Oluşturulma Tarihi: Ekim 02, 2004 00:00
İskenderun Körfezi’nde batan atık madde yüklü Ulla gemisinin çevresinden alınan ilk numuneler, yapılan analizde "temiz" çıktı. Numuneleri inceleyen Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi, "Meydana gelen kazaya bağlı olarak deniz suyunda aşırı bir kirlenmenin olduğu söylenemez" sonucuna ulaştı.Geminin batmasının ertesi günü gemi çevresinden alınan numuneleri inceleyen Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi, "meydana gelen kazaya bağlı olarak deniz suyunda aşırı bir kirlenmenin olduğu söylenemez" sonucuna ulaştı. Ancak, deniz suyunun periodik olarak analizinin yapılması gerektiği belirtildi.Ulla’nın 2 bin 200 ton termik santral baca külü ve 3 kilogram krom-6 maddesiyle İskenderun Körfezi’nde batmasından sonra sivil toplum örgütlerinin eleştirileri üzerine harekete geçen Çevre ve Orman Bakanlığı, bölgeden aldığı deniz suyu numunelerini Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi’ne tahlil için göndermişti. 8 Eylül’de batan geminin çevresinden bir gün sonra alınan numuneleri inceleyen Hıfzısıhha, insan sağlığına zararlı herhangi bir tehlikeli maddeye rastlamadı. Geminin battığı bölgeden alınan 6 farklı numuneden ikisi mazot kokulu ve atık yağlı olarak rapor edilirken, diğer numunelerin berrak ve tortusuz olduğu belirtildi. Arsenik, siyanür, kobalt gibi 23 ayrı parametreye göre analiz edilen numuneler, Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliği’nde belirtilen deniz suyu genel kriterlerine uygun çıktı. Raporda, arsenik, siyanür, civa ve kurşun gibi insan sağlığına zarar verdiği bilinen maddelerin doğal-normal değerlerden de daha düşük çıktığı kaydedildi.Raporu hazırlayan Hıfzısıhha uzmanları, bulunan sonuçların doğal deniz suyu değerlerine çok yakın olduğuna dikkat çekti."TAKİP EDİLMELİ"Hıfzısıhha uzmanlarının hazırladığı raporda şu ifadeler yer aldı:"Bir çok değer doğal değerlerin altında olup oldukça temiz sayılabilir. Bununla birlikte kazanın meydana geldiği bölgenin deniz suyuna ait geçmişine yönelik bir veri olmadığı için bulunan değerlerden limitleri aşan parametrelerin kazadan mı yoksa bölgenin doğal-olağan değerleri olduğu konusunun araştırılması gerekmektedir. Sonuç: Sadece elimizde bulunan bu analiz sonuçlarına dayanarak meydana gelen kazaya bağlı olarak deniz suyunda aşırı bir kirlenme olduğu söylenemez."Uzmanlar, bu nedenle kazanın meydana geldiği İskenderun bölgesinin üç ay boyunca izlenmesi ve 15 gün arayla alınacak su örneklerinin incelenmesi gerektiğini vurguladı.MV-ULLA GEMİSİNİN BATTIĞI NOKTAYA IŞIKLI ŞAMANDIRA KONULACAK Hatay'ın İskenderun İlçesi'nde, körfezde batan “zehir” gemisi “MV-Ulla'nın battığı noktaya ışıklı şamandıra konulacağı bildirildi. Yetkililerden alınan bilgiye göre, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından İstanbul'dan resmi plakalı bir kamyonla İskenderun Balıkçı Barınağı'na ışıklı şamandıra getirildi. Şamandıranın, denizin dalgasız olduğu bir sırada tekneyle götürülerek, geminin battığı noktaya sabitleneceği belirtildi. İskenderun Körfezi'ne giren gemilerin, “MV-Ulla”nın battığı bölgede bekleme yapmaması, çapa atmaması ve herhangi bir tehlikeyle karşılaşmaması için getirilen şamandıranın, özellikle gece seyreden gemiler için önem taşıdığı ifade edildi. Öte yandan, Mavi Denizcilik yetkilisi Kamer Mavi, İl Çevre ve Orman Müdürlüğü tarafından Çevre Yasası'nın 22. Maddesi uyarınca denizi kirlettikleri için verilen 29 milyar 880 milyon lira tutarındaki cezaya itiraz ettiklerini bildirdi. Mavi, cezanın muhatabının kendileri değil, gemi sahibi olarak İngiltere'de bulunan Danfost Maritime firması olduğunu belirtti.
button