Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2002 00:00
1998 yılında iflas ettikten sonra tekrar yapılanan İtalyan Piaggio şirketi, 'bıyıklı uçağı' tersten turboprop motorlu P180 Avanti ile yeniden eski günlerine dönmek üzere önemli bir adım attı. ABD'de satış ofisi ve bakım merkezi kuran Piaggio, yıl sonuna kadar Amerika'daki P180 sayısının 32'ye ulaşmasını hedefliyor. Bu yıl 17 uçak teslim edecek şirket, 2003'te kapasitesini 22 uçağa çıkaracak. Geleceğin tasarımı olarak adlandırılan P180 Avanti ile ilgili çalışmalar 1980'lerin ilk yıllarında başladı. Yüksek hızlı ve geniş kabinli bir uçak dizayn etmek üzere harekete geçen ve adını efsanevi 'Vespa' motorsikletleriyle duyuran Piaggio şirketi 1986 yılında Avanti uçağının ilk uçuşunu gerçekleştirdi. Test çalışmalarını 1990'daki havacılık otoritelerinden alınan sertifikasyon izledi. Ancak Piaggio şirketinin içindeki ekonomik sorunlar, uçağın satışına gölge düşürdü. Sadece 40 uçak imal edilebildi. Şirket hayatını 1998 yılına kadar İtalyan Hava Kuvvetleri'nin verdiği siparişlerle sürdürmeye çalışsa da 1998'de iflasını istedi. Bu gelişmeler üzerine Türk Sivil Havacılığı'nı geliştirme Vakfı TÜSHAV, Piaggio şirketine talip oldu. Yaklaşık iki yıl yönetimi yüzde 51 hisse ile elinde bulunduran TÜSHAV, daha sonra bu payını Ferrari Ailesi ve şirketin merkezi Geneova'lı iş adamlarına teslim etti.GENİŞ KABİNPiaggio'nun yükselen uçağı P180'in en büyük avantajı jet uçaklarının geniş kabini ve performansını turboprop uçak maliyetlerinde sunması. İş adamları P180'in en çok geniş kabinini seviyor. Avanti'nin kabininde rahatlıkla ayakta durabiliyorsunuz. Kabin eni bir metre 85 santimetre. Koltuk oturumu istek doğrultusunda 6-8 kişilik olarak tasarlanıyor. Tuvalet, kalkış ve inişte bir yolcunun oturacağı şekilde sertifikalı. Kahve makinasından buzdolabına kadar küçük ama çok amaçlı kit mutfak, uçuş sırasında yolcuların her türlü ikram isteğini karşılayabiliyor. Uçak her türlü hava şartında tek pilot tarafından uçurulmaya yetkili. Piaggio şirketi 1980'lerde tasarladığı kokpit için bazı değişiklikler yapmak üzere çalışıyor.P180'de turboprop uçakların neredeyse standart motoru olan Pratt&Whitney imalatı PT6A-66 motorları kullanılıyor. Kanatlar üzerine ters yönde yerleştirilen motor, P180 uçağının dizaynını ilginç hale getiriyor. Her biri 850 beygir gücündeki motorlar yüksek performansı düşük yakıt harcama oranı ile sunuyor. P180'in en büyük rakibi olan Kingair B200'le aynı mesafede yüzde 25, jet motorlu Cessna imalatı Citation CJ2'ye göre ise yüzde 50 az yakıt harcıyor. Bir saatlik uçuş maliteyi 500 dolar olarak açıklanıyor. P180'nin menzili ise 3 bin 241 kilometre. Bu menzille P180, jet motorlu rakibi Cessna Citation CJ2'den yaklaşık 500 kilometre daha uzağa uçabiliyor. Uçağın seyir irtifası ise 12 bin 500 metre yani 41 bin feet. Bu yükseklik Kingair B200'den yaklaşık 2 bin metre daha yüksek.Standart donanımlı fiyatı 4.9 milyon dolar olan Avanti'nin hızı 732 km/saat. Oldukça yüksek olan bu hız jet motorlu Citation CJ2'den sadece 30 kilometre daha düşük. Uçak maksimum ağırlıkta 869 metrelik pistten kalkabiliyor. Özel tasarlanan iniş takımları nedeniyle P180 yarı hazırlanmış pistlere de inip kalkabiliyor.Diğer uçaklarda kuyrukta bulunan ve irtifa alıp vermesini sağlayan yatay stablize Avanti'de burunda bulunuyor. Benzer bir tasarım Boeing'in yeni geliştirdiği ve sadece çizgi resimleri gözler önüne serilen Sonic Cruiser'da kullanılıyor. Uçağın stabilitesini arttıran bu tasarım aynı zamanda P180'in düşük süratlerde havada tutunmasını da sağlıyor. YEDEK PARÇAGeçmişte büyük şikayet konusu olan bakım ve yedek parça konusunda Piaggio ciddi çalışmalar yapıyor. Bakım ünetilerini 4'ten 7'ye çıkartan şirket ayrıca yedek parça servisini de geliştiriyor. Piaggio'nun bir diğer yeni hizmeti ise uçak ortaklığı olacak. 'Fractional Ownership' olarak adlandırılan bu uygulama ile uçağın hisseleri dörde bölünerek satılacak. Maliyetleri düşüren bu uygulama ile daha fazla sayıda Piaggio'nun satılması hedefleniyor. Gençlere havacılık kampıSamsun 19 Mayıs İlçesi'nde, Samair Uçuş Okulu tarafından geleceğin pilot adaylarını yetiştirmek amacıyla her yıl organize edilen 'Havacılık Yaz Kampı' başladı. Kampta, 8-15, 15-18, 18-24 yaş arasındaki çocuk ve gençlere havacılık teknik bilgileri ve uçak gezilerinin yanı sıra çeşitli aktiviteler sunuluyor. Türkiye'nin ilk Havacılık Yaz Kampı'nda gençlere uçak gezileri, model uçak, yamaç paraşütü, telsiz haberleşmesi, ilk yardım konularında dersler veriliyor. Ayrıca katılımcıların unutamayacakları bir hafta geçirmeleri için de, futbol, voleybol, uçurtma şenliği, yüzme, tekne gezisi, gece eğlenceleri ve animasyonlar düzeniyor. Haziran, Temmuz ve Ağustos ayları içindeki bir haftalık kamplara katılanlardan 3 öğün
yemek dahil olmak üzere 75 milyon lira alınıyor. Aktiviteler Samair Uçuş Okulu'na ait Engiz Havaalanı'ndaki tesislerde yapılıyor. Samair Uçuş Okulu Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Kahvecioğlu, kampta, çocuk ve gençlere birey olma bilinci kazandırıldığı ve grup çalışmalarında uyum sağlama becerilerinin geliştirildiğini söyledi.
