Güncelleme Tarihi:
Kamboçya bandıralı 'Zorbey' adlı 110 metre uzunluğundaki 2 bin 400 grostonluk kuru yük gemisi, Rusya'nın Yieks Limanı'ndan yüklediği 3 bin 19 ton buğdayla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ne gitmek üzere demir aldı. Kaptanlığını Ahmet Mithat Birtan’ın yaptığı gemi, 3 Kasım 2011 tarihinde Kaş ile Demre arasındaki Karaada açıklarında kayalıklara çarptı. Hasar gören gemi, Kekova Koyu'nda demirledi. İstanbul'dan gelen ekip, gemiyi onaramadı. Denize mazot sızmaya başlamasının ardından Zorbey Gemisi, Antalya'dan gelen bir römorkör tarafından 4 Kasım 2011 tarihinde Kekova'daki Tersane Koyu'nun arkasındaki açık denizdeki bir koya çekildi. Buğday yükü ile 2012 yılının ocak ayı içinde ağır ağır denize gömülen gemi 10 yıldır su altında yatıyor. Gemideki buğday, ambarların patlaması ile yok oldu.
15 KİŞİLİK EKİP ÇALIŞIYOR
Merkezi İstanbul'da bulunan Aras Denizcilik, Zorbey adlı kuru yük gemisinin 35 metre derinlikteki enkazını çıkarmak için çalışma başlattı. Kısa süre önce batığın yanına üzerinde 100 tonluk vinç olan bir platform getirildi. 5'i dalgıç, biri dalgıç amiri olan 15 kişilik profesyonel bir ekiple 5 günde Mersin'den Demre'ye gelen platform bölgeye yerleştirildi. Ardından dalgıçlar, su altındaki geminin bin tonluk demirini 30 ila 50 ton arasındaki parçalara ayırdı. Dev parçalar üzerinde zincir bağlanacak halkalar oluşturuldu. Dalgıçlar, vinçten su altına indirilen çelik zincirlere bağlayıp, vinçle su üstüne aldıkları dev parçaları, platformun üstüne bırakıyor. Çekim yapılırken arka arkaya 34 tonluk ve 28 tonluk iki parça çıkarıldı. 400 ton atık taşıma kapasitesi olan platformda toplanan 300- 350 ton atık, platformla çekilerek, Demre'deki alt yapısı tamamlanan yeni Demre Yat Limanı'na taşınıyor. Burada tekrar vinçle karaya indirilen dev parçalar, küçük parçalara ayrılıyor. Parçalar ardından TIR'lara yüklenerek, İzmir'in Aliağa ilçesine gönderiliyor. Çalışmalar, Demre'deki Likya Uygarlıkları Müzesi görevlilerince denetlenip, gözlemleniyor.