Çilem KAYA/ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2007 00:00
Seferlerine 2007 yılı sonuna kadar başlaması planlanan Ankara-İstanbul arasındaki hızlı tren deneme sürüşlerinde saatte 303 kilometreye ulaştı.
REKORUN HİKAYESİNİ OKUMAK İÇİN TIKLAYIN
TCDD’nin İspanyol CAF firmasına sipariş verdiği 10 hızlı trenin ilki, ekim ayı sonunda Türkiye’ye gelecek.
TÜRK demiryolculuğunda 151. yıl kutlanırken TCDD, hızlı tren seferlerinde elde edilen başarılarla hedefine hızla ilerliyor. Yarım asırdır beklenen hızlı tren projesinde deneme seferlerinde hedeflenen 275 kilometre saat (km/s) hız aşılarak, önceki gün saatte 303 kilometre hıza ulaşıldı. Test sürüşlerinin, önümüzdeki şubat ayı sonunda tamamlanması planlanıyor. Demiryollarının çehresini değiştirecek olan hızlı tren projesinde seferler, uzman ekipler tarafından İtalya’dan kiralanan 3 vagon ve 2 makineden oluşan setle gerçekleştiriliyor. TCDD’nin İspanyol CAF firmasına sipariş verdiği 10 hızlı trenin ilki, ekim ayı sonunda Türkiye’ye gelecek. Test sürüşlerine bu trenle devam edilecek.
ANKARA-İSTANBUL 3 SAAT: Hızlı tren projesinin tamamlanmasıyla, karayolu, demiryolu ve havayolu trafiği
açısından en yoğun yolcu ve yük akışı olan Ankara-İstanbul hattında demiryolunun rekabet şansı artacak ve yolcu payı yüzde 10’dan yüzde 78’e yükselecek. Esenkent-İnönü ve İnönü-Köseköy etabının 2008’de devreye girmesiyle, Ankara-İstanbul 3 saate, Ankara-Gebze 2.5 saate inecek.
DENEME SEFERLERİ EKİMDE: Yetkililer, denemelerde elektrifikasyon ve sinyalizasyon ölçümleri ile elde edilen bulgular doğrultusunda hız artırımının yapıldığını ve 20 kilometre boyunca hedef olan 275 km/s hızla gidildiğini kaydetti. Deneme seferleri, hattın tamamı 250 km/s hıza uygun oluncaya kadar 275 km/s ile yapılacak. Deneme seferleri ise Ekim ayı sonunda başlayacak.
5 ANA PROJE: Yetkililer, hızlı trende 5 ana projenin bulunduğunu bunlardan Ankara-Konya, hattında çalışmalarının hızla devam ettiğini söyleyerek, bu hatta üst yapı çalışmalarının yakında başlayacağını bildirdiler. Ankara-İzmir, Ankara-Sivas hatlarına ise kamulaştırma çalışmalarının tamamlandıktan sonra çalışmalara başlanacak. Ankara-Konya ve Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projelerinin tamamlanmasından sonra, Ankara-Konya arasındaki 10 saat 30 dakikalık seyahat süresi 1 saat 15 dakikaya, İstanbul-Konya arasındaki 12 saat 25 dakikalık seyahat süresi ise 3 saat 30 dakikaya inecek. Ankara’dan başlayarak Konya’ya uzanan Toplam 306 km’lik hattın, 94 km’lik kesimi Ankara-Polatlı arasındaki halen inşaatı devam etmekte olan Ankara - İstanbul Hızlı Tren Projesinde yer alıyor. Projenin alt yapı inşaatı 2 kesimli olarak gerçekleştiriliyor. 1’inci kesim Polatlı’dan başlamak üzere 100’ncü kilometreye kadar, 2’nci kesim ise 100’üncü kilometreden başlamak üzere Konya 212’nci kilometreye kadar olan güzergahı kapsıyor. 1’inci kesim inşaatına 29 Ocak 2007 tarihinde başlandı, güzergah kazı çalışmaları hızla sürüyor. 2’nci kesim inşaatına ise 2006 yılında başlandı. Her iki kesimin altyapı işlerinin bu yıl içinde tamamlanması planlanıyor. 2007-2008 yıllarında üstyapı ve elektromekanik sistemler tamamlanacak.
