BEE GEES Bee Gees, 1960'larda adını duyuran ve üç erkek

Güncelleme Tarihi:

BEE GEES Bee Gees, 1960larda adını duyuran ve üç erkek
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 24, 2001 00:00

BEE GEES Bee Gees, 1960'larda adını duyuran ve üç erkek kardeÅŸten meydana gelen bir grup. 40 yıla yaklaÅŸan tarihi, baÅŸka hiçbir grubun tarihinde görülmemiÅŸ iniÅŸ ve çıkışlarla iÅŸlenmiÅŸ olan Bee Gees, sahip olduÄŸu hayran kitlesinin çeÅŸitliliÄŸi ile de diÄŸer pop müzik gruplarından belirgin bir ÅŸekilde ayrılıyor. Bee Gees, 1960'ların sonlarında bir Beatles taklidi olarak ortaya çıktı. Ancak taklitçiliÄŸi kısa sürede terk ettiler ve kendi ÅŸarkılarını yazan, yorumlayan çok farklı bir progresif pop sound'a sahip bir grup olarak sivrildiler. 1970'lerin baÅŸlarında beyaz disko müzik hareketinin en baÅŸarılı ismi olarak popülerliÄŸinin zirvesine oturan Bee Gees, yine, yarattığı ve önderliÄŸini yaptığı dans müziÄŸi tarzının etkisiyle sahip olduÄŸu popüleriteyi hızla yitirdi. Daha sonra yeni çıkışlarla adından söz ettirmeyi baÅŸaran grup bugün, ABD dışındaki ülkelerde hala çok sevilerek dinleniliyor. Özellikle üç kardeÅŸ arasındaki olaÄŸanüstü uyumun yarattığı ÅŸarkı söyleme tarzı, grubun en belirgin özelliÄŸi olarak gösteriliyor. Bee Gees, dünyanın en baÅŸarılı kardeÅŸ grubu. Barry Gibb 1 Eylül 1946'da Ä°ngiltere'de, Robin ve Maurice adlı ikiz kardeÅŸleri ise 22 Aralık 1949'da Isle of Man'de dünyaya geldiler. Babaları Hugh Gibb bir orkestra ÅŸefiydi. Anneleri Barbara da eski bir ÅŸarkıcı. Böyle bir ortamda dünyaya gelen çocukların müziÄŸe ilgisiz kalmaları pek imkan dahilinde deÄŸildi. Geriye kalan iki kardeÅŸten Andy de ileride aÄŸabeylerinden farklı bir yol çizmekle beraber onlar kadar ünlü bir ÅŸarkıcı olacaktı. Babalarının yüreklendirmesi ile müziÄŸe soyunan kardeÅŸler, ilk günlerinde, 30'lu ve 40'lı yıllarda çok sevilen siyahi Amerikan kardeÅŸ grubu Mills Brothers'ı andırıyordu. Gibb kardeÅŸler ilk sahne deneyimlerini 1955'te, Manchester'daki sinema salonlarında kazandılar. Blue Cats, Rattlesnakes gibi farklı isimler altında sahneye çıkıyorlardı o dönemlerde. Aile 1958'de Avustralya'ya taşınınca Ä°ngiltere'deki müzik yaÅŸamlarına ara vermeleri gerekti. Grup, artık Brothers Gibb adı ile biliniyor, Barry'nin yazdığı ÅŸarkıları çeÅŸitli gösterilerde seslendiriyordu. Bu gösterilerden birinde ünlü dj Bill Gates'in dikkatini çektiler. Onun sayesinde yerel TV'de bir programa çıktılar. Bu dönemde adlarını Bee Gees olarak deÄŸiÅŸtirdiler. 1962 yılında, Avustralyalı plak ÅŸirketi Festival ile ilk plak sözleÅŸmelerini imzaladılar. "Three Kisses of Love" adlı ilk 45'liklerini bu firmadan çıkardılar. Üçlü, yazılı basında ve TV'de geniÅŸ bir popülarite edinmiÅŸti. Ä°lk albüm çalışmaları olan "Barry Gibb and the Bee Gees Sing and Play 14 Barry Gibb Songs", çok geçmeden yayınlandı. Ancak bu albüm ile hit bir ÅŸarkı çıkarmayı baÅŸaramadılar. Gibb kardeÅŸler 1967'de Ä°ngiltere'ye döndüler. Onlar Avustralya'yı terk ettikten sonra ilginç bir olay oldu ve "Spicks and Specks" adını verdikleri ÅŸarkıları kendileri henüz Ä°ngiltere'ye ayak bastıkları sırada Avustralya'da listelere girip üst sıralara tırmanıverdi. Avustralya'dan ayrılmadan önce Ä°ngiltere'ye gönderikleri demolar Robert Stigwood adlı yapımcının dikkatini çekti. Stigwood üçlüye, Ä°ngiltere'ye ayak basar basmaz, 5 sene süreli bir sözleÅŸme imzalattı. Üçlüye kısa sürede gitarist Vince Melouney ve davulcu Colin Peterson dahil oldu. Ä°ngiltere'de piyasaya sürülen ilk çalışmaları, "New York Mining Disaster, 1941" adını taşıyordu. 