Güncelleme Tarihi:
Doughrty, verdiği özel röportajda, Türkiye’de yürütülen projeler ve gelecek için beklentilerini anlattı. Şirketin Barış Kartalı Programı Müdürü Mark E. Ellis, Savunma Sistemleri İletişim Koordinatörü David A. Sloan, ve Boeing Türkiye Başkanı Greg R. Pepin'in katıldığı görüşmede, Türkiye’den ve Türklerden çok etkilendiğini ifade eden Dougherty, aynı zamanda İDEF 2007 fuarının açılış töreninden de çok etkilendiğini kaydetti. “Başbakan Recep Tayip Erdoğan’ı fuarda görmek ve konuşmasını izlemek son derece etkileyiciydi. Adını duyuyorduk ama yakından görme, konuşmasını dinleme fırsatını ilk defa elde ettik. Tören ise çok ilginçti. İnanılmaz keyifliydi” diyen Dougherty, fuarda pek çok Türk askeri yetkiliyle de görüşme fırsatı bulduğunu kaydetti.
Türk ortaklarıyla çalışmaktan büyük mutluluk duyduğunu ifade eden Dougherty, firmanın başta "Barış Kartalı" olmak üzere yürütülen tüm projelerin büyük ilerleme gösterdiklerini söyleyedi. Dougherty şunları söyledi:
“Bu Türkiye ile Amerika arasındaki en önemli projelerden biri. Türkiye ile Amerika arasındaki diğer projeler genelde üretime ilişkin programlar. Bu çok kompleks ve gelişmiş bir program. Çok gelişmiş olan gelecek jenerasyon, erken uyarı uçağıyla ilgili olarak çok komplike bir program. Türk endüstrisi bunda öncelikli anahtar rolü üstleniyor. Bu çok kompleks yapı içinde çok büyük ilerleme kaydedildi.”
HAVADAKİ KONTROL MERKEZİ
Yerdeki ana kontrol merkezinin tüm görevlerini ve işlevlerini havaya taşıyacak olan uçakları anlatan AEW&C Başkan Yardımcısı Dougherty, “Bölgedeki diğer uçakları kontrol ediyor. Radarla ilgili bilgisayar, bilişim sistemleri uçağın üstünde, diğer uçakları görebiliyor. Bunlarla konuşabiliyor ve uçağın komutanı tüm uçakları kendi ekranın da görebiliyor, emir verebiliyor” diye konuştu.
Bu projeyle ilgili TAI, Havelsan, Aselsan, Selex, Mikes ve THY ile ortak olarak çalıştıklarını vurgulayan Boeing’in Türkiye Başkanı Greg R. Pepin de 737’nin TAI tarafından baştan yaratılarak inanılmaz özelliklere sahip hale getirildiğini dile getirdi. Pepin, şöyle devam etti:
“Bu uçağın savunmadan daha fazla işlevi var. Uçak, çok yıkıcı bir deprem, sel olduğunda doğal afetler için de kullanılabilir. Bu uçak, yardım helikopterlerini ve uçaklarını yönlendirip kontrol edebilir. Doğal afetlerde en büyük sorun koordinasyondur. Bu uçak sayesinde çok kolaylıkla koordinasyon sağlanabilir. 1999'daki büyük depremde burada olduğum için böylesi büyük bir depremin ne kadar büyük zarar verebileceğini ve bu tip uçakların ne kadar büyük faydası olabileceğini biliyorum.”
Türk şirket ortaklarının projenin yürütülmesiyle ilgili çok büyük destek ve ilerleme gösterdiklerinin altını çizen Barış Kartalı Program Müdürü Mark E.Elis ise “Çok yetenekli, çağı değiştiren teknik personele sahipler. ABD’de de Havelsan’ın yetenekli teknik personelinden yararlanıyoruz doğrudan işbirliği için. Bu da çok iyi gidiyor. Geçen 2 yıl boyunca Boeing çok önemli ve büyük bir eğitim sağladı Türk endüstrisine, yazılım, uçak değiştirilmesi, tasarım gibi”
DİĞER PROJELER
Birkaç yıl önce tamamlanmış olan bir başka önemli projenin "Türk Tanker Uçağı" olduğunu kaydeden Pepin, “Türk mühendisler ABD’ye geldi. Biz orda nasıl yapılacağını, nasıl modernize edilerek geliştirileceğini gösterdik onlara. Teknolojiyi gösterdik güncellemeyle ilgili. Bu Türk mühendisler ülkelerine geri döndü ve geri kalan tüm uçakları onlar güncellediler. 3 uçak Amerika’da, 3 uçak Türkiye’de güncellendi, modernize edildi” diyerek mühendisler arasındaki teknoloji paylaşımının önemine dikkat çekti.
