Oluşturulma Tarihi: Eylül 07, 2007 00:00
Batık Pamukbank’ın eski patronu Mehmet Emin Karamehmet’in Digitürk’teki vergi oyunu bozuldu. ’Uydu platform işletmecisi olmadığı’ gerekçesiyle yüzde 15 Özel İletişim Vergisi’ni Mayıs 2005’ten bu yana ödemeyen Digitürk’ün tezi çürütüldü.
İncelemede 600 milyon YTL’ye yakın matrah farkı bulundu, Digitürk’e 17 Ağustos’ta tebliğ edildi. Digitürk, 300 milyon YTL vergi, faiz ve ceza ödeyecek.
MEHMET Emin Karamehmet’in patronu olduğu Çukurova Grubu’nun Digitürk’te vergi usulsüzlüğü yaptığı kesinleşti. Mayıs 2005’ten bu yana yüzde 15 oranındaki Özel İletişitim Vergisi’ni (ÖİV) ödemeyen Digitürk’ü inceleyen kontrolörler, şirkette yaklaşık 600 milyon YTL’lik matrah farkı belirledi. Digitürk’ün bu vergiyi ödememe gerekçesi olarak öne sürdüğü "uydu platform işletmecisi değiliz" iddiasını çürüten raporla birlikte, Mayıs 2005-Aralık 2006 dönemine ait ceza ihbarnameleri 17 Ağustos’ta şirkete tebliğ edildi.
4 AY SONRA İŞLEME KONDU: Yaklaşık 1.5 milyar dolarlık piyasa değeri üzerinden halka açılmaya hazırlanan Digitürk’ün ÖİV’den kaçma girişimleri Gelirler Kontrolörlüğü tarafından belirlendi. Digitürk’ün yıllık geliri üzerinden yüzde 15 ÖİV ödemesi gerektiğini savunan Gelirler Kontrolörlüğü, çalışmalarına geçen yıl başladı. Ancak Gelirler Kontrolörü Cem Tekin tarafından doktora tezi titizliğinde nisan ayında hazırlanan raporun, Dış Ticaret Vergi Dairesi’ne ulaşarak, işleme konulması 4 ayı buldu. Raporun işleme konulmaması için Ankara’da kulis yaptığı öğrenilen Digitürk’ün bu süreçteki çabaları ise sonuçsuz kaldı.
549.2 MİLYON YTL’LİK FARK: Şirketin bu vergiyi ödememek için ortaya attığı savları çürüten 42 sayfalık raporun değerlendirilmesinin ardından Digitürk’e de tebliğ edilen incelemelere göre, Digitürk’te Katma Değer Vergisi (KDV), Kurumlar Vergisi, Kurumlar Vergisi Stopajı nedeniyle tam 548.2 milyon YTL’lik matrah farkı bulundu. Digitürk için düzenlenen 17 Nisan 2007 tarihli 854/2 sayılı raporda Mayıs-Aralık 2005 dönemi, 854/3 sayılı raporda da Ocak-Aralık 2006 dönemi ele alındı. Bu raporlarda yer alan bilgilere göre, Digitürk 1 Ağustos 2004 ile 30 Nisan 2005 tarihleri arasında radyo ve televizyon yayınlarının uydu platformu ve kablo ortamında iletilmesi işlemleri için yüzde 15’lik ÖİV’yi ödedi. Ancak 1 Mayıs 2005 tarihinden sonra ise bundan vazgeçti.
’İŞLETMECİ DEĞİLİZ’ TUTMADI: Digitürk yöneticilerinin bu vergiyi ödemekten vazgeçmelerinin gerekçesi ise "Digitürk uydu platform işletmecisi değildir" tezi oldu. Raporda "Digitürk" tescilli markası altında gerçekleştirilen işlemlerin uydu platform işletmeciliği olduğu ayrıntılı bir şekilde ortaya konuldu. Uydu platform işletmeciliği faaliyetinin unsurlarından birinin de "abonelerin varlığı şartı" olduğuna dikkat çekilen raporda, bu durum şöyle açıklandı: "Uydu platformu üzerinden ’Digitürk’ tescilli markası altında pazarlaması gerçekleştirilen sayısal yayın paketlerini izleyen ve platformun hizmetlerinden yararlanan, buna bağlı olarak bir kısım yükümlülükler altına giren gerçek ve tüzel kişiler Digital Platform İletişim Hizmetleri A.Ş’nin abonesi durumundadırlar."
CEZASI 300 MİLYON YTL’Yİ BULUYOR: Bu raporla birlikte "uydu platform işletmecisi değiliz" savı çürütülen Digitürk’te, tespit edilen matrah farkının 510 milyon YTL’si ÖİV’den, 17 milyon YTL’si Kurumlar Vergisi Stopajı’ndan, 21 milyon YTL’si Kurumlar Vergisi’nden, 1.2 milyon YTL’si de KDV matrah farkından kaynaklanıyor. Buna karşılık Digitürk’ün cezalarla birlikte ödemesi gereken tutar 300 milyon YTL olarak hesaplanıyor.
