar başlaması ve minimum 7 gün, maksimum 30 gün kalış süresi olması gerekiyor. Dönüş tarihi değişikliklerinde ve yolculuk tarihi iptallerinde 150 Dolarlık ceza ücreti alınıyor.Swiss’e 7 milyon yolcuSwiss International Air Lines 8 ay önce kuruldu, ama daha şimdiden son altı ayda toplam '6.8 milyon' yolcu taşımayı başardı.Kısaca 'Swiss' diye adlandırılan 'Swiss International Air Lines' 1 Nisan 2002'de Siwissair'in iflas etmesi üzerine oluşturularak uçuşlara başladı. Üstün kaliteli yüksek profili ile belirginleşen, 'Swiss' 59 ülkeye uçuyor. Geleneksel Swissair anlayışı bu şirkette de sürüyor.Uçuşlara başladığı ilk üç aylık dönemde 3.28 milyon yolcu taşıyan 'Swiss', takip eden çeyrek yılda ise, bu sayıyı 3.48 milyon kişiye yükseltti. Böylece koltuk-doluluk faktörünü de yüzde 6.5 arttırarak yüzde 70.8 den yüzde 77.3 e yükseltti.İstanbul'dan yaptığı günde iki sefer ile 'Zurich' üzerinden Avrupa ve ABD başta olmak üzere, tüm Dünyaya bağlantı sağlayan 'Swiss' yakın gelecekte filosuna katacağı yeni uçaklarla uçuş ağını genişletecek.Iberia kasım promosyonuIberia Havayolları Kasım ayı boyunca bilet fiyatlarına promosyonlar uygulamaya başladı.İspanya'nın ünlü havayolu şirketi Iberia İstanbul'dan Madrid ve Barcelona'ya 289 Dolara, Malaga, Sevilla, Valencia ve Bilbao'ya 349 Dolara uçuyor. Bu promosyondan yararlanabilmek için İspanya'da maksimum 14 gün kalmanız gerekiyor. İndirimli bilet uygulaması 30 Kasım'a kadar geçerli. Iberia Havayolları hergün İstanbul'dan Madrit'e saat 15:40 da kalkış yapıyor.
button