Beş yıldızlı fuar

Güncelleme Tarihi:

Beş yıldızlı fuar
Oluşturulma Tarihi: Haziran 08, 2002 20:54

Balkanlar’dan Ortadoğu'ya uzanan ve hatta Avrupa'nın bir kısmını içine alan en büyük sivil havacılık fuarı Airex 2002'de dünya devleri gövde gösterisi yaptılar. Fuarda çok sayıda demo uçuşu, yirmiden fazla uçak satışı için önemli temaslar gerçekleşti.

Dünyada gelişmiş ülkelerde açılan sivil havacılık fuarlarından biri haline gelen ve uluslararası kimlik kazanan Airex 2002, bu yıl tam anlamıyla beş yıldızlı bir fuar oldu. Toplam 400 milyon dolarlık uçak ve ekipmanın sergilendiği fuarda 150'den fazla firma sivil havacılık sektöründeki imalatlarını, hizmetlerini vitrine çıkardılar.

15 BİN ZİYARETÇİ

Airbus A330 gibi dev bir uçaktan tek motorlu Cessna 172'ye kadar çok değişik tipte uçak ve helikopterin yer aldığı fuar sadece iş dünyası için değil 15 bine yakın izleyici içinde heyecan verici oldu. Fuara katılan dünya devi uçak imalatçılarının başkan yardımcısı seviyesinde temsil edilmeleri de son derece önemliydi. Katılan yabancı firma yetkilileri böyle bir fuar beklemediklerini, Airex Fuarı'nın artık kabına ve yerleştiği askeri aprona sığmadığını söylediler.

Dünyada askeri apronda açılan ilk sivil havacılık fuarı olma özelliğini taşıyan Airex, aynı zamanda Türk Hava Kuvvetleri'nin sivil havacılığa verdiği yüksek desteğinde bir kanıtı oldu. Her iki yılda bir yapılan Airex Fuarı, hava sahası özel olarak notamlanarak ilginç gösteriler de yaşadı. Türk Yıldızları, Ali İsmet Öztürk'ün Pitts uçağı ile yaptığı akrobasi gösterisi ve Airbus A330-200 uçağının 'low pass' yani alçak geçişi tek kelimeyle harikaydı. Belçika'dan getirilen iki dev çadırda 150'den fazla standın bulunduğu fuarda 30 dev jeneratör, 350 aircondition ünitesi aralıksız çalıştı.

DEMO UÇUŞLARI

İş dünyası için sayısız demo, yani tanıtım uçuşları yapıldı. Bunlardan birinde ünlü iş adamı Hamdi Akın, Falcon 900EX uçağı ile tam 31 dakikada Ankara'ya götürüldü. Saatte 920 kilometre hızla uçan uçağın yüksek bir açı ile kalkarak tırmanışı heyecan vericiydi. Uçağın çeşitli yerlerine yerleştirilen beş ayrı kameradan bütün hareketleri yolcu rahatça izledi. Cessna'nın hızlı kuşu Citation X de Ankara için bir demo uçuşu yaptı. İki uçak aynı dakikalarda Esenboğa'da buluştu. Helikopterler ise İstanbul semalarında müşterilerin beğenisi için demo uçuşlarını sık sık tekrarladılar. Fuar boyunca 50'den fazla tanıtım uçuşu yapıldı. İstanbul Atatürk Havalimanı, fuarın önemine hava sahasını zaman zaman notamlayarak büyük katkıda bulundu. Havaş modern araçları ile yer hizmetlerini aksatmadı ve A330 uçağını askeri aprona son sistem aracı ile çekti.

BAKAN VE PAŞA

Fuar boyunca 15 ayrı seminerde havacılık, bölgesel havacılık, havayolu işletmeciliği bir çok farklı konuda toplantılar düzenlendi. Ulaştırma Bakanı Oktay Vural tam bir ev sahipliği yaparak değişik ülke bakanlarına da fuarı gezdirdi. Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Cumhur Asparuk fuarın ilk ziyaretçilerinden olduğu gibi, Airex'in başarıyı ulaşmasında en büyük rolü olnadı. Bakırköy Belediyesi bütün ekipmanı ile fuara tam destek verdi. Çevre düzenlemesinden, fuar alanında düzenlenen oda orkestrası konserlerine kadar geniş bir yelpazede hizmet sunuldu.


AIREX’TEN NOTLAR


Airbus, Türk Hava Yolları'na uzun menzilli, iki motorlu uçağı A330-200'ü resmen takdim etti. A340 filosu altında daha ekonomik kullanım sunan uçağın THY operasyonlarına uygunluğu anlatıldı. Satış şartları ve yaratılacak avantajlar gözler önüne serildi. Bu sunuşun sır tarafı çok uzun süredir Airbus'ın üç adet A330 uçağını satmak için ciddi girişimlerde bulunmasıydı. Airbus ayrıca Alman taşeronu PFW'nin İzmir Serbest Bölgesi'nde A320 parçaları üretmek üzere yatırım yapacağını açıkladı. Bu açıklama da Türk pazarına Airbus'ın yeni uçaklarla girme hedefindeki kararlılığını gösterdi.

