Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Şubat 09, 2008 00:00
Pekçok dev oyuncunun faaliyet gösterdiği Türk elektronik perakende sektörüne girmek için iki yıldır araştırmalar yapan 36 milyar dolar cirolu Best Buy, ilk mağazasını bir yıl içinde açıyor.
Best Buy’ın CEO’su Robert Willett, "Avrupa’nın Çin’i sizsiniz. Mağaza da açacağız, Türkiye’yi tedarik merkezi de yapacağız" dedi.
TÜRKİYE pazarını iki yıldır araştıran 36 milyar dolar cirolu, 1300 mağazalı dünyanın en büyük elektronik marketlerinden Best Buy, Türkiye’deki ilk mağazasını bir yıl içinde açmaya hazırlanıyor. ABD dışında Kanada ve Çin’de mağazaları olan Best Buy’ın CEO’su Robert Willett, "Çin’deki gençlik, enerji, çalışkanlık ve dinamiklik insanı büyülüyor. Türkiye de Avrupa’nın Çin’i. Çin’deki enerji, canlılık, büyüme sizde var. İki yıldır Türkiye’yi çalışıyoruz. 2010 sonuna kadar 20 mağazalık bir zincir oluruz. Ayrıca Türkiye bizim tedarik merkezlerimizden biri olacak" dedi.
TÜRKİYE’DEN DÜNYAYA: ABD’nin, Kanada’nın bir numaralı elektronik marketi olduklarını, Çin’de açtıkları mağazalar önünde 10 milyonlarca kişinin kuyruk oluşturduğunu belirten Robert Willett, "Çin’de iki tane tedarik merkezimiz var. Türkiye’nin üretim gücünden de faydalanacağız. Hem bizim kendi markalarımızın üretimini yaptıracağız hem de yerel markalara mağazalarımızda yer vereceğiz" diye konuştu. Willett, Türk markalara sadece Türkiye’deki mağazalarda yer vermeyeceklerini, dünyadaki diğer mağazalara da buradan mal göndereceklerini vurguladı.
BİZDE KRAL MÜŞTERİ: Türkiye ekonomisine ve Türk tüketicisine övgüler yağdıran Willett, teknolojiye açık Türkler’den çok etkilendiğini belirtti. Türk tüketicisinin eğilimlerini iki yıldır çalıştıklarını ve pazarı derinlemesine araştırdıklarını anlatan Willett "Biz asla ’tüketiciden iyi biliriz. En iyi biz biliriz’ şeklinde düşünmeyiz. Ürün değil müşteri odaklıyız. Kafamızdakini değil, tüketicinin istediğini yapıyoruz. Bizde kral müşterinin kendisi. En büyük farkımız bu. Uluslararası başarının sırrı dinlemek, dinlemek, dinlemek" dedi. Willett, diğer bir farklarını da hem satışta hem de satış sonrasında verdikleri hizmet olarak açıkladı.
MAĞAZA YARIŞINDA DEĞİLİZ: 2010 yılı sonuna kadar Türkiye’de 15-20 mağazalık bir zincir olacakları bilgisini veren Willett, şöyle konuştu: "Daha hızlı da olabiliriz. Daha çok mağaza da açabiliriz ama biz mağaza açma yarışında değiliz. Türkiye’de kalıcıyız. Aceleye gerek yok. Önemli olan hız değil doğru olanı yapmak. İlkemiz ’Dikkatli öğren, yavaş öğren, beceride hızlı ol.’ Mavi t-shirt’lü satış elemanları en büyük güçümüz. Best Buy’ın sırrı işgücü. Türkiye’de de iyi bir ekip kurduk. 20 mağaza birden açabilirsiniz. Bu çok kolay. Zor olan iyi eğitilmiş, markaya inanan işgücü. Örneğin biz Şhangay’da ilk mağazanın açılışını üç kere erteledik ama açtıktan sonra mutlak bir başarı vardı bizim için."
Kaotik açılışlar yaptılar rakiplere teşekkür ederiz
TÜRKİYE’ye yeni giren elektronik perakende zincirlerinin mağaza açılışlarında yaşanan izdihamlarla ilgili Robert Willett, "Bu kaotik açılışlar bizi memnun etti. Türkiye’ye büyük oyuncuların hemen hepsi geldi. Pazarda algıyı büyüttüler. Standartları yükselttiler. Bu harika. Onlara teşekkür ederiz. Ayrıca güçlü yerel zincirler de var" dedi. Türkiye’deki yerli ve yabancı rakiplerini gezdiğini anlatan Robert Willett şunları söyledi: "Sizi temin ederim ki hiçbir şey Best Buy gibi değildir. Daha hiçbir şey görmediniz. Kimse değerde bizi geçemez. ABD’de, Kanada’da bir numarayız. Elbette Türkiye’de de bir numara olmayı hedefliyoruz. Türkiye’deki tüketiciler bizim bütün tecrübelerimizden faydalanacak. Tabii ki hatalarımız da olacak."
Hızlı budalalar çabuk kapatıyor
DÜNYADAKİ bütün perakendecileri incelediklerini ve onların hatalarından ders çıkardıklarını anlatan Robert Willett, "Bakıyorsunuz, dünyanın en zeki insanları ahmakça davranıyor. Hızla yeni pazarlara girip, hızla büyüyorlar. Budalalar sonra başarısız olup, çabuk kapatıyorlar. Beceri hızdan daha önemlidir. Bizim hız takıntımız yok" diye konuştu.
En çok satan fotoğraf makinesi cep telefonu
ARTIK çok sofistike bir dünyada yaşandığını ve şirket olarak "insani teknoloji"ye inandıklarını vurgulayan Robert Willett, "Cep telefonlarında fotoğraf çekme özelliği olağan bir şey oldu. Bugün dünyada en çok satan fotoğraf makinesi artık cep telefonları. Apple bir üreticiydi. Tüketiciyi dinledi; i-pod ve i-phone’u geliştirdi. Çin’de cep telefonu aksesuar gibi algılanıyor. Trendlere göre yılda 3-4 kez değiştiriyorlar. Bütün bunları dinlemek lazım" dedi.