BiliÅŸim tüketicisi hakları

Güncelleme Tarihi:

Bilişim tüketicisi hakları
Oluşturulma Tarihi: Kasım 12, 2004 00:00

Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kiÅŸiye ‘tüketici’ denilmektedir. BiliÅŸim teknolojileri ile ilgili mal ve hizmetlerden dolayı en çok maÄŸdur olan tüketici kesiminin ‘biliÅŸim tüketicileri’ olduÄŸunu söylemek çok zor deÄŸildir.Ä°lanlarda gösterildiÄŸi ÅŸekilde bir donanıma sahip olmayan bilgisayarlar, Türkçe kullanma kılavuzu olmayan donanım parçaları, garanti kapsamı dışında kaldığı iddia edilen arızalar, aksesuarı bulunmayan cep telefonları, uzadıkça uzayan tamir süreleri, gerektiÄŸi gibi çalışmayan yazılımlar, yeterli müşteri desteÄŸi verilmeyen hizmetler, sürekli kesilen Ä°nternet eriÅŸim paketleri gibi daha çok çeÅŸitlendirilebilecek sorunlar, biliÅŸim tüketicilerinin baÅŸ aÄŸrıları olmaya devam etmektedir. BiliÅŸim Teknolojisi ile ilgili olsun olmasın her tür malın asgari garanti süresi 2 yıldır. Yani, hazır konfigürasyon, toplama bilgisayar veya tek tek olsun hiç fark etmez, her donanım parçası 2 yıl garantilidir. Kullanıcı hataları garanti kapsamı dışındadır. Kullanıcı hatasının ne olup olmadığı genellikle kullanma kılavuzunda tüketiciye bildirilen uyarılara göre belirlenir. Donanımlardan herhangi birisi kullanıcı hatası olmadan arızalı hale gelmiÅŸse veya kullanılabilir durumda deÄŸilse, o mal Tüketici Kanunu’na göre ayıplı mal sayılır. Ambalajında ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan, nitelik veya niteliÄŸi etkileyen niceliÄŸine aykırı olan ya da kullanım amacı bakımından deÄŸerini veya tüketicinin ondan beklediÄŸi faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir. Ayıplı mal alan tüketici çeÅŸitli haklara sahiptir. Tüketici, 30 gün içinde satıcıya, üreticiye veya dağıtıcıya baÅŸvurarak malın bedelinin iadesini, malın yenisiyle deÄŸiÅŸtirilmesini, ayıp oranında bedel indirimini veya ücretsiz tamir edilmesini isteme haklarına sahiptir. Tüketici, bu haklardan dilediÄŸini seçebilir ve talep edebilir. 30 gün geçtikten sonraki bir süre içinde arıza ortaya çıkarsa, satıcı, servis veya ithalatçı, malın kendisine tesliminden sonra en fazla 30 gün içinde onarıp malı tüketiciye, hiçbir işçilik ve yedek parça bedeli istemeksizin saÄŸlam bir ÅŸekilde teslim etmek zorundadır. Ayıplı bir mal, onarımdan sonra da aynı arızayı tekrar ederse, ya da hiç onarılamamışsa, tüketici bedelin iadesini veya yenisiyle deÄŸiÅŸtirilmesini talep edebilir. Malın yenisinin istenmesi halinde, o malın stokları kalmamış ise, satıcı aynı iÅŸlevleri barındıran baÅŸka bir modelini vermek zorundadır.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!