Rekabet Kurulu’nun kararı dayanak olduDIGITURK’ün tezini bozan bir diğer unsur da Rekabet Kurulu’nun hisse devri sırasında aldığı karar oldu. Çukurova Grubu’nun, Digital Platform İletişim Hizmetleri’ndeki hisselerinin bir kısmının DP Acqusitions BV’ye (Newco-ABD’li fon ile Çukurova Investment’in ortak girişimi) devredilmesi için yaptığı başvuruya ilişkin Rekabet Kurulu’nun 25 Kasım 2005’te aldığı karar da kontrolörlerin gözünden kaçmadı. Bu kararın "taraflar" başlıklı bölümünde yer alan, "Digitürk şifreli televizyon, radyo ve interaktif hizmetleri, abonelik sistemi ile sağlayan bir uydu platform işletmecisidir", "Digitürk, dijital platform işletmeciliğinde faaliyet gösteren Türkiye’nin ilk ve tek şirketidir" gibi ifadeler, raporu yazan kontrolöre önemli bir dayanak oluşturdu.
Uzlaşma hakkı yok 300 milyon YTL’yi bir ayda ödeyecekDIGITÜRK’ün kesilecek cezalarla ilgili olarak herhangi bir uzlaşma hakkı bulunmuyor. Raporda da yer aldığı şekliyle, Gelirler Kontrolörlüğü tarafından düzenlenerek 16 Mart’ta tebliğ edilen yazıyla, Digitürk’e inceleme sonucunda düzenlenecek raporlara istinaden, "tarhiyat öncesi uzlaşma" isteyip istemediği soruldu. Digitürk ise, verilen 15 günlük süre içinde uzlaşma uygulanmasına ilişkin bir talepte bulunmadı. Buna göre vergi ceza ihbarnamelerinin ve raporun tebliğ edildiği 17 Ağustos’tan itibaren Digitürk’ün 16 Eylül’e kadar dava açma hakkı bulunuyor. Bu sürenin sonunda ise tahakkuk kesinleşiyor. Bundan sonraki bir aylık süre içinde de ödemenin vergi idaresine yapılması gerekiyor.
HACİZ RİSKİ BULUNUYOR: Digitürk’ü bekleyen bir büyük tehlike de, miktarın büyüklüğü nedeniyle Dış Ticaret Vergi Dairesi’nin ihtiyati haciz ve ihtiyati tahakkuk müessesesini işletme olasılığının yüksek olması. Vergi dairelerinin buradaki rakamın yüzde 1’i bile olmayan durumlarda bu müesseseyi harekete geçirdiğine dikkat çeken uzmanlar, Dış Ticaret Vergi Dairesi’nin de bu müesseseyi işletmesinin şaşırtıcı olmayacağını belirtiyor.
2007 AYRICA İNCELENECEK: Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı’nın bu büyük vergi usulsüzlüğünü dikkate alarak 2007 yılı inceletmesi de bekleniyor. Çünkü incelenen dönem Mayıs 2005 ile Aralık 2006 dönemini kapsıyor.
Bir markaya 2 şirketRAPORDA "Digitürk" tescilli markası altında gerçekleştirilen işlemlerin nasıl yürüdüğü anlatılırken, "Digital Platform İletişim Hizmetleri A.Ş"nin yanı sıra bu şirketin hemen hemen yüzde 100’üne sahip olduğu "Digital Platform Teknolojileri Hizmetleri A.Ş." adıyla başka bir şirket daha kurulduğu ortaya çıktı. Gider Vergisi Kanunu’nun 39’uncu maddesi gereği yıllık geliri üzerinden yüzde 15 oranında Özel İletişim Vergisi ödemesi gereken Digitürk’ün ayda 1 milyon YTL vergi ödemesini sağlayan bu işleyiş ise raporda şöyle anlatıldı:
1. ADIM: Digitürk markasının sahibi olan Digital Platform İletişim Hizmetleri tarafından farklı kaynaklardan radyo ve TV yayınları temin edilerek, sayısal yayın paketleri oluşturuluyor.
2. ADIM: Bu paketlerinin çoklanması, sıkıştırılması ve şifrelenmesi işlemleri ise ikinci şirket Digital Platform Teknoloji Hizmetleri tarafından gerçekleştiriliyor.
3. ADIM: Bu işlemlerin ardından abonelere pazarlama işlemi yine Digital Platform İletişim Hizmetleri tarafından yapılıyor.
İnternet sitesine yazdıklarını unuttularDIGITURK’ün gerçekleştirdiği faaliyetin uydu platform işletmeciliği olduğunu ispatlayan unsurlardan biri de şirketin internet sitesinde yer alan bilgiler oldu. Digitürk’ün "uydu platform işletmeci değiliz" tezini kendi sitesinde yer alan bilgilerle çürüten kontrolörler, raporda
http://www.digitalplatform.com/kurumsal/digitalYayincilik.aspx,
http://www.digitalplatform.com/kurumsal/tarihce.aspx ve
http://www.digitalplatform.com/kurumsal/vizyonMisyon.aspx adreslerinde yer alan bilgilere aynen yer verdi. Ayrıca Digital Platform Hizmetleri A.Ş.’nin bağlı olduğu Çukurova Holding bünyesinde yer alan medya kuruluşlarına ilişkin bilgi verilen "http://www.medyamt.com/hakkinda.html" adresinin önbellek görüntüsü de rapora eklendi.