Güncelleme Tarihi:
1 serisi 1968-1976 yılları arasında üretilen BMW 2002 Touring'in ruhunu taşıyor. Gelecek yıl tamamen yenilenerek daha da büyüyecek olan 3 serisi'nden daha kompakt bir yapıya sahip olan 1 serisi, esas olarak 3 serisi kompakt modelinin yerini dolduracak. 1 serisi ilk olarak 2 yıl önceki Cenevre Otomobil Fuarı'nda CS1 adıyla gün ışığına çıkmıştı. Bu yıl Paris Otomobil Fuarı'nda vitrine çıkacak 1 serisi, 2004 sonbaharında Avrupa ile aynı anda Türkiye'de de satışa sunulacak. Türkiye'de 1.6 lt, 2.0 lt benzinli ve 2.0 lt dizel olmak üzere üç motor seçeneğiyle satılacak BMW 1 serisinin satış fiyatları 25 bin 311 Euro+714 milyon liradan başlıyor, 34 bin 975 Euro+864 milyon liraya kadar çıkıyor.
5 kapılı ve 4.23 metre uzunluğunda, 3 serisi sedan'dan 24 santimetre daha kısa olan 1 Serisi, BMW'ye özgü C-sütunları, kıvrımlı alçak tavanı, BMW böbreği ve çift farları ile dikkat çekiyor. Bagaj hacmi standart 330 litreden, bin 150 litreye kadar genişletilebiliyor. 2 metre 88 cm'lik aks aralığı, sınıfının en uzunu olma özelliğini taşırken, karoserin hava sürtünme katsayısı 0.29 cw. Ön ve arka akslar arasındaki ağırlık dağılımı ise yüzde 50-50.
ARKADAN İTİŞLİ
Arkadan itiş sistemiyle geleneksel bir BMW olan 1 serisi'nde, 116i (115 beygir) ve 120i (150 beygir) olmak üzere iki benzinli, 118d (122 beygir) ve 120d (163 beygir) iki dizel motor versiyonu bulunuyor. Benzinli motorlarda çift vanos isimli değişken kam mili kontrol sistemi ve valvetronic isimli değişken sübap zamanlama sistemi yer alırken, dizel motorlar'da common-rail enjeksiyon sistemi ve turbo besleme kullanılmış. Diğer BMW modelleri gibi 1 Serisi de AB4 emisyon standartlarına sahip. 1 serisi, bir BMW geleneği haline gelen arkadan itiş sistemine sahip. Otomobilde 6 ileri manuel şanzıman veya isteğe bağlı olarak 6 ileri otomatik şanzıman yer alıyor. 1.6 litrelik motor 1 serisini, 0'dan 100 km'ye 10.8 saniyede ulaşıyor, Maksimum hızı 200 km olan otomobilin 100 km'de yakıt tüketimi 7.5 litre. 2.0 litrelik motora sahip olan 1 serisi ise 0-100 km arasını 8.7 saniye alıyor. Maksimum hızı 217 km olan otomobilin yakıt tüketimi ise 7.4 litre.
BMW 1 Serisi, aktif ve pasif güvenlik donanımlarıyla da dikkat çekiyor. Büyük fren diskleri etkili frenlemeyi garantilemesine rağmen, sürücü fren pedalına yeterli gücü uygulamamışsa, iki aşamalı fren lambaları sayesinde BMW 1 serisi arkadaki araçları uyarıyor. Tüm koltuklarda baş havayastıklarını içeren havayastığı sistemine ek olarak 1 serisinde, DSC (Dinamik Denge Kontrolü), DBC (Dinamik Fren Kontrolü), EDL (Elektronik Diferansiyel Kilidi) gibi özellikler bulunuyor.
1 serisinde daha önce lüks sınıfta bulunan anahtarsız erişim, bluetooth, arkalık genişliği ayarlanabilen sportif koltuklar, ön ve arkada akustik PDC (Park Mesafe Kontrolü), bi-xenon farlar, i-Drive işletim anlayışından yararlanılarak merkezi sistemle veya ses kontrolüyle ayarlanabilen ses ve navigasyon sistemi gibi ekipmanlarsa opsiyonel olarak yer alıyor.
5 kapılı hatchback karoseri, 3 kapılı hatchback ve 2 kapılı coupe cabrio karoserler izleyecek. 1 serisinden yılda 150 bin adet üretilmesi bekleniyor. BMW 1 serisi, Almanya'da Regensburg fabrikasında üretiliyor.
SÜRÜŞ İZLENİMİ - Ufuk SANDIK-MÜNİH
1 serisi olmuş
BMW'nin eleştirilen tasarımcısı Chris Bangle'ın çizgileri oturmaya başlamış. BMW'nin yeni girdiği kompakt premium segmentindeki modeli 1 serisinde bunu görmek mümkün. Otomobilin tasarımı gayet şık olmuş... Özellikle, uzun kaput, otomobilin yan tarafında ki eğimli hatları otomobile sportif bir hava vermiş. Arka tasarımını da, üstlerden bastırılmış bir X3'e benzettim.
BMW 1 serisinin iç mekanı oldukça sade... Deri direksiyon ve ikili gösterge tablosu otomobile sportif bir hava veriyor. Otomobilin iç mekanında kullanılan malzemelerin kalitesi ve işçiliği genelde iyi. Ancak, kapılardaki plastik cepler ve X3 modelinde de kullanılan plastik koltuk arkaları ve file ceplerini beğenmedim. Ayrıca, torpido gözü de oldukça küçük.
Otomobil kompakt sınıfta ilk ve tek arkadan itişli otomobil olarak sınıfında farklılaşıyor. Arkadan itişli olması, sportif yol sürüş karakterini de güçlendiriyor.
Münih'te test sürüşü sırasında karşılaştığım bir olay da, BMW 1 serisinin başarılı bir otomobil olduğunu kanıtlıyor. Sonbaharda satışa sunulacak 1 serisini yolda görünler büyük ilgi gösterdi. Otoyolda, birçok sürücünün ayağını gazdan çekip otomobili uzun uzun seyrettiklerini gördüm. Bir 7 serisi BMW sürücüsü ise 1-2 km. kadar yanımda gidip, otomobili başarılı bulduğunu eliyle yaptığı ‘‘okey’’ hareketiyle gösterdi. Bu olay, benim için ilginç bir deneyim oldu. Önemli olan, yapılan tasarımın halk tarafından beğenilmesi. Bir otomobilin iyi olduğunun en önemli göstergesi ise satış rakamlarının yüksekliği...