Bir kadın, iki erkek, üç öykü

Güncelleme Tarihi:

Bir kadın, iki erkek, üç öykü
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 06, 2001 00:00

Uluslararası platformda adını duyuran Ä°ran sinemasından gelen AÅŸk Nöbeti (Nobat E Asheghi) 11 yıllık bir gecikmeyle Türkiye sinemalarında. Ä°ran Ä°slam Devrimi'nden sonra zina konusunda çekilen ilk film olan AÅŸk Nöbeti'nin yönetmeni Mohsen Makhmalbaf. Ä°ran sinemasının önde gelen yönetenlerinden Mohsen Makhmalbaf'ın imzasını taşıyan film, Türk oyuncularla ve Türkiye'de çekildi. Åživa Gerede, Abdurrahman Palay, Akın Tunç, Menderes Samancılar filmde baÅŸroleri paylaşıyor. AÅŸk Nöbeti, Makhmalbaf'ın deyimiyle karmaşık bir üçleme. Filmin en önemli özelliÄŸi Ä°slam Devrimi'nden sonra zina ile ilgili olarak çekilen ilk film olması. Makhmalbaf, filmde, aynı insanlar çevresinde geliÅŸen bir öyküyü üç deÄŸiÅŸik biçimde beyazperdeye yansıtıyor. Bir aÅŸk üçgeninin anlatıldığı filmin her bir bölümü de farklı bir sona ulaşıyor. Öykünün Birinci ÅžekliBir mezarlıkta kuÅŸ seslerini kaydederken yaÅŸlı bir adam, sarışın bir ayakkabı boyacısıyla metresi arasındaki bir konuÅŸmaya kulak misafiri olur. Ayakkabı boyacısı, esmer bir adam olan ve sevgilisini öldürüp polise teslim olan bir kocayı anlatmaktadır. Mahkemede idama mahkum edilen adama ne ÅŸekilde ölmek istediÄŸini sorarlar. Adam denize atılmak ister. Çünkü bir zamanlar büyükannesi "Denizde ölen tekrar yaÅŸama döner" demiÅŸtir. Gazal sevgilisiyle tanıştığı yerde intihar eder.Öykünün Ä°kinci ÅžekliBu kez genç adam esmer bir kadının metresidir. Adam bir taksi ÅŸoförüdür. Aynı adam onun talihsizliÄŸini anlatır. Sarışın adam karısının sevgilisini öldürür idama mahkum edilir ve dibinde Gazal'a aÅŸk ilan ettiÄŸi aÄŸaca asılmayı seçer.Öykünün Üçüncü ÅžekliÄ°ki adam Gazal için dövüşmekten vazgeçerler. Esmer olanı sarışın adamın onunla evlenmesine izin verir. Düğün töreni sırasında iki mahkemeye de baÅŸkanlık yapan Yargıç görevinden istifa etiÄŸini açıklar. Çünkü asıl görevi katilin idam edilmesini saÄŸlamaktır. Ama içinden geçen gerçek arzu böylesine gçülü aÅŸkla bir kadını seven bir adamı affetmektir. Törenden sonra şöför, arabasını düğün armaÄŸanı olarak verir ve oradan ayrılır. Fakat gelin mutlu deÄŸildir. Esmer adamın ardından üzülmektedir. Yeni kocası onun için aÅŸkını feda ederek esmer adamı aramaya gider ve yolda Gazal'a olan aÅŸkını itiraf eden yaÅŸlı adama rastlar. Kısa... Kısa... Kısa... Kısa... Kısa...* Sinemaseverlerin en son bu yılki Uluslararası Ä°stanbul Film Festivali'nde Kadın OlduÄŸum Gün (The Day A Became A Woman) adlı filmini izlediÄŸi Mohsen Makhmalbaf Ä°ran sinemasının önde gelen yönetmenlerinden biri. * Bir köktendinci olan Makhmalbaf'ın gençliÄŸi ÅŸah rejimine muhalefetle geçti. Bu yüzden 1974 yılında beÅŸ yıl hapse mahkum oldu. Ä°ran devrimi sırasında serbest kaldı. Bundan sonra da kendi deyimiyle "Ä°ran'ın sorununun politik deÄŸil kültürel olduÄŸunu anlayarak, militan faaliyetlerini bırakıp sanatsal ifade biçimlerine yöneldi. Bir çok roman, öykü ve senaryo yazdı. * Makhmalbaf'ın sinemaya adım atması da oldukça ilginç. Makhmalbaf, bir gün Ä°ranlı bir yönetmenin çektiÄŸi çok kötü bir filmi izlemiÅŸ ondan sonrasını şöyle anlatıyor: "Bu tür kötü eserlerle savaÅŸmak için film yapmaya karar verdim." * Makhmalbaf, AÅŸk Nöbet'ini 1991 yılında Türkiye'de çekmek zorunda kalmış. Bu filmin öyküsünü şöyle anlatıyor: "1985 ile 1990 arasında film çekme konusunda fazla özgür deÄŸildik. Ama ondan sonraki beÅŸ yıl daha da zordu. AÅŸk Nöbet'ini Türkiye'de çekmek zorunda kaldık. Film 1991 yılında Cannes Film Festivali'ne seçildi ama kopyasına Ä°ran'da el kondu. "GösterildiÄŸi sinemalarBeyoÄŸlu Alkazar   203z24 66 12:00; 13:45; 15:30; 19:15; 21:30* Bu arada Mohsen Makhmalbaf'ın, henüz 21 yaşında olmasına raÄŸmen çoktan yaptığı filmlerle adını uluslararası alanda duyuran genç yönetmen Samira Makhmalbaf'ın da babası.FÄ°LMÄ°N KÃœNYESÄ° Yönetmen: Mohsen MakhmalbafSenaryo: Mohsen MakhmalbafOyuncuylar: Åživa Gerede, Akın Tunç, Abdurrahman Palay, Menderes Samancılar.  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!