Pepin şunları kaydetti:
“Bir diğer devam etmekte olan program Havelsan ile birlikte yürütülmekte olan Füze Savunma Sistemleri. Çok büyük bir Amerikan programı. Boeing de bunu yapan ana şirket. Ortak bulmak için, bu büyük programı gerçekleştirebilmek için dünyaya baktık araştırdık. Ve tüm dünyada 14 tane ortak bulduk kendimize. Bunlardan biri de Türkiye’de HAVELSAN. Niye biz HAVELSAN ve Türkiye’yi seçtik? Çünkü HAVELSAN, bizim ihtiyaç duyduğumuz yeteneğe, yeterliliğe ve deneyime sahip. Bu yeterlilik dünya klasmanında bir yeterlilik. Sadece ve sadece yeterli oldukları için seçtik. Sadece iş nedenleriyle ilgili. Bence bu, dünya klasmanında bir teknoloji yaratmak için beraber çalışmanın çok güzel bir örneği.”
Başka önemli çalışma alanlarından birinin Türk Silahlı Kuvvetleri’nin de çok ihtiyaç duyduğu ağır yük helikopteri "Chinook" olduğunu belirten Pepin şöyle konuştu:
“Binlerce ton taşıyabilecek kapasiteye sahip ve dünyada sadece bizim tarafımızdan üretilen bir helikopter.
Bu helikopter buldozer veya kamyon taşıyabilecek nitelikte. O kadar ağır yükü taşıyabilecek nitelikte. En yüksek dağlara en yüksek yüksekliklere çıkartabilecek kapasitede bir helikopter. Diğer helikopterler bunu taşıyamaz. Böyle bir helikopterin Türk Ordusu’nun ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte olması için Türk Ordusu’yla konuşuyoruz. Bu helikopterle ilgili diğer önemli husus ise deprem ve bunun gibi doğal afetler için kullanabilirsiniz. Yolları kullanamadığınız zaman, diğer ulaşım araçlarını kullanamadığınız zaman tonlarca materyali, battaniyeyi, ilacı veya diğer gerekli olan şeyleri o alana taşıyabilirsiniz bu uçakla. Ve bu helikopter aynı zamanda uçan bir ambulans olarak da kullanılabilir. Yaralanmış insanları bu helikopterin içine koyabilirsiniz. 30-40 kişiyi aynı anda hastaneye götürebilirsiniz. Ülkenin doğusunda kışlar çok sert geçiyor. Kar boyunuzu geçiyor. Yollar kullanılamıyor. Bu helikopterle ulaşılamayan yerlere yine battaniye götürebilirsiniz, yakıt taşıyabilirsiniz, ilaç ve yiyecek taşıyabilirsiniz. Hatta büyükbaş hayvan ve yem taşıyabilirsiniz. Orman yangınları için kullanabilirsiniz. Tonlarca suyu taşıyabileceğiniz depoları var. Bu helikopter suyu boşaltır, tekrar depolar ve tekrar boşaltır ama uçağın ana merkeze dönmesi gerekiyor.”
Türkiye’nin atak helikopterlerinde başka bir şirketle yola devam etmesini saygıyla karşıladıklarını belirten Boeing yetkilileri, “Ama Türkiye’nin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde helikopterimiz olduğuna inanıyoruz. Ki bu Apache helikopteridir” diyerek şöyle konuştular:
“Hemen hemen 1200 tane ürettik. 8-10 farklı ülkede ve mücadelelerde kendisini kanıtlamış bir helikopterdir. Eğer Türkiye ayrıca bu helikopterin de kendi ihtiyaçlarını karşıladığını düşünürse o tür bir karar verirse bundan da büyük bir memnuniyet duyacağız. Teknolojik olarak çok gelişmiş bir helikopterdir. Türk endüstrisiyle çalışabileceğiz bu konuda bu yüksek platforma ilişkin olarak. Bu da tamamlayıcı bir helikopter olarak kullanılabilir.
“TÜRKLERLE ÇALIŞMAKTAN ŞEREF DUYDUM”
Amerikan ordusundaki 1 26 yıllık meslek kariyerinin 18 yılını Türkiye’de geçirdiğinin altını çizen Boeing Türkiye Başkanı Pepin, “Terörün Türkiye’ye ne yaptığını gördüm. Doğudaydım, Güneydoğudaydım, PKK tarafından yıkıma uğramış köyleri gördüm. Ve bence demokratik ülkeler, özgürlüğü destekleyerek birbirine yardım eder. Dolayısıyla Türkiye ve Amerika 50 yıldır bunu yapıyor” diyerek şunları söyledi:
“Kişisel olarak da umuyorum ki diğer 50-100 yıl boyunca da bu işbirliği devam eder. Amerikan ordusunun bir üyesi olarak Türkiye’de geçirmiş olduğum uzun zaman süresince çok gururluydum Türk Ordusu’na hizmet etmekten. Türk ordusuyla hizmet vermekten çok gururluydum, terörizme karşı çok zorlu bir mücadeleydi ve Türkiye’yle Amerika hala bu mücadeleyi vermeye devam ediyor.”