Atatürk'ün 'İstikbal Göklerdedir' sözünden yola çıkarak Samsun'da bir ilke imza atmak üzere yola harekete geçtiklerini belirten Kahvecioğlu, 'Amacımız, profesyonel pilot olmak isteyenlere ilk kapıyı açmak, onlara bir bakış kazandırabilmek. Kurs sonunda pilot olmak isteyen gençlerimiz ultralight veya özel pilot kurslarımıza katılabilirler, isterlerse uçuş eğitim kredisinden de yararlanabilirler' dedi. Şenol ÇAKIR / SAMSUN DHAIberia 75 yaşındaAvrupa'nın beşinci büyük havayolu şirketi Iberia, 75'inci yıldönümünü İspanya'da çeşitli havalimanlarında açtığı özel sergilerle kutluyor. Sergide uçuşlarına 1927 yılında başlayan Iberia'nın ilk seferine ait fotoğraflar, dokümanlar ve o dönemin afişleri sergileniyor. İspanyol havayolu şirketi Iberia, 27 Haziran 1927'de kuruldu. Hızla genişleyen şirket özellikle tatil uçuşları ve Güney Amerika hatlarında kısa zamanda ciddi bir pazar payına ulaştı. Iberia 75 yılda toplam 500 milyon yolcu taşıdı. İspanyol özel havayolları Binter Canaries ve IB Reg-Air Nostrum şirketleri ile işbirliği yapan Iberia'nın filosundaki toplam uçak sayısı ise 208. Şirket, günde bin seferle 39 ülkede 97 noktaya uçuyor. Geçen yılı 4.7 milyar Euro ciro ve 53 milyon Euro kar ile kapatılan Iberia'da 28 bin kişi çalışıyor. Amerikan Havayolları ve British Airways'in başını çektiği 'One World' havayolu birliğine de üye olan İspanyol şirket, yılda 30 milyon yolcu taşıyor. Tamamı geçen yıl özelleştirilen Iberia'nın hisseleri İspanyol Borsası'nda işlem görüyor. Türkiye uçuşlarına 1986 yılında başlayan Iberia Havayolları, haftada altı kez (çarşamba günleri hariç) Airbus A320 tipi uçaklar ile İstanbul-Madrit-Barcelona seferleri gerçekleştiriyor. Şirketin Türkiye ofisini Genel Müdür Gerardo Ramos büyük bir başarı ile yönetiyor.IBERIA'NIN İLKLERİGüney Amerika'ya uçan ilk Avrupalı havayolu (1946)Avrupa'daki ilk telefonla danışma merkezini kuran şirket (1976)Avrupa'daki ilk özel yolcu programını uygulayarak yolcularına bedava bilet kazandırdı. (1991)Amadeus Rezervasyon Sistemleri'nin kurucusu FİLO YAPISIUçak Tipi AdetFokker 50 16ATR-72 16CRJ-200 13Dash8-Q300 13CN235 4MD87 24MD88 13B747-300 3B747-200 5B757 18A300 3A319 4A320 54A321 4A340 16DC8 2TOPLAM 208Haydi Hezarfen Şenliği’neBu yıl 4'üncüsü gerçekleştirilecek 'İstanbul Havacılık Şenliği-Hezarfen 2002' 30 Haziran'da yapılıyor. Büyükçekmece Gölü kenarındaki Hezarfen Havaalanı'ndaki geleneksel şenlikte sportif havacılığın tanıtılması hedefleniyor. Şenliğe bu yıl Hava Harp Okulu, Hava Harp Akademisi, Türk Hava Kurumu'nun yanı sıra uçuş okulları ve havacılık klüpleri de katılacak. 30 Haziran Pazar günü saat 11.00'de başlayacak şenliklerde akrobasi uçuşları, paraşüt atlayışları, kol geçişleri ve balon uçuşları yapılacak. Organizasyonda ayrıca çeşitli yarışmalar ve konserler de var. Hezarfen'e rahat ulaşım için İETT, çeşitli noktalardan havaalanına ücretsiz seferler düzenleyecek.Ülgen Bart BaşkanıKısa adı BART olan Havayolları Kuruluşları Derneği Başkanlığı'na Delta Havayolları Satış Müdürü Ayşe Ülgen seçildi. İkinci Başkanlığa THY'den Özlem Öztürk, Genel Sekreterliğe El-Al'dan Luiz Salgırtay ve saymanlık görevine de Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Ofer Kisch üstlendi. Üyeliklere de Air France'dan J. Jacques Cocquet, Çek Havayolları'ndan Stefan Havala, Mısır Havayolları'ndan Samir Embaby seçildiler.
button