Güncelleme Tarihi:
Son dönemde restaurantlarında kullandığı kahve çeşitlerini artıran Mc Donald's, şimdi de bu çeşitlerini sunacağı yeni bir zincir yaratmayı hedefliyor. Mc Donalds'ın kahve pazarına girmesi halinde özellikle sektörün en büyüğü olan Starbucks'a zorlu bir rakip olması bekleniyor.
Â
Mc Donald's ABD Başkanı Don Thompson, restaurantlarda sattıkları içecekleri artık yeni bir alanda müşterilerine sunmak istediklerini söyledi. Thompson'a göre Mc Donalds, hızı, uygun fiyatı ve sunduğu konfur ile sektörde dişli bir rakip olacak.
Mc Donald's restaurantlarında kahve çeÅŸitleri olarak latte, mocha, cappucino ve espresso satılıyor. Sektör analistleri, Mc Donalds'ın kahvelerinin ABD'deÂ
Starbucks'a göre 50 sent daha ucuz olduğunu belirtiyor. Türkiye'de ise bu fark biraz daha açık. Mc Donald's ile Starbucks arasında yarıya yakın fiyat farkı bulunuyor.
ŞUBELER DİRENİYOR, YÖNETİM ZORLUYOR
Kahve zinciri pazarına girmek için şartları zorlayan Mc Donalds'ın önündeki en büyük engel ise kendi şubeleri. Şubeler Mc donalds'ın yeni adımına ayak direrken, bunun en büyük sebebinin ise maliyetler olduğu belirtiliyor. Kendi dükkanlarında kahve zinciri için yeni bir bölüm açmak ve gerekli değişiklikleri yapmanın ortalama maliyetinin 100 bin dolar olması, dükkan sahiplerinin şimdilik bu fikre mesafeli durmasına neden oluyor.
Öte yandan Mc Donalds'larda satılan kahvelere müşteri ilgisinin fazla olmaması da dükkan sahiplerini düşündürüyor. Bu tip ürünlerde kar marjının çok yüksek olmasına karşın yapılan yatırımın ne kadar sürede geri döneceği ile ilgili tartışmalar yatırımcıları ikiye bölmüş durumda.
Mc Donalds yönetimi ise açılacak kahve zincirlerinin yeni müşteriler kazandıracağı konusunda rahat görünüyor. Yapılan hesaplamalara göre bir dükkan sadece içeceklerden yıllık ortalama 125 bin dolar ek gelir sağlayabilir.
Analistler, McDonald'ın kendi şubelerini ikna edeceğini ve 12 milyar dolarlık bu dev pazara adım atacağını düşünüyor.
ABD'de her beş kişiden biri her gün mutlaka kahve zincirlerine uğrayıp bir bardak kahve içiyor. Pazarın 2011 yılına kadar her yıl ortalama yüzde 4 büyümesi bekleniyor.
STARBUCKS BÃœYÃœK REKABETE HAZIR
ABD'de Mc Donalds'ın zorladığı kahve pazarının diğer oyuncuları da boş durmuyor. Devamlı genişleyen ve yeni ürünler yaratan kahve zincirleri rekabete hazır görünüyor.
Starbucks Yönetim Kurulu Başkanı Howard Schultz, geçtiğimiz günlerde yaptıkları açıklamada, artık hücuma yönelik bir strateji izleyeceklerini belirtmiş ve çok çekici bir iş planı hazırladıklarını söylemişti.
TÃœRKÄ°YE'DE DURUM NEDÄ°R?
Kahve zincirleri son yıllarda Türkiye'de son derece agresif bir şekilde büyüyor. Neredeyse her köşe başında bir kahve dükanı açılırken, birçok uluslararası zincir Türkiye'yi mesken tuttu. Yabacı rakipleri yanında yerli markalar da son zamanlarda pazarda kendilerine yer açmak için yoğun çaba gösteriyor.
Türkiye'de en fazla şubesi olan kahve zinciri Starbucks. Pazara 2003 yılında giren Starbucks, geçen yıllar içerisinde 86 şubeye ulaştı. Bu şubelerin 55 tanesi İstanbul'da bulunuyor.
Gloria Jean's Coffees ise Türkiye'ye Starbucks'dan dört yıl önce girdi. Toplam sekiz ilde 51 şubesi bulunuyor.
Kahve Dünyası, pazarın en iddialı yerli firması. İlk şubesini 2004'te açan Kahve Dünyası'nın 22 şubesi bulunuyor.
Cafe Crown ise pazarın diğer büyüğü. 2003 yılında ilk şubesini açan firmanın 15'i İstanbul'da olmak üzere toplam 24 şubesi bulunuyor.
Türkiye'de sert rekabetin yaşandığı kahve pazarının diğer bazı oyuncuları da şöyle:
Â
"Coffee Republic, Barnie's, Robert's Coffee, Caffe Nero, Kumquat, Dallmayr Kaffe, John's Coffee, Lavazza, Segafredo, MacCoffee, Mocaco, Dunkin Donuts, Kocatepe Kahveevi."