Savaş ÖZBEY
Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2003 00:12
Beyoğlu'nda bir sokak baştan sona Fransız Sokağı olarak düzenleniyor. 24 binanın yer aldığı Cezayir Sokak ve Çıkmazı, kafelerin, Fransız ürünleri satan dükkanların olduğu bir kültür merkezi haline geliyor. Sokağı günde 50 bin kişi ziyaret edecek.
Beyoğlu'nda
Galatasaray Lisesi'nin tam arkasına gelen Cezayir Sokak bir yıldır sessiz bir çalışmaya sahne oluyor. Bir çıkmaz ve onu kesen bir sokaktan oluşan Cezayir Çıkmazı ve Sokağı, Fransız Sokağı olarak baştan aşağı dizayn ediliyor.
Önümüzdeki nisan ayında açılacak sokak küçük bir Paris gibi düzenleniyor. İçinde şapka, peynir, şarküteri, parfüm ve çikolata gibi Fransa'nın iddialı ürünleri satılan dükkanların bulunacağı sokak bir kültür merkezi olarak tasarlanıyor.
Belli dönemlerde sokak festivalleri düzenlenecek, ressamlar resim yapacak, çok amaçlı salonunda kültürel etkinlikler düzenlenecek, kurslar verilecek. Sokağı ziyaret eden konuklar şık kafe ve barlarda dinlenip eğlenebilecek. Sokağın günde 50 bin kişiyi ağırlayacağı hesaplandığı için gelenlerin çocukları için bir çocuk oteli de düşünüldü.
Proje AFİTAŞ tanıtım firması gerçekleştiriyor. Firmanın sahibi Mehmet Taşdiken bu sokaktaki binasını nasıl değerlendireceğini düşünürken proje kafasında belirmiş ve danıştığı herkes bir ucundan tutup projeye destek vermiş. Önce sokaktaki binalar satın alınmaya başlandı. Satın alınamayan binalarla kiralama sözleşmesi yapıldı. Binalar farklı kişiler tarafından satın alındığı için maliyet çok düştü. Mehmet Taşdiken buranın bir 'barlar sokağı'na dönüşmemesi için çok titiz davrandıklarını söylüyor: ‘‘İşletmeciler burada yer sahibi olmak istedi. Ama biz buranın bir kültür projesi olarak kalmasını istiyoruz. O yüzden bize başvuranlardan sokağın konseptine uygun bir proje ile gelmelerini istiyoruz. Eklenen her şey buranın atmosferine bir katkı yapmalı.’’
Taşdiken gerekli görüşmeler için üç kez Fransa'ya gitti. Proje Fransa'da çok önemseniyor ve tanıtımı yapılacak. Bunun İstanbul'un tanıtımına da katkısı olacağını düşünen Taşdiken'e göre proje turistik bir proje değil ve asıl etkisi sokağın hinterlandına olacak: Sokağın açılmasıyla birlikte tüm civar sokaklar yavaş yavaş değerlenecek ve bütün Çukurcuma'nın çehresi değişecek.
PROJENİN MİMARI MEHMET TAŞDİKENÇok para harcamadan da iyi şeyler yapılabiliyorBenim Fransız kültürüyle ancak herkes kadar bir ilgim var. Fransız okulu mezunu falan değilim. Bu proje, çok para harcanmadan da birtakım işler yapılabileceğinin bir kanıtı. Başka kişi ve kuruluşlara örnek oluşturacak diye umuyoruz. Biz AFİTAŞ olarak stajımızı Limonlu Bahçe'de yaptık, bu bizim ustalık projemiz. Bir mezbeleliğin yaşanabilir bir kent alanına dönüştürülmesinin ilk çalışmasıydı Limonlu Bahçe.
TAŞDİKEN KİMDİR?
1953 doğumlu. Kabataş Erkek Lisesi ve İTÜ Edebiyat Fakültesi mezunu. Senaryo yazarlığı, filmcilik, gazete yazarlığı ve reklamcılık yaptı. Bir ara İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Ali Müfit Gürtuna'nın danışmanıydı. Halen AFİTAŞ adlı reklam kuruluşunun yönetim kurulu başkanı.
SOKAK AYDINLATMASI PARİS BELEDİYESİ'NDENKültürlerinin tanıtımına çok önem veren Fransızlar projeye en başından beri destek veriyor. İstanbul Konsolosluğu hem Fransa'da hem Türkiye'de projenin arkasında olduğunu ilan etti. Fransız Ticari Ataşesi Pierre Mourlevat Türkiye'deki yerleşik büyük Fransız şirketlerini projeye katkıda bulunmaya çağırdı. Lafarge gibi büyük firmalar projenin neresinden tutabileceklerini araştırıyor. Paris Belediyesi ise sokak aydınlatmalarını üstlendi. Fransız Sokağı'na İstiklal Caddesi'nden itibaren yüzyılın başında kullanılan havagazı sokak lambaları ile inilecek. İstiklal'deki bu ilk aydınlatmaları yine Fransızlar yapmıştı. Zaten projenin tescilli logosu da Fransız Sokağı'nın (rue française) başharfleri olan 'r' ve 'f' harflerinin sokak lambası biçimindeki tasarımından oluşuyor.
İLK ULUSLARARASI AŞÇILIK OKULUFransız Sokağı projesi aslında bünyesinde birçok ilki buluşturan bir projeler demeti. Bunlardan en önemlisi de ülkemizde eksikliği hissedilen aşçılık eğitimi. Proje kapsamında sokakta bir aşçılık okulu kurulacak. Fransız aşçılık okullarından Ecole Culinaire Française'in ikinci başkanı Alain Nonnet'nin yönetimini yürüteceği okul aşçılar yetiştirecek. Eğitim haftada beş gün Fransızca olacak ve üç yıl sürecek. Öğrenciler Fransızca terminolojinin yanında Fransız ve dünya mutfaklarına vakıf olarak mezun olacak. İsteyen kişilere hobi kursları da düzenlenecek.
Sokak projesi çerçevesinde hayata geçirilecek bir başka ilk de çocuk oteli. Çocuk parklarının daha gelişmişi olan bu çalışma anne-babalar dinlenir, eğlenir ya da alışveriş yaparken çocuklarını güvenle bırakabilecekleri bir yer olacak.
62 DÜKKAN YER ALACAK
Sokakta Fransız kültürünün en bilinen yönlerini sergileyen mekan ve bu ürünleri satan dükkanlar yer alacak:
Kafeler
Caz bar
Piyano bar
İki resim galerisi
İki lokanta
Butik otel
Fransız şarküterisi
Dört katlı şapkacı
Peynirci
Gazeteci
Çikolatacı
Pastane
Krepevi
Çiçekevi
Dondurmacı
Tütün mamulleri satan yer
Parfümeri
Güzellik salonu
Aksesuvar dükkanı (kemer, çanta, vs..)
Antikacı
Çok amaçlı seyir salonu