Boeing ilk kez Amerika dışında uçuş emniyetini arttıran ve 'Teknoloji Simülatörü' olarak adlandırılan sistemini Türkiye'de sergiledi. Havacılığa yeni bir boyut getiren 'Teknoloji Simülatörü' toplam dokuz sistemden oluşuyor. Görüşün olmadığı tamamen kapalı havalarda inişten etraftaki dağları gösteren özel sistemler bu teknoloji ilk defa 737 uçaklarında deneniyor. Sistem, gelecek beş yılda tüm Boeing uçaklarında kullanılacak. Bakan Oktay Vural, Boeing standına gelerek 'Teknoloji Simülatörü'nde özel bir uçuş yaptı.

Ulaştırma Bakanlığı’nın geliştirdiği proje ile iç hatlarda TÜRKJET adında yeni bir havayolu şirketinin kurulacağının açıklaması bölgesel uçak satıcılarını harekete geçirdi. Airex 2002 Fuarı'na Kanadalı imalatçı Bombardier Dash-8 Q300 ve Fransız-İtalyan ortak imalatı ATR 42-500 uçaklarını getirdi. Her ikiside turboprop motorlu, 50 koltuklu uçaklar Türkiye'deki küçük merkezler arasından ve bu merkezlerle büyük şehirlere birbirine bağlayacak operasyonlarda kullanılabilecek uçaklardı. İmalatçılar düşük maliyetli uçuşlar için TÜRKJET portföyünde bu uçaklarla yer alabilmek için çaba harcamaya başladılar. Fuara uçak getirmemesine karşın Brezilyalı bölgesel uçak imalatçısı Embraer jet motorlu modellerini açtığı büyük stantta tanıttı. İmalat hattı kapanmasına rağmen bölgesel uçak pazarında uzun yıllar ciddi hakimiyet kuran SAAB elindeki iki turboprop motorlu 340 ve 2000 modellerini TÜRKJET projesine ucuz fiyatla kiralamak için fuardaki yerini aldı. Ancak Kanadalı Bombardier hem uçak getirerek hem de özel bir şale ve jet motorlu bölgesel uçak modellerini açtığı stantta tanıttı.

THY'nin elinde bulunan ve VIP hizmetleri için kullanılmak üzere hazır tutulan Bell 430 helikopteri bir süre önce satışa çıkarılmıştı. Çift motorlu, çift otopilotlu, gelişmiş avioniklere sahip helikopter için ünlü bir iş adamı ile ilk sıcak teması kurdu. Fiyatı 4 milyon doların üzerinde olan helikopter çok düşük uçuş saatine sahip.

Fransız uçak imalatçısı Dassault, Türkiye'deki temsilcisi Soylu Havacılık fuarda Türk iş dünyasına Falcon 900EX ve Falcon 2000 modellerini sundu. Geniş gövdeli üç ve iki motorlu uçaklar iş adamlarına demo uçuşları saptı. İki iş adamı bu modellerle yakından ilgilendi. Ön temaslar başladı.

Genel Havacılık dünyasının önemli imalatçılarından Cessna, Türkiye Temsilcisi EMAIR, Citation X, Excel, Bravo, Ultra, Citation Jet modellerini iş dünyasına önerdi. Bu uçaklardan ikisinin satışı için ciddi temaslar başladı. Firma ayrıca pervaneli tek motorlu suya inabilen Caravan amfibik ile dünya klasiği 172-182 modellerini de müşterilerin ilgisine sundu.

Tek motorlu küçük pazarındaki hareket iş jetleri pazarını aratmadı. Yüksek performanslı turboprop motorlu PC-12, Socata'nın TB21 ve 20 modelleri sergilendi.

Kompozit gövdeli, yeni nesil Premier 1 ilk kez Türk pazarında müşterilerin dikkatine sunuldu. Altay Havacılık portföyündeki uçak uygun fiyatı ve içinde ayakta durulabilen kabini ile beğeni kazandı. Bir alıcı bu uçak içinde ön temaslar yaptı.

Delta Havacılık kuyruk rotorsuz MD902 helikopteri için yoğun temaslar yaptı. Düşük titreşimli, büyük gövdeli çift motorlu helikopter, sivil kullanıcılar kadar devlet kullanıcısı kurumlarında dikkatini topladı.

Artık Airex'te ciddi ikinci el uçak pazarı da oluştu. Çeşitli iş jetlerinin yanı sıra pervaneli bazı uçaklar için satış sözleşmesine varan anlaşmalar sağlandı.

Fuarda Türkiye'nin özelleşmiş iki terminal işletmecisi vitrine çıktı. Büyük uluslararası başarılar kazanan Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminal İşletmesi TAV ile Antalya Uluslararası Terminal İşletmesi özel sektörün bu alandaki gücünü gösterdiler. TAV fuarın en büyük destekçisi oldu. TAV ile Antalya Uluslararası Terminal İşletmecisi aynı zamanda fuarın ana sporsorluğunu da üslendiler. Sabiha Gökçen Havaalanı da fuarda havacılık sektöründeki pazar arayışını temaslarla sürdürdü.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayi TAI, sivil uçaklar için imal ettiği parçaları sergiledi. TAI'nin müşterileri arasında Boeing, Airbus gibi şirketler de bulunuyor.

Airex'e Bakırköy Belediye Başkanı Ahmet Bahadırlı büyük destek verdi. Fuar sahası içinde ulaşım Gloria Resort Otel'in golf arabaları, Skoda ve Smart'ın otomobilleri ile sağlandı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!