Oluşturulma Tarihi: Aralık 22, 2007 00:00
Normal zamanlarda günde 45-60 milyon adet SMS gönderen Türk halkı, bayramlarda günlük SMS sayısını 200 milyon adede çıkartıyor. GSM aboneleri bayramlarda SMS göndermek için günde 24 milyon YTL harcıyorlar. Türkiye, dünya SMS pazarının yüzde 4.2’sini elinde bulunduruyor.
İLETİŞİM teknolojilerinin gelişmesi ve cep telefonlarının yaygınlaşmasıyla birlikte, eskiden bayramlar, yılbaşıları ve kandiller gibi özel günlerde vatandaşlar birbirlerine bayram kartları ve mektuplar atarken, bunun yerini çoğunlukla cep telefonu mesajları aldı. Türkiye’de bulunan 60 milyon cep telefonu hattından, bayram ve özel günlerde abonelerin birbirlerine gönderdikleri SMS (cep telefonu mesajları) sayısı 200 milyon gibi rekor bir sayıya ulaşırken, bunun için ödedikleri tutar ise 24 milyon doları buluyor. Normal günlerde ise abonelerin yolladığı SMS sayısı ise 45 ile 60 milyon adet arasında değişirken, bunun için ödedikleri tutar da günlük 5.4 milyon dolardan başlayarak, 7.2 milyon dolara kadar yükselebiliyor.
2.3 TRİLYON SMS: Türkiye’de 1987 yılında kurulan ve 1994 yılından beri telekomünikasyon piyasasında bulunan iletişim şirketi Teleses’in Yönetim Kurulu Başkanı Recep Uzelli, A.A muhabirine, bayramlarda ve özel günlerde yaşanan SMS trafiği ile ilgili çarpıcı bilgiler verdi. Uzelli, enformasyon teknolojisi araştırma ve danışmanlık şirketi Gartner’in araştırmalarına göre, 2007 yılında GSM operatörlerinin dünyada atılan toplam 2.3 trilyon adet SMS karşılığında, 52 milyar dolar gelir elde edileceğini hesaplandığını, 2008 yılında ise bu rakamın 64 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini bildirdi.
YÜZDE 4.2 TÜRKİYE: Türkiye’de ise bu konuda kesin bilgiler bulunmamakla birlikte Teleses’in hesaplamalarına göre, şu anda tüm operatörlerden günlük olarak yaklaşık 45 ila 60 milyon adet SMS atıldığını belirten Uzelli, "Bu da ortalama günlük abone başı 1 SMS’e denk gelir. Yaklaşık SMS fiyatı 0,12 dolar olarak düşünülürse, günlük SMS pazarı 5,4 milyon dolar ile 7,2 milyon dolar arasında değişmekte. Bu da yıllık yaklaşık 2,2 milyar dolarlık bir pazara tekabül ediyor. Yani Türkiye, Dünya SMS pazarının yaklaşık yüzde 4,2’sini oluşturuyor. Diğer taraftan Türkiye’de, bayram, kandil veya yılbaşı gibi özel günlerde tüm GSM operatörlerinden günlük atılan SMS miktarı 200 milyon adete kadar çıkıyor. Bu da günlük 24 milyon dolarlık bir meblağa ulaşılması anlamına geliyor" diye konuştu.
DÜNYADA SMS PAZARI: Dünya SMS pazarı hakkında da bilgiler veren Uzelli, dünyada 3.3 milyar GSM abonesi bulunduğunu ve 2007 verilerine göre bu abonelerin 2.3 trilyon adet SMS gönderdiklerini söyledi. Buna göre dünyada kişi başına yılda 696 adet SMS düştüğünü belirten Uzelli, "Bu da yaklaşık günde 2 SMS anlamına geliyor" dedi. Türkiye’de ise günlük ortalama 60 milyon SMS atıldığı düşünüldüğünde, günde abone başına bir mesaj düştüğünü anlatan Uzelli, şunları kaydetti: "Ancak bizim tespitlerimize göre, Türkiye’de insanların birden fazla hattı olmasından ötürü, bu hat başına düşen SMS sayısı düşük görünmektedir. Oysa Türkiye’de cep telefonu kullanıcılarının yüzde 26’sı 2-4 SMS atmaktadır ve 30 yaş altı gençlerin yüzde 88’i en az günde 1 SMS atmakta."
Türkler kontörle konuşmayı seviyor
TÜRKİYE’de bulunan 60 milyon GSM abonesinin yüzde 85’inin kontörlü konuşmayı tercih ettiğini anlatan Uzelli, geriye kalan yüzde 15’in ise faturalı konuştuğunu bildirdi. Uzelli, GSM pazarının yüzde 59’unu elinde bulunduran Turkcell’in 2007 Eylül sonu itibariyle sahip olduğu 34.8 milyon abonenin 28.5 milyonunun kontörle, geriye kalan 6.3 milyon abonenin ise faturalı hattan konuşmayı tercih ettiğini söyledi. Uzelli, şunları kaydetti: "Turkcell operatörü kullanıcılarının normal zamanlarda attığı günlük 30 milyon SMS’in toplam ekonomik büyüklüğü yaklaşık olarak 3.6 milyon dolar. Bayramlarda 100 milyon adetlere çıkan günlük SMS’in toplam mali büyüklüğü ise 12 milyon dolar."
Cep telefonu kimlik de olacak
BUGÜNE kadar müzik dinlemek, fotoğraf ve video çekmek, internette gezmek gibi sayısız alanda kullanılan cep telefonları, bir kaç yıl içinde kimlik olarak kullanılabilecek. Mobil imza geliştirici firmalarından Valimo’nun genel müdürü Tapio Vailahti, A.A muhabirinin konuyla ilgili sorularını yanıtladı. Islak imza yerine belgelerin elektronik ortamda imzalanmasına yönelik elektronik imzanın, yerini daha kullanışlı olan mobil imzaya bırakmaya başladığını anlatan Vailahti, mobil imzanın bir çok kişi ve kurum tarafından geliştirildiğini söyledi. Kendilerinin Finlandiya merkezli bir şirket olduğunu anlatan Vailahti, İsveç, Almanya, Fransa ve Türkiye’de iş ortakları ile mobil imza çalışmaları yaptıklarını anlattı.
MOBİL İMZA: Mobil imzanın yaygınlaşması ile kimlik yerine kullanılabileceğini belirten Vailahti, şunları kaydetti: "2008 ya da 2009 yılları, mobil imza konusunda kırılma noktası olacak. Önümüzdeki iki sene içerisinde sokaktaki herkes bu teknolojiyi tanımış olacak. 2010 yılından itibaren de cep telefonları kimlik yerine kullanılabilecek. Türkiye’nin bir çok Avrupa ülkesinden farklı olarak bu konuda liderlik yaptığını düşünüyoruz. Türkiye’deki iş ortağımız Turkcell, gerekli teknik altyapıyı kurdu ve bu yılın başından beri bu hizmeti veriyor. Diğer operatörlerin de bu konuda çalışmaları var. Türkiye, doğru zamanda doğru hareketleri yaptı."