Biz onay vermedik

Güncelleme Tarihi:

Biz onay vermedik
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 25, 2004 00:00

‘Meclis’te 10 kadar öğretim üyesi, 15 kadar da demiryolcudan oluÅŸan 25 kiÅŸi toplanıp 2-3 saat süreyle konuÅŸtuk. Benim bu iÅŸle hiç alakam yok. VerdiÄŸimiz onay falan da yok; çünkü bu bir onay toplantısı deÄŸildi.’ULAÅžTIRMA Bakanı Binali Yıldırım’ın, ‘hızlandırılmış tren sürmeli ama sürekli kontrol edilmeli’ diyerek projeye ‘onay’ verdiklerini söylediÄŸi uzmanlar arasında adı geçen AKP Kayseri Milletvekili ve TBMM Bayındırlık, Ä°mar, UlaÅŸtırma ve Turizm Komisyonu BaÅŸkanı Prof. Dr. Adem BaÅŸtürk ile AKP Erzurum Milletvekili Prof. Mustafa Ilıcalı bu iddiayı yalanladı. ‘Projeye onay vermediÄŸini’, çünkü katılıp baÅŸkanlık ettiÄŸi toplantının ‘karar’ ya da ‘onay’ deÄŸil, hızlandırılmış tren seferleri baÅŸladıktan 1.5 ay sonra yapılmış ‘istiÅŸare’ amaçlı olduÄŸunu dile getiren BaÅŸtürk, ‘Hem, ben demiryolundan ne anlarım, benim uzmanlık alanım çevre’ dedi. DANIÅžMA TOPLANTISIYDIBaÅŸtürk, Hürriyet’e, bu ay başında TBMM’de, baÅŸkanlığını yaptığı Bayındırlık ve UlaÅŸtırma Komisyonu’nda yapılan toplantıya, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman’ın ricası üzerine baÅŸkanlık ettiÄŸini söyledi. BaÅŸtürk, toplantıya iliÅŸkin ÅŸu bilgiyi verdi:’Parlamentonun kapandığı haftaydı. TCDD’den uzmanlarla bu iÅŸin uzmanı öğretim üyeleri Ankara’da toplanmışlar. Genel Müdür beni arayıp, hızlandırılmış tren konusunun konuÅŸulacağı bu toplantıya baÅŸkanlık yapmamı istedi. Ben de, Meclis’teki bu konuyla ilgili ihtisas komisyonunun baÅŸkanı olmam nedeniyle bu öneriyi kabul ettim. Karar ya da onay deÄŸil, tümüyle istiÅŸare amaçlı bu toplantıda benim fonksiyonum sadece baÅŸkanlık etmekti. Meclis’teki komisyon odasında, 10 kadar öğretim üyesi, 15 kadar da demiryolcudan oluÅŸan 25 kiÅŸi -bir araya gelip 2-3 saat konuÅŸtuk. Genel Müdür ve daire baÅŸkanları yapılanları anlatıp teknik bilgi verdiler. Öğretim üyeleri de projeye iliÅŸkin itiraz ve kaygılarını aktarıp, nelere dikkat edilmesi gerektiÄŸi konusunda görüşlerini anlattılar. Demiryolcular da bu konularda öğretim üyelerine teknik bilgiler verdiler.’HIZLI DEĞİL DURAKSIZ TREN ‘Benim bu iÅŸle hiç alakam yok. VerdiÄŸimiz herhangi bir onay falan da yok, çünkü bu bir onay toplantısı deÄŸildi’ diyen BaÅŸtürk’ün verdiÄŸi bilgiye göre, TCDD yetkilileri toplantıda projeye iliÅŸkin ÅŸu görüşleri dile getirdiler: ‘Aslında bizim normal trenlerimiz Ankara-Ä°stanbul arasını 6.5 saatte alıyor. Bizim bu trende yaptığımız esasında hızlandırma deÄŸil. Çünkü, bizim bu hattaki normal trenlerimiz BoÄŸaziçi ve Fatih nasıl gidiyorsa, bu trenlerimiz de öyle gidiyor. Biz sadece iki konuda zaman tasarufu saÄŸladık. Önce bu hatta hızı kesen 200-300 kadar eski makası yeniledik. Çünkü bu eski makaslara 70 kilometreden daha fazla bir hızla girilemiyordu. Bu makasları deÄŸiÅŸtirdik. Artık tren bu makaslardan hızını azaltmadan geçmeye baÅŸladı. Bir de, trenin daha önce durduÄŸu ara durakları kaldırdık. Sadece EskiÅŸehir kaldı. Bu ikisiyle zamandan 1.5 saat tasaruf ettik. Ama daha sonra yolculardan gelen ÅŸikayetler üzerine bunu 15 dakika yukarı çektik ve toplam 1 saat 15 dakika tasarruf saÄŸlamış olduk.’ Hürriyet’in edindiÄŸi bilgiye göre, TCDD Genel Müdürü Karaman da uzmanlarının bu açıklamalarının ardından, ‘Yahu biz bunun adını yanlış koymuÅŸuz, adı aslında hızlandırılmış deÄŸil durakları kaldırılmış tren olabilirdi’ dedi.PROF. EREL ORADA DA UYARMIÅžYine BaÅŸtürk’ün verdiÄŸi bilgiye göre bilim adamları da projeye iliÅŸkin kaygı ve önerilerini TCDD yetkililerine şöyle aktardılar: ‘Altyapıya ve insanların eÄŸitimine dikkat edin. Bu iÅŸte mürettebat çok önemli, bu konuda dikkatli olun. Hatları ıslah edip, sık sık kontrol edin. Ölçüm sonuçlarını dikkatle takip edin. Demiryolcular da bütün bunlara dikkat edildiÄŸini söylediler. Eskiden raylar 39’luktu, bunlar 49’luk raylarla deÄŸiÅŸtirildi. Bu konudaki teknik bütün çalışmalar yapıldı dediler. Hatta toplantıda bulunan 30 yıllık deneyimli bir demiryolcu, ‘Bu iÅŸ bizim için yeni deÄŸil. Yüzü aÅŸan hızlar aslında bizim yıllardır yaptığımız ÅŸeyler’ dedi.’ BaÅŸtürk, projeye itirazlarıyla öne çıkan Yıldız Ãœniversitesi öğretim üyesi Prof. Aydın Erel’in bugünkü eleÅŸtirilerini o toplantıda aynı ÅŸekilde dile getirdiÄŸini de söyledi. DEMÄ°RYOLU ALANIM DEĞİL KÄ°AKP Erzurum Milletvekili Prof. Mustafa Ilıcalı da, BaÅŸtürk gibi projeye onay vermediÄŸini belirterek, çünkü ne 14 Temmuz’da TBMM’de yapılan toplantının bir karar toplantısı olduÄŸunu, ne de demiryolunun uzmanlık alanına girdiÄŸini söyledi. ‘Biz hangi sıfatla onaylıyormuÅŸuz? Yok böyle bir ÅŸey’ diyen Ilıcalı, ‘Bu alandaki uzmanları bildiÄŸim için herkes gelip görüşünü söylesin diye bir katkım olmuÅŸ olabilir’ dedi. KAPAT DERSENÄ°Z KAPATALIM, DEMÄ°ÅžIlıcalı, ‘Toplantıda, ‘Buradan ortak bir akıl çıkarmamız lazım ki, ileride Allah muhafaza bir kaza olduÄŸunda kimse çıkıp da ben söylememiÅŸmiydim demesin. Onun için ne yapılması gerekiyorsa onun yapılmasını saÄŸlamak için gelin oturup konuÅŸalım, tartışalım’ dedim’ diye konuÅŸtu. Genel Müdür Karaman’ın da yaptıkları çalışmaları anlattıktan sonra, ‘Ne yapılması gerekiyorsa söyleyin yapalım. EÄŸer kapat diyorsanız söyleyin yarın kapatalım’ dediÄŸini de aktaran Ilıcalı, ‘Orada yarın kapatalım da denmedi’ dedi. Ilıcalı, ‘Toplantı karar deÄŸil, istiÅŸare amaçlıydı. Onun için herkes açık yüreklilikle görüşlerini aktardı’ dedi ve kazadan sonra projeye iliÅŸkin ortaya atılan itirazların bu toplantıda da bilim adamlarınca dile getirildiÄŸini bildirdi. Kimler katıldı14 Temmuz ÇarÅŸamba günü TBMM’deki Bayındırlık ve UlaÅŸtırma Komisyonu’ndaki toplantıya TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman’ın baÅŸkanlığında ilgili genel müdür yardımcıları, daire baÅŸkanları, ÅŸube müdürleri ve uzmanlar ile ÅŸu bilim adamları katıldı: Prof. Zerin Bayraktar, Prof. Ä°nal Seçkin, Prof. Mustafa KaraÅŸahin, Prof. Aydın Erel, Prof. Haluk Gerçek, Prof. Güngör Evren, Yard. Doç. Nevzat Erselcan.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!