1967'nin yaz aylarında çıkarılan 45'lik Ä°ngiltere ve ABD'de ilk yirmiye girme baÅŸarısını gösterdi. Åžarkı, grubun sonraki iki seneki müzikal çizgisini de belirleyen unsur olacaktı. Alışılmadık sözleri ve insanın irkilten müziÄŸi ile dikkati çeken "New York Mining Disaster, 1941"in ardından piyasa çıkarılan "Holiday" ve "To Love Somebody" de eÅŸit ilgi gördü ve beÄŸenildi. Bee Gees, hem menajerleri, hem müzikseverler hem de plak ÅŸirketleri için Tanrı'nın bir lütfuydu adeta. Robert Stigwood, Polydor plak firması ile anlaşıp Bee Gees plaklarının Ä°ngiltere ve Avrupa'daki yayınlanma iÅŸini ayarladı. Ä°ÅŸin ABD ayağını da Atlantic plak ÅŸirketine verdi. "Ä°ngiliz Çıkartması"nı yakalayamayan Atlantic, Bee Gees'in Beatlesvari romantik ve halk çocuÄŸu havasını pek beÄŸenmiÅŸ ve gruba kucağını açmıştı. Bee Gees ÅŸarkıları, birbirinden güzel melodilerle ve düzenlemelerle bezenmiÅŸti ve hem romantik hem de kompleks sözler içeriyordu. Atlantic ile yapılan anlaÅŸmanın enteresan bir getirisi de Stigwood'un, o zamanlarda adı sanı duyulmamış bir grup olan Cream'i de Atlantik çatısı altına katması olmuÅŸtu. O tarihlerde Eric Clapton, ABD'de az bilinen bir kült figüründen öte bir isim deÄŸildi. Ama Atlantic ile yapılan anlaÅŸma sonrasında grubu ile çıkardığı "Disraeli Gears" hem Cream'i ABD'nin geneline tanıttı hem de elde ettiÄŸi baÅŸarılı satış rakamları ile hem Atlantic'i ihya etti hem de Clapton'un cebinin para görmesini saÄŸladı. Bee Gees'in "Massachusettes" adını verdikleri ÅŸarkısı, grubu yıldızlık aÅŸamasına yükselten çalışma oldu. Grubun albümleri bu dönemlerde Beatles tarzını yansıtıyordu. Sadece bir iki ÅŸarkısı ile gündeme gelen bir grup deÄŸildi Bee Gees. Albümleri, neredeyse 45'liklerinden daha fazla ilgi görüyor, kendilerinden albüm çalışmaları ile söz ettirebiliyorlardı. Ä°lk ABD/Ä°ngiltere albümleri olan "Bee Gees First" her ne kadar kimi zayıflıklara sahip olmakla beraber, bundan sonra çıkarılan "Horizontal" ve "Idea" ÅŸaşırtıcı derece güçlü çalışmalardı. Çok güzel ve alışılmadık ÅŸarkılardan meydana gelen, nefis düzenlemelerle bezenmiÅŸ, titizlikle kaydedilmiÅŸ, elektrikli çalgıların orkestra ile özenle harmanlandığı unutulmaz albümlerdi bu ikisi. Grup 1968 yılında iki büyük hit çıkardı. "I Started a Joke" ve "Gotta Get a Message to You". 1969'da ilk sıkıntılarını yaÅŸadılar. Yaptıkları en güzel albümlerden biri olan "Odessa"dan hangi ÅŸarkının 45'lik olarak piyasaya verilmesi üzerine patlak veren anlaÅŸmazlık sonucunda Robin, kardeÅŸlerinden ayrıldı. Bu ayrılık 18 ay sürdü. Birbirleri olmadan yapamayacaklarını anladıklarında yeniden bir araya geldiler. 1970 yılında "Lonely Days" piyasaya çıktı ve Bee Gees'in ABD'deki ilk bir numarası oldu. Bu ülkedeki ilk altın plaklarını da bu çalışma ile kazandılar. Bir sene sonra çıkarttıkları "Trafalgar" adlı albümleri ise öncekiler kadar baÅŸarılı olamadı. Glam rock tarzının ağırlığını hissettirmeye baÅŸladığı bir dönemde Bee Gees'in müziÄŸi pek önemsenmez olmuÅŸtu. 1972'de çıkarttıkları "Come to Me" kısa sürede hit oldu olmasına ama ÅŸarkının yer aldığı albüm "To Whom It May Concern" neredeyse anında unutuldu. Aynı dönemlerde Polydor ve Atlantic ile sözleÅŸmeleri de sona ermiÅŸti. Pop rock farklı yönlerde geliÅŸiyor, Beatlesvari müzikleri bu yeni geliÅŸmelerin yanında sığ bir müzik gibi kalıyordu. 1974'e kadar bocalayan Bee Gees, o sene Atlantic plak ÅŸirketinin patronu olan Arif Mardin'in tavsiyesi ile "Mr Natural"i kaydetti. Son derece Amerikan, R&B kokan tarzı ile albüm fazla satmadıysa da müzik eleÅŸtirmenlerinden daha iyi eleÅŸtiriler almayı baÅŸardı. Gelecek, Bee Gees için parlak günler vaat ediyordu. Sonraki sene, Arif Mardin ile birlikte "Main Course"u yaptılar. Bu albüm, Bee Gees tarihinde ikinci perde anlamını taşıyordu. Romantik balladların ve Beatles havasının terk edildiÄŸi bir çalışma ortaya çıkmış, dans ve funk ritmleri öne plana alınmıştı. "Jive Talkin'", ABD'deki ikinci bir numaları oldu. Bee Gees tarihindeki en önemli sayfalardan biri ise kendilerine "Saturday Night Fever" adlı filmin müzikleri için çalışmaları önerildiÄŸinde yazılmaya baÅŸlandı. 1977'de bu albümden 5 ÅŸarkı, "Stayin' Alive", "How Deep is Your Love" ve "Night Fever" bir numara oldu. Albüm bir numarada 24 hafta süresince kaldı. Bu albümün satış rekorunu ancak Michael Jackson'ın efsanevi "Thriller" albümü geçebildi. Aynı albümden en fazla bir numaraya yükselen ÅŸarkı çıkarma rekorunu da geçmek ancak Jackson'a nasip oldu. "Thriller"dan altı adet bir numara çıkartan Jackson, Bee Gees'in beÅŸ ÅŸarkılık bu rekorunu 7 sene sonra kırabildi. "Bodyguard" ve "Titanic"e kadar, en çok satan film müziÄŸi yine "Saturday Night Fever" idi. Bu film ile birlikte dünyada disko müzik çağı da baÅŸlamış oldu. Ne var ki genel ekonomik koÅŸullarda yaÅŸanan kötüye gidiÅŸ hem disko çağına hem de Bee Gees'in ikinci doÄŸuÅŸuna kısa sürede son verdi. "Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band" adlı filmin müzikleri için birkaç ÅŸarkı yazdılar. Ama film kötü bir filmdi ve film ile aynı adı taşıyan albüm 1979'da piyasaya çıktıktan sonra hep 1.99 Dolar'a satıldı. 1979'da "Spirits Have Flown" ile albüm listelerinin bir kere daha zirvesine oturdular. Bu albümden üç tane bir numara çıkardılar. Ama listelerdeki yüksek uçuÅŸ günleri sayılıydı artık. '81 tarihli "Living Eyes" ilk kırka bile giremedi. Diskonun aniden sahneden ayrılması ile grup kendisini bir boÅŸlukta buldu. 70'lerin sonlarında yıldızı parlayan küçük kardeÅŸ Andy bu zor günlerde çok kötü dönemler yaÅŸadı. "Dallas" dizisinden tanıdığımız Victoria Principal ile yaÅŸadığı aÅŸkın sona ermesinden sonra iyiden iyiye uyuÅŸturucu müptelası olan Andy Gibb, 10 Mart 1988'de, henüz 30 yaşındayken öldü. (Bee Gees, Andy'ye ithafen 'Wish You Were Here' adlı ÅŸarkıyı yazarak duydukları kardeÅŸ acısını bildikleri ÅŸekilde anlatmaya çalıştı.) Bee Gees 80'lerde pek ortalıkta gözükmedi. Dolly Parton, Kenny Rogers, Barbara Streisand, Diana Ross, Bette Midler gibi ünlü ÅŸarkıcılar için beste çalışmaları yaptılar. "Saturday Night Fever"ın devamı niteliÄŸindeki "Stayin' Alive" adlı film için çalıştılar. 1987'de "ESP" adlı bir dönüş albümü çıkardılar. Ä°yi eleÅŸtiriler alan bu albümden "You Win Again" adında bir de bir numaraya yükselen bir parça çıktı. 1989'da piyasaya verilen "One" da olumlu eleÅŸtiriler topladı. Ä°lk ona giren bir de parça çıkartan "One"dan sonra grup Polygram plak ÅŸirketi ile bir sözleÅŸme imzaladı. 1991 tarihli "High Civilization" ve 1993 tarihli "Size isn't Everything" ise pek kendinden söz ettiremedi. 1998'de "Still Waters"u piyasaya çıkartan grubun o tarihten bu yana albüm çalışması yayınlanmadı. Plakları tüm dünyada 100 milyondan fazla satan Bee Gees, müzik dünyasının unutulmazları arasındaki yerini çoktan aldı. Barry Gibb'in ABD'de bir numaraya yükselen beste sayısını ancak John Lennon ve Paul McCartney ortak çalışmaları geçebiliyor. Aynı tarihlerde ilk ona, beÅŸ ÅŸarkısı ile birden girebilen tek grup yine Bee Gees. Grubun Best of çalışması her müzikseverin arÅŸivinde olmazsa olmaz bir albüm. Levent GÖKTEM - 24 Ocak 2001, ÇarÅŸamba Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!