Yıl sonunda yolcu taşıması başlıyorTCDD Genel Müdürlüğü, Ankara-Eskişehir arasında 2007 sonuna kadar hızlı trenle yolculu deneme seferlerine başlamayı amaçlıyor. Mart 2008’den itibaren sinyalizasyon testlerinin başlamasını planlayan TCDD yetkilileri, hızlı tren ile ticari taşımanın başlamasının 2008’in ikinci yarısını bulabileceğini belirtiyor. Önceki günlerde deneme seferlerine katılan yedi akademisyen, çalışmaların başarılı bir şekilde yürüdüğünü, 260 kilometre hızla gidildiğinde 70-80 kilometre hızın hissedildiğini kaydettiler. 24 makinist, 6 mühendis ve 6 eğitici Almanya’da Die Bahn firmasında, "Hızlı Tren Kullanımı" konusunda 300 km hız yapan hızlı tren simülatörlerinde 30 saat eğitim aldı. Trenler geldiğinde, deneme seferlerinde makinistlerin 10 bin kilometrelik yol stajlarını tamamlamaları planlanıyor.
Test için getirilen trenin kirası bile 3 milyon YTLHIZLI tren projesinin Ankara-Eskişehir etabı için 643 milyon Euro harcandı. İspanya’nın CAF şirketinden alınan 10 set hızlı tren için 139 milyon Euro ödenecek. Hızlı tren setleri; 7 yıl ödemesiz, 15 yıl geri ödemeli olmak üzere toplam 22 yıl vadeli, sabit binde 3 faizli dış krediyle temin ediliyor. Şu anki test sürüşü yapılan hızlı tren için 3 milyon YTL kira bedeli ödendi.
İlk hızlı tren 1964’te Japonya’da yapıldıİLK hızlı tren 1964 Tokyo Olimpiyatları için Japonya tarafından geliştirilmişti. İlk hızlı tren Tokaido ilk seferini, Tokyo-Osaka arasında gerçekleştirmişti. Japonya’yı Fransa izledi. Mevcut demiryolu hattını yenileyen ve daha hafif özel vagonlar imal eden Fransız Devlet Demiryolları İşletmeleri, 1967 yılındaki ilk denemesinde saatte ortalama 253 kilometre, 1972’de ise 318 kilometre hıza ulaştı. Hızlı trenler bugün Fransa dışında Almanya, Belçika, Hollanda, İngiltere, İspanya ve İtalya dahil birçok Avrupa ülkesi, ABD, Japonya, Çin ve Güney Kore’de kullanılıyor. Bu trenlerin bir kısmı saattte 500 kilometre hızı dahi aşarak rekor kırıyorlar.
Hızlı trenin avantajlarıTCDD yetkilileri, hızlı trenin avantajlarını şöyle sıraladılar: Hızlı trenle, uçak yolculuğuna göre daha çabuk ulaşım sağlanabilir. Tren istasyonlarının şehir içinde yer almaları nedeniyle erişim daha kolaydır. Hızlı trenlerde gecikme ve ertelemeler çok nadirdir. Hava olayları, aşırı etki göstermediği sürece trenler için bir gecikmeye neden olmamaktadır. Örneğin Japonya’da, ortalama gecikme 24 saniyedir. Hızlı trenler, diğer ulaşım araçlarına göre çok daha güvenlidir ve çevreye zarar vermezler.
Trende yok yok İSPANYOL CAF firmasından alınan hızlı tren setleri saatte 250 km hıza sahip. Bir set, 419 yolcu kapasiteli ve 6 vagondan oluşuyor. Bunlarda klima, video TV ve müzik yayın sistemi, kapalı devre görüntü kayıt